Prisgunstig amerikaner prøvekjørt

Dodges nye mellomklasse-sedan er klar for det norske markedet. Vi har prøvekjørt amerikaneren med velkjent Volkswagen-motor.

«Avenger fremstår som et friskt pust i mellomklassen med sin rikholdige utstyrsliste og spenstige design.»


Dodge er i ferd med å øke sine salgstall både på det europeiske og norske markedet. Introduksjonen av en rekke nye modeller må selvsagt ta hoveddelen av æren for dette. Ikke minst var den høybygde kompaktklassebilen Caliber viktig med 261 av totalt 272 solgte eksemplarer i fjor.

150 biler i 2008?

Vis mer

Prisgunstig amerikaner prøvekjørt

  1. Store bilder


Nå tilføyer man enda en modell som har greie forutsetninger for å sette sitt lille preg på den norske bilparken. Avenger er navnet, og den stod for de siste 11 eksemplarene av Dodges personbilsalg i fjor. Det beskjedne antallet skyldes hovedsakelig at salget først starter for alvor i disse dager. Salgsmålet for 2008 er 150 biler, noe som ikke virker urealistisk.

Fra 320.000

To versjoner vil bli markedsført i Norge, begge med samme motor. Avenger SE er innstegsmodellen og SXT er den best utstyrte varianten. SE begynner på 320.000 kroner og SXT på 360.000 kroner. Sistnevnte er da meget godt utstyrt med blant annet skinninteriør, automatisk klimaanlegg, soltak, elektrisk justerbart førersete, multimedia-anlegg med navigasjon, seks kraftige høytalere og harddisk, i tillegg til 17-tommers aluminiumsfelger. Dermed er det ikke så mye ekstra igjen å kjøpe, men dersom du virkelig vil dra til, kan du kjøpe DVD-anlegg til baksetepassasjerene for 12.000 kroner.

Enkelt

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Også SE er greit utstyrt i utgangspunktet, men den dyrere varianten gir det trolig mer igjen for pengene. Men selv med mye utstyr om bord, får du aldri inntrykk av å kjøre noen luksusbil. Til det er materialkvaliteten for skrall. Interiøret ligger ganske enkelt ikke på europeisk nivå, uten at Avenger er noe rent bunnapp. Positivt er bruken av LED-lamper i interiøret som er med på å heve totalinntrykket.

Norgesmotor

Uansett hvilket utstyrsnivå du velger, er det den velkjente 2,0-litersdieselen fra Volkswagen som blir aktuell i Norge. Denne yter 140 hestekrefter og 310 newtonmeter. Det gjør at den klarer 0-100 på 11,8 sekunder. Det virker kanskje ikke alt for imponerende, men i praksis oppleves motoren som sterk og akselerasjonsvillig. Girkassen er sekssteget og manuell og lar seg sjalte presist og med passe kraftbruk. En dobbelkløtsjgirkasse ved navn DCG blir for øvrig tilgjengelig til sommeren.

Motorstøy

Dessverre er denne bilen, som de fleste andre med denne motoren, belemret med mye motorstøy og vibrasjoner fra motoren. Ok, det er slik denne pumpedysemotoren er, men med tanke på at denne bilen faktisk veier 1560 kilo, hadde vi håpet at selve støyisoleringen var litt bedre.

Stor

Disse kiloene er fordelt på 485 centimeter i lengden, 184 i bredden og 150 i høyden. Det gjør Avenger til en av de desidert største i mellomklassen, ja, faktisk er den nesten like lang som eksempelvis en Mercedes-Benz E-klasse. Innvendig er plassforholdene derfor gode, men bagasjerommet imponerer langt i fra med sine 385 liter.

Førsteinntrykk på veien

Kjøreegenskaper og komfort skal vi ikke uttrykke oss for bastant om her. Til det ble kjøregrunnlaget for tynt, men også her er førsteinntrykket at Avenger er noe mindre forseggjort enn de fleste av sine europeiske og japanske konkurrenter. Det som i alle fall er klart, er at Avenger ikke er noen utpreget sportslig bil, til tross for sitt tøffe utseende. Det betyr imidlertid heller ikke at den er typisk amerikansk duvende i fjæringsoppsettet, noe som nok vanskelig ville latt seg gjennomføre med så store hjul.

Vi vil komme tilbake med en full test av denne bilen så snart anledningen byr seg. Da vil vi gå gjennom disse tingene på en langt grundigere og mer uttømmende måte.

Bra pris og utstyr, men…

Vis mer


Sammenlignet med konkurrentene er Avenger gunstig priset. SXT koster omtrent 9.000 kroner mer enn eksempelvis en Volkswagen Passat Highline som riktignok er merkbart dårligere utstyrt, men også etter alt å dømme en bedre bil. Avenger fremstår som et friskt pust i mellomklassen med sin rikholdige utstyrsliste og spenstige design. Men inntil vi har fått kjørt den gjennom vårt testprogram, lar vi oss ikke helt overbevise.

  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer Dodge-stoff:

  • Tester
  • Nyheter