Vis mer

Privat soldrevet hydrogenstasjon

Her hjemme må vi nok finne andre løsninger, men dette er et spennende tiltak.

Honda har nå startet driften av et nytt anlegg for fremstilling av hydrogen. Anlegget er soldrevet, og det er meningen at kundene skal ha stasjonen hjemme. Anlegget skal faktisk kunne installeres i kundens garasje og i løpet av åtte timer skal anlegget kunne produsere en halv kilo hydrogen. Hydrogen brukes som drivstoff i elektriske biler som omdanner hydrogen til strøm.

Bilen finnes

Vi har kjørt Honda FCX Clarity og ble rimelig imponert. Dette er en elektrisk bil som virker. Den går mer enn fort nok, langt nok og slipper ikke ut noen ting under kjøring, hvis vi da ser bort fra vann.

Hvis dette nye garasjeanlegget kan produsere en halv kilo hydrogen på åtte timer, betyr det at Honda FCX Clarity, som bruker fire kilo på 46 mil, kan kjøre snaut seks mil på en solproduksjon av hydrogen.

Honda har hatt et tilsvarende solanelgg før, men dette nye er mye forenklet med tanke på antallet komplekse komponenter. Anlegget er nå også mye billigere og betydelig mer effektivt.

Enkel fylling

Fyllingen av bilen skal foregå over natten, og snaut seks mil rekkevidde skal være nok til normal småkjøring. En del plug-in hybridbiler ligger også på dette nivået.

I tillegg til denne private åtte-timers fyllingen, kan Honda FCX Clarity også tankes på "vanlige" hydrogenstasjoner. Tanken på Clarity rommer 171 liter med hydrogen, omtrent fire kilo hvis man veier det. En fylling av denne tanken tar cirka fem minutter.

Etter vår mening vil disse to tankemulighetene gi elektriske biler utstyrt med hydrogentank og brenselcelle svært gode fremtidsutsikter. Honda har for eksempel løst kuldeproblemet. FCX Clarity fungerer i 30 kuldegrader.


Fremtiden

Honda har jobbet med denne teknologien lenge, og basen for hydrogen-bilene er i California. Selv etter oppstart av private soldrevne hydrogenstasjoner, er det mest sannsynlig fortsatt en lang vei å gå. Honda sier ikke noe om prisen på et privat anlegg av denne typen, men mest sannsynlig er det såpass kostbart foreløpig at man hadde avskrevet hele prosjektet.

Brenselcella i bilen er også en utfordring. Her kreves det per dag platina for få det til å virke. Det er også kostbart.

Vi tror likevel at vi kan vente oss mye spennende basert på denne teknologien fremover.

Test av Honda FCX Clarity.

Test av Mercedes B F-Cell.