Prisras på brukte luksus-SUVer

Luksus-SUVenes storhetstid er definitivt over. Vi har studert finn-annonser og fant en rekke eksempler på oppsiktsvekkende lave priser.

Porsche Cayenne Turbo. I 2004 kostet den 1,7 millioner kroner - før ekstrautstyr. I dag, mindre enn fem år senere, forsøker eieren å finne en kjøper som er villig til å gi 800.000 kroner.

Det betyr at vi snakker om et verditap på nesten 900.000 kroner i løpet av snaue fem år. Cayenne-eieren/-eierne har i snitt altså måttet avskrive 180.000 kroner årlig - eller rundt 15.000 kroner i måneden!

Ifølge annonsen har den aktuelle Cayennen rullet 97.000 kilometer. Omregnet innebærer dette et verditap på rundt 9 kroner per kilometer - eller 90 kroner per mil.

Her finner du en rekke priseksempler på både bensin- og dieselbiler.

Dyr i drift

I tillegg kommer selvsagt utgifter til forsikring og service, noe som fort kan bli relativt stive summer for Cayenne-eiere.

ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer

Prisras på brukte luksus-SUVer

  1. Priseksempler


For ikke å snakke om drivstoffutgiftene. Cayenne Turbo har nemlig et oppgitt forbruk på 1,57 liter 98 oktan bensin per mil ved blandet kjøring. Vår erfaring tilsier imidlertid at det reelle forbruket i praksis ofte vil ende opp på nærmere 2,0 liter. Dermed snakker vi om driftskostnader på rundt 20 kroner per mil (ved en bensinpris på 10 kroner).

Med andre ord - det koster å være kar.

222 kroner per mil

Kilometrene ble imidlertid enda dyrere for eieren/eierne av en 2006-modell Mercedes-Benz ML 63 AMG som for tiden er til salgs på finn.no. Som ny kostet bilen 1.950.000 kroner (før ekstrautstyr) - i dag forsøker selger å få 1.390.000 kroner for bilen. Dette gir et verditap på 556.000 kroner i løpet av snaue tre år, eller rundt 185.000 kroner årlig. Fordi bilen kun har gått 25.000 kilometer, utgjør verditapet hele 22 kroner per kilometer - 222 kroner per mil. I tillegg kommer altså faste kostnader, drivstoff og bompenger. Vi snakker altså om relativt dyre kjøreturer.

214.000 kroner årlig

Mercedes-Benz ML Vis mer


Også eieren/eierne av en 2006-modell Range Rover Sport Supercharged må leve med relativt heftige avskrivninger. I 2006 kostet bilen 1.463.000 kroner (før ekstrautstyr) - nå tilbys bilen på finn.no for 820.000 kroner. Verditap: 643.000 kroner, eller rundt 214.000 kroner hvert år.

XC90 under 400.000 kroner

Nevnte biler har altså hatt ekstreme verditap. Likevel er de fortsatt så dyre at de er uoppnåelige for de fleste ordinære lønnsmottakere. Hvis du er blant dem som drømmer om en premium-SUV kan du imidlertid glede deg over at også de noe rimeligere modellene åpenbart har blitt mer tungsolgte den siste tiden.

Blant annet ligger det ute flere titalls eksemplarer av Volvo XC90 i prisklassen 350.000 til 400.000 kroner. For eksempel kan du få en 2003-modell XC90 2.5T med 210 hestekrefter for 349.000 kroner. Bilen har gått 68.000 kilometer og har blant annet elektrisk regulerbare skinnseter, navigasjon, takluke, ryggesensorer, CD-veksler og sommer- og vinterdekk på alufelger. For snaue seks år siden kostet bilen dobbelt så mye - rundt 700.000 kroner - før ekstrautstyr.

Her finner du en rekke priseksempler på både bensin- og dieselbiler.

Under halv pris

Volvo XC90 Vis mer


Biler med høy kjørelengde har selvsagt tapt seg enda mer. På finn.no selges for tiden en 2004-modell XC90 T6 (272 hk) som har gått 131.000 kilometer. Pris: 400.000 kroner. Også denne bilen kan skilte med elektrisk regulerbare skinnseter, navigasjon og takluke. I tillegg har bilen syv seter, xenonlykter og tilhengerfeste. Som ny kostet bilen over 900.000 kroner.

X5 under 350.000 kroner

Også forrige generasjon BMW X5 begynner åpenbart å bli tunge å selge. Flere eiere av eldre eksemplarer er nå villige til å selge sine biler for under 350.000 kroner. Blant disse er en 2002-modell X5 3.0iA som har gått 100.000 kilometer. Bilen kan blant annet skilte med skinnseter, navigasjon, TV og xenonlys. Pris: 300.000 kroner. For snaue syv år siden kostet bilen i utgangspunktet 823.000 kroner. Med leveringsomkostninger, vinterhjul, metallic lakk og ekstrautstyr kostet den sannsynligvis rundt 1 million kroner.

Eller hva med en 2005-modell X5 4.6iS med 347 hestekrefter til 740.000 kroner? Bilen har kun gått 64.000 kilometer, har masse utstyr og kostet for snaue fem år siden det dobbelte - rundt 1,5 millioner kroner.

Finanskrise

BMW X5 Vis mer


Mange av dem som har kjøpt seg luksus-SUV de siste årene sitter altså på tapsbomber - til glede for deg som drømmer om en stor SUV med premium-emblem på bakluken. Men hva er egentlig årsaken til at luksus-SUV-prisene raser?

Vel, den mest nærliggende forklaringen er selvsagt finanskrisen. Denne har resultert i lavere etterspørsel etter både nye og brukte biler. Redusert etterspørsel i kombinasjon med uendret tilbud vil ifølge alle økonomiske teorier resultere i reduserte priser.

Her finner du en rekke priseksempler på både bensin- og dieselbiler.

Rammes spesielt hardt

Vi antar dessuten at mange av luksus-SUV-eierne er selvstendig næringsdrivende, konsulenter, meglere og lignende, og dermed rammes spesielt hardt av finanskrisen. Det er derfor naturlig å anta at en del av eierne har blitt tvunget til salg, noe som er et dårlig utgangspunkt når målet er høyest mulig pris.

Denne typen salg bidrar ikke bare til å øke utbudet av luksus-SUVer, noe som i seg selv bidrar til å senke prisene. I tillegg skaper slike salg forventninger om flere hurtigsalg/tvangssalg, noe som kan resultere i at potensielle kjøpere setter seg på gjerdet. Resultatet er enda dårligere balanse mellom tilbud og etterspørsel.

Høye driftskostnader

Land Rover Range Rover Vis mer


Men finanskrisen er nok ikke den eneste årsaken til at luksus-SUV-prisene raser. Disse bilene er nemlig generelt store, tunge og firehjulsdrevne. Et stort flertall er utrustet med automatgirkasse og mange ruller omkring på svært brede dekk. Alle disse faktorene medvirker til høyt drivstoff-forbruk. Samtidig har de norske drivstoffprisene vært uvanlig høye de siste par årene, noe som nok også har bidratt til synkende popularitet for denne biltypen.

SUV-kritikk

Samtidig har store SUVer vært utsatt for stadig mer høylytt negativ kritikk. Miljøbevegelsen kritiserer biltypen for høye CO2-utslipp, mens andre kritiserer de store og tunge SUVene for faren de utgjør for andre trafikanter.

Enkelte har også irritert seg over at de store SUVene tar stor plass i bygater og på parkeringsplasser. Vi skal nok heller ikke se bort i fra at Janteloven har en del av æren for at kritikken har blitt så massiv som den har blitt. Uansett - resultatet er at det både i Norge og i mange andre land har blitt politisk ukorrekt å eie luksus-SUVer.

Stor XC90-bestand

Porsche Cayenne Vis mer


En annen faktor som ikke skal undervurderes, er det faktum at det ble solgt svært mange luksus-SUVer i 2006, spesielt i årets siste måneder. Årsaken er selvsagt at forhandlerne kunne fortelle potensielle kunder at luksus-SUVene ville bli betydelig dyrere fra 1. januar 2007 da det nye, CO2-baserte bilavgiftssystemet skulle tre i kraft.

De villeste tilstandene oppsto hos landets Volvo-forhandlere, som i løpet av desember 2006 solgte og registrerte utrolige 884 stykk XC90. Til sammen ble det solgt 1.982 eksemplarer er i 2006, noe som sørget for at XC90 ble Norges 14. mest solgte bil det året.

Fra 2003 til 2005 ble det til sammen kun solgt drøye 1.300 eksemplarer. Det betyr at XC90-bestanden ble nesten tredoblet i løpet av ett år, noe XC90-selgere i dag får svi for.

Her finner du en rekke priseksempler på både bensin- og dieselbiler.

Bruktimport

Et annet moment er den omfattende bruktimporten av luksus-SUVer fra Europa og USA de siste årene. Denne importen har ikke bare bidratt til å øke bestanden, den omfattende bruktimporten har også bidratt til å senke biltypens status. Resultatet er redusert betalingsvilje blant potensielle kunder. Mange av bilene som nå tilbys på finn.no er hentet på kontinentet eller i USA.

Forsiktige forhandlere

Volkswagen Touareg Vis mer


Ingen kunne forutse finanskrisen. Men dyktige bruktbilforhandlere forsto for mange måneder siden (noen forsto det enda tidligere) at luksus-SUVenes storhetstid var over. Derfor har de vært svært forsiktige med å kjøpe inn denne typen bruktbiler, noe som har bidratt til å tvinge prisene ned.

Dyre å brenne inne med

De som tok sjansen på å kjøpe dyre luksus-SUVer i vår, sommer og høst har nå forstått at dette ikke var spesielt lurt. For ikke å brenne inne med kapitalkrevende luksus-SUVer fallbys de nå for langt lavere priser enn det som var forhandlerens plan da de ble kjøpt.

Lokkepriser og prutepriser

Denne artikkelen er basert på erfaring, tips og priser oppgitt i finn-annonser. Det er imidlertid grunn til å gjøre oppmerksom på at det finnes usikkerhetsmomenter knyttet til de oppgitte prisene.

Vi vet nemlig av erfaring at noen selgere velger å bruke lokkepriser. Målet med disse er å skaffe seg flest mulig interessenter, som så kan settes opp mot hverandre i reelle eller arrangerte bud-dueller.

Andre velger tvert i mot "prutepriser". Målet med disse er å kunne "overraske" interessenten med tilbud om stort prisavslag hvis vedkommende bestemmer seg raskt. Dette fordi selgerne vet at slike "rabatter" tenner kjøpsinstinktet hos mange bruktbilkunder.

Det er også viktig å være klar over at vi har lett etter de mest oppsiktsvekkende prisetilbudene og at det er disse som er utgangspunkt for denne artikkelen.

Forsiktige verditapsanslag

Audi Q7 Vis mer


Hvilke priser som er lokkepriser og hvilke som er prutepriser finner man først ut når man tar kontakt med selger. Vi antar imidlertid at det er stort prutningsmonn på mange av prisene og at våre utregnede verditaps-tall derfor er forsiktige anslag.

I tillegg kommer det faktum at nybilprisene vi har oppgitt her ikke inkluderer leveringsomkostninger, metallic lakk, vinterhjul eller ekstrautstyr. Det er ikke uvanlig at kjøpere av nye biler i luksus-SUV-klassen bruker mellom 100.000 og 300.000 kroner på ekstrautstyr. Vi kan derfor ta utgangspunkt i at reelt verditap i mange av eksemplene er enda høyere enn tallene vi oppgir her.

  • Flere priseksempler finner du her
  • Kilder: finn.no, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

    Relaterte artikler:

  • Bør SUVene forbys?
  • Forvirrende om SUV og pigg fra NAF