Kjøper du Prius hos Toyota Asker og Bærum får du luft fylt med nitrogen. Foto: Toyota
Kjøper du Prius hos Toyota Asker og Bærum får du luft fylt med nitrogen. Foto: ToyotaVis mer

Prius-dekk med eksklusivt innhold

Toyota Asker og Bærum har nå begynt å fylle nye Prius-dekk med nitrogen. Fordelene er mange.

Er du en trofast DinSide-leser så vet du at korrekt lufftrykk i bilens hjul er meget viktig. For det første sparer du både miljøet for CO2-utslipp og lommeboken for kroner, i tillegg får bilen din sikrere kjøreegenskaper.

Et av problemene ved å opprettholde korrekt lufttrykk, er det faktum at luften grunnet diffusjon vil sive ut av dekket over tid. Men ifølge det tyske (tidligere svenske) gass-selskapet AGA kan dette problemet løses ved å fylle dekkene med nitrogen.

Kun 78 prosent i luften

Den som fulgte med i naturfagtimene på skolen vil imidlertid huske at luften vi puster - som er den samme som den vi pumper inn i dekkene - inneholder hele 78 prosent nitrogen. Ergo kjører vi vel allerede rundt med nitrogen i dekkene våre. Eller?

Vel, problemet er at luften også inneholder rundt 21 prosent oksygen. Og det er oksygenet som er flinkest til å lure seg gjennom dekkgummien.

- Nitrogen har en annen struktur enn oksygen, noe som betyr at lekkasjen gjennom dekket kan reduseres med inntil to tredeler, skriver AGA i en pressemelding.

Stabilt ved temperaturendringer

Men ikke nok med det:
- Nitrogen endrer seg heller ikke ved temperaturendringer, slik som trykkluft, men holder samme trykk uansett, skriver AGA.

Og dermed løses en av de viktigste utfordringene i vinterlandet Norge. Grunnregelen er nemlig at temperaturen påvirker luft i personbildekk med rundt 0,1 bar per 10 grader Celcius. Det betyr at et dekk som ble fylt med 2,0 bar trykk ved 20 varmegrader kun har igjen 1,6 bar trykk ved 20 minusgrader.

Mange fordeler

Med ren nitrogen i dekken reduseres altså både tap via diffusjon gjennom dekksidene og endringene i trykk som følge av endret utetemperatur.

Det betyr at føreren vil kjøre rundt med korrekt trykk en mye større andel av året, noe som i neste omgang innebærer mindre dekkslitasje, lavere forbruk av drivstoff, lavere CO2-utslipp, bedre veggrep og kortere bremsestrekninger.

Slipper fuktighet

Og AGA har faktisk enda et par argumenter på lager: Ved bruk av ordinære luftkompressorer vil vanligvis mye fuktighet følge med inn i dekket. Denne fuktigheten kan bidra til rust og korrosjon på innsiden av felgen. Ved å fylle nitrogen fra flaske eller nitrogengeneratorer, slipper man å få slik fuktighet inn i dekket.

Flyselskapene og Formel 1-lagene er blant dem som allerede i dag bruker nitrogenfylte dekk. Det samme gjelder ifølge AGA en svært stor andel av de nederlandske nyttetransport-kjøretøyene.

Men hvor kan norske privatpersoner fylle sine dekk med denne gassen? Og hva koster det? DinSide kommer snart tilbake med svarene.

Kilde: AGA Norge

Les også:

  • Alt om lufttrykk: Økt sikkerhet, penger og miljø spart
  • DinSide Motors juveler