Det amerikanske forbrukermagasinet Consumer Report fraråder amerikanere å kjøpe Lexus GX 460 (til høyre). Toyota har nå stanset salget av modellen både i Nord-Amerika, Midtøsten og Russland. I Norge og Europa forøvrig selges bilen under betegnelsen Toyota LandCruiser.
Det amerikanske forbrukermagasinet Consumer Report fraråder amerikanere å kjøpe Lexus GX 460 (til høyre). Toyota har nå stanset salget av modellen både i Nord-Amerika, Midtøsten og Russland. I Norge og Europa forøvrig selges bilen under betegnelsen Toyota LandCruiser.Vis mer

Problem-Lexus selges som Toyota i Norge

Farlig oppførsel i en amerikansk test har ført til at Toyota inntil videre stanser salget av SUVen Lexus GX 460. Samme bil selges i Norge under navnet Toyota LandCruiser.

Toyotas problemer ser ikke ut til å ha noen ende. Først måtte millioner av biler innkalles i sammenheng med potensielt farlige gulvmatter. Så kom gasspedal-problemene, som førte til tilbakekalling av enda flere biler. I tillegg har situasjonen vært krydret med mer eller mindre troverdige påstander om Prius-problemer både i USA og Norge.

Og snøballen ser ikke ut til å stoppe å rulle med det første. På tirsdag kunne nemlig det uavhengige, amerikanske forbrukermagasinet Consumer Reports Magazine fortelle verden at de hadde avslørt farlige egenskaper ved Lexus-SUVen GX 460. Lexus er Toyotas premium-merke. Consumer Reports hevder at GX 460 utviser så dårlige egenskaper ved bråslipp av gasspedalen i sving, at de rett og slett fraråder amerikanske kunder å kjøpe bilen (Don't Buy: Safety Risk).

Sjekker samtlige SUVer

Etter få timer resulterte advarselen i at Toyota USA bestemte seg for å stanse salget av GX 460 inntil de har fått avklart hva de eventuelle farlige egenskapene bunner i. Og i dag kan det amerikanske fagtidsskriftet Automotive News melde at Toyota stanser salget av modellen også i de andre markedene den selges i; Midtøsten og Russland. I tillegg melder Automotive News at Toyota vil gjennomføre sikkerhetstester av samtlige SUV-modeller i selskapets sortiment.

Les også: Er bilen din livsfarlig

Samme bil, ulik motor

Lexus GX 460 Vis mer


Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, kan fortelle at modellen Toyota LandCruiser, som selges i Norge, i praksis er samme bil som Lexus GX 460. Men noen forskjeller er det.

- Lexusen har en 4,6 liter stor V8 bensinmotor, mens vår LandCruiser har en 3,0-liter stor dieselmotor med fire sylindre. Uten å ha fått tid til å sjekke opp saken, vil jeg tro at dieselmotoren er betydelig lettere, noe som har betydning for både egenvekt, vektfordeling og tyngdepunkt. I tillegg vil det nok være enkelte andre ulikheter i spesifikasjonene, for eksempel dekk og felger, sier Espen Olsen.

Vil fortsette salget i Norge

Så langt i år er det til sammen registrert rundt 170 nye eksemplarer av LandCruiser her i landet, hvorav det store flertallet er registrert som varebiler. Espen Olsen har foreløpig ikke mottatt informasjon som tyder på at Lexus-problemene vil få umiddelbare konsekvenser for Toyota LandCruiser i Norge. Salget vil derfor fortsette som før.

- Toyota holder nå på med å rekonstruere Consumer Report-testen for å finne ut hva som faktisk har skjedd, og om det kan ha vært spesielle omstendigheter som fremprovoserte problemet, sier Olsen.

Les også: Ingen ende på Toyota-trøbbel

Utfordrende manøver

Toyota LandCruiser Vis mer


Testen som er utført av Consumer Report Magazine går ut på at testobjektene kjøres relativt raskt gjennom en tørr asfaltsving (Vi har foreløpig ikke klart å fastslå hvilken hastighet som benyttes). Testen kalles en "emergency handling test" og går ut på at føreren ratter bilen brått til høyre og slipper gasspedalen brått. En slik manøver vil fremprovosere en såkalt lastvekselreaksjon, noe som igjen vil resultere i såkalt overstyring (at bakhjulene slipper og bilens bakende glir sidelengs).

Forbrukermagasinets test viser at Lexusen i likhet med alle andre biler kvitterer med overstyring. Overstyringen blir imidlertid såpass kraftig at bilen like før svingen er avsluttet nesten beveger seg sidelengs. Denne oppførselen innebærer ifølge forbrukermagasinet en potensiell fare for rundvelt om et av hjulene skulle treffe en hindring, for eksempel en fortauskant.

Dårligste på lenge

Lexus GX 460 er utstyrt med antiskrens (ESP, VSC på Toyota-språk), men Consumer Reports mener at dette reagerte for tregt og for lite kontant. Testen er en standardprosedyre som gjennomføres på alle biler som testes av Consumer Reports og konklusjonen er særdeles lite hyggelig for Toyota:

- Ingen av SUVene vi har testet de siste årene har gjort det så dårlig som denne bilen, sier en talsmann for forbrukermagasinet.

Kilder: Consumer Report, Automotive News Europe

Les også:

  • TEST: Toyota LandCruiser
  • Les også: Er bilen din livsfarlig
  • Les også: Ingen ende på Toyota-trøbbel
  • DinSide Motors juveler