Vis mer

Prius mot nye høyder

Romsligere, bedre og med mindre forbruk.

Den har også lavere utslipp av farlige avgasser, i tillegg til at den gir fra seg enda mindre støy.

Nye Toyota Prius representerer enda en milepæl i Toyotas arbeid mot en fremtidens bilpark med mindre utslipp. Tidligere denne uken meldte bilprodusenten om at de planlegger sin første elbil i 2012. Bilen blir en elutgave av minibilen iQ.

Etter amerikanske målinger har nye Toyota Prius senket forbruket med rundt ti prosent. Dagens Prius har et ECE-forbruk på 0,43 liter per mil, og den nye modellen vil komme godt under 0,4 liter. Målinger etter europeisk kjøresyklus kommer når bilen har Europa-premiere i Genève i mars. Da får vi også tilgang til CO2-tall. Ryktene går foreløpig ut på at CO2-tallet ville ligge på rundt 90 gram per kilometer.

Se bildene nederst i artikkelen.

Nye Prius blir nummer tre i rekkene, etter at Toyota begynte masseproduksjon av hybridbilen i 1997. Siden den gang har det blitt solgt over 1 million Priuser.

Ny teknologi

Hybridsystemet er patentert av Toyota, og består etter sigende av 90 prosent nyutviklet teknologi. Blant annet er systemet nå 20 prosent lettere, men like effektivt som tidligere.

I tillegg er motorens effektivitet forbedret ved bruk av elektrisk vannpumpe og resirkulering av eksosen.

Nye Prius får en 1,8-liters firesylindret bensinmotor med 98 hestekrefter og naturligvis noe høyere dreiemoment enn dagens 1,5 liter store motor. Det tillater at motoren jobber på lavere turtall på eksempelvis motorvei. Bilen akselererer fra 0 til 100 på ti sekunder.

Utseendet

Selve Prius-looken er godt tatt vare på i den nye utgaven. Det meste av utseendet til dagens Prius er ivaretatt, den totale lengden er bare økt med et par centimeter. I følge Toyota fremstår den nye Prius derimot som bredere og mer kraftfull.

Nye Prius er også lettere enn sin forgjenger. Både panseret og bakdørene er laget i aluminium, mens alle bærende konstruksjoner er laget i stål.

I tillegg skilter bilprodusenten med en luftmotstandskoeffisient på lave 0,25 Cw.

Solcelletak og fartsholder

Den nye utgaven har i følge Toyota større plass, mindre støy og bedre utstyr og kan også fås med solcelletak som ekstrautstyr. Glasstaket med automatisk innebygd solcellepanel gir strøm til klimaanlegget også når bilen står parkert.