Lexus IS 300h har fått sitt sinte interiør fra storebror GS. Til sommeren kommer den til Norge.
Lexus IS 300h har fått sitt sinte interiør fra storebror GS. Til sommeren kommer den til Norge.Vis mer

Prissatt: Lexus IS 300h

Sprek luksus som i tillegg er miljøvennlig? Joda, nå kommer Lexus IS 300h.

Lexus har lenge ventet på sitt nye familiemedlem i klassen for sporty mellomklassebiler. Lexus IS 300h har allerede vært i landet for en lukket visning for spesielt inviterte gjester, og samtidig offentliggjorde importøren prisene for nykommeren.

I ren Lexus-ånd blir bilen tatt inn til landet kun med bensinmotor i kombinasjon med en elektromotor, altså som hybrid. Forbrenningsmotoren består av en 2,5-literes rekkefirer på 177 hk, og et dreiemoment på 215 Nm. Elektromotoren leverer 143 hk på det meste.

Den råeste fra Lexus noensinne

Miljøvennlig

Ikke alle tall er spikret helt og holdent enda, men målsetningen for forbruket er under 0,43 l/mil, og CO2-utslippet skal under 100 g/km., forteller representanter fra Lexus. Et viktig element for nye biler i dag er kontroll av vekten. IS 300 h har vært på vekta og måler 1.620 kg på letteste versjon, og 1.680 på den tyngste, avhengig av utstyr, hjul, og andre detaljer. Det må sies å være akseptabelt i denne klassen, spesielt med tanke på at bilen er en hybrid. Vekt er dessverre en utfordring for nettopp hybrider, ettersom de må dra på ytterligere tunge komponenter, sammenlignet med ordinære drivlinjer.

Se flere bilder av nykommeren:

Lexus IS 300h har fått sitt sinte interiør fra storebror GS. Til sommeren kommer den til Norge.
Foto: Lexus


Sterk nok
Lengden på bilen er 4,66 meter, den har en bredde på 1,81, og høyden er målt til 1,43 meter. Hovedkonkurrenten er utvilsomt BMW 3-serie, mens Mercedes C-Klasse og Audi A4 også er innenfor siktet. Den eneste av konkurrentene som leverer en hybridutgave å regne med er BMW med ActiveHybrid 3. Denne har derimot en 3-liters rekkesekser, og yter 306 hk fra et dreiemoment på 400 Nm. Den stiller med andre ord i en helt annen liga. Men med en akselerasjon til 100 km/t på 8,3 sekunder, og en toppfart på 200 km/t står heller ikke IS 300h tilbake for veldig mye.

Prøvekjørt: BMW ActiveHybrid 3

Flere utstyrsversjoner

Dersom du først velger en Lexus IS 300h, så må du gjøre deg klar for det neste valget, nemlig hvilken utstyrsversjon du ønsker. Lexus har fem alternativer på programmet, med navnene Comfort, Executive, Executive Plus, F-Sport og Luxury. Når du så har valgt ett av disse alternativene, så har du muligheten til å legge til utstyrspakker, fem i antallet på det meste. Det er nemlig ikke alle utstyrsversjoner som kan leveres med alle pakkene, ettersom dette kan være standard i noen av utstyrsversjoene.

Her er storebror GS

Vi får prøvekjøre Lexus IS 300h i løpet av våren, og den dukker opp på veiene i Norge til sommeren.

Her er prisene:

IS 300h Comfort: 409.500
IS 300h Executive: 438.300
IS 300h Executvie +: 470.000
IS 300h F-Sport: 479.400
IS 300h Luxury: 540.700

*Alle priser er veil.pris inkl. frakt og levering Oslo