Den nye innstegsdieselen får 115 hestekrefter
Den nye innstegsdieselen får 115 hestekrefterVis mer

Prisgunstig og gjerrig Mondeo

Ford Mondeo kommer i en gjerrigere utgave, og det gir lavere pris.

Mondeo har i mange år vært en populær bil i Norge. Nå har den mange betydelig nyere konkurrenter å forholde seg til, men den fikk en ansiktsløftning i fjor høst for å holde seg fersk i markedet. Vår prøvekjøring av den kan du lese her.

1,6-liter

Nå kommer den også i en spesiell spareversjon, ved navn Econetic. Og motoralternativet er nytt i Mondeo. Nå har man nemlig puttet den lille dieselmotoren på 1,6 liter ned i den store bilen. Det høres kanskje litt tynt ut, men denne siste utgaven av motoren yter 115 hestekrefter og 270 newtonmeter, hvilket burde gi akseptable ytelser etter manges standard.

114 gram CO2

Fordelen med denne motoren er at den i Econetic-utgave har et CO2-utslipp på lave 114 gram. Det er blant de beste i klassen. Ford oppgir ikke noe forbruk i denne omgang, men det skulle tilsvare omtrent 0,43 liter per mil. Bilen er utstyrt med blant annet automatisk start/stopp-teknologi, samt en rekke andre sparetiltak for å senke forbruket.

1,6-literen fås også i vanlig versjon, altså uten Econetic-merket, og slipper da ut 125 gram CO2.

Prøvekjøring av innstegsdieselen i Volkswagen Passat ser du her.

Den nye innstegsdieselen får 115 hestekrefter
Foto: Ford
Foto: Ford



1,6-literen erstatter en 2,0-liter med samme antall hestekrefter, riktignok med litt høyere dreiemoment. Dette er en motor vi har testet i Mondeo før fjorårets oppdatering.

Fra 285.000 kroner

Mondeo Econetic vises frem på bilutstillingen i Genève i mars, men er allerede nå på plass i prislistene til den norske importøren. For Econetic-utgaven starter prisene på 285.000 kroner. Som vanlig Trend utstyrsversjon er prisen fra 290.000 kroner. Du sparer altså penger på å velge den gjerrigste utgaven. Prisene gjelder kombien med 5 dører. Stasjonsvogn koster omlag 9.000 kroner ekstra.