Priser, utstyr og sikkerhet

Sikkerheten er høyst sannsynlig god og utstyrsnivået bra. Diesel og automatgir blir dyrt.

Dagens Verso fikk fem solide stjerner da den ble testet av Euro NCAP i 2004. Vi ser ingen grunn til at ikke nye Verso skal gjøre det like godt i det nye Euro NCAP-regimet. Syv kollisjonsputer, deriblant en knekollisjonspute, er på plass og bilen er utrustet med aktive hodestøtter. Sidespeilene er store og gode, men dødvinkelsonen i venstre speil har forsvunnet. Avansert antiskrens er blant de mange elektroniske sikkerhetssystemene som tar seg av den aktive sikkerheten.

Femseter: Fra 290.000 kr

Aller rimeligste Verso blir 1.6 Valvematic i laveste utstyrsnivå med fem seter. Denne koster 290.000 kroner. Rimeligste dieselvariant blir 2.0 D-4D (126 hk), som med fem seter og i nest laveste utstyrsnivå koster 333.000 kroner.

Syvseter: Fra 305.000 kr

Syvseter-utgavene er ikke tilgjengelig i laveste utstyrsnivå, og starter på 305.000 kroner for 1.6 Valvematic.

Vis mer


1.8 Valvematic starter på 328.000 kroner og koster altså 23.000 kroner mer enn lillebror.

Ved å legge til ytterligere 22.000 kroner, kan man få samme bil med Multidrive S trinnløs girkasse, som altså koster 350.000 kroner.

Diesel: Fra 339.000 kr

Rimeligste dieselvariant med syv seter blir 2.0 D-4D, som koster 339.000 kroner, 11.000 kroner mer enn 1.8 Valvematic.

Diesel og automat: Fra 411.000 kr

Den som drømmer om dieselmotor og automatgir må imidlertid opp på 2.2 D-4D (150 hk), som koster hele 411.000 kroner. Det betyr at denne koster drøye 60.000 kroner mer enn 1.8 Valvematic med trinnløs girkasse.

Vis mer


Verstingen, 2.2 D4-D med 177 hestekrefter, finnes kun i Premium-versjon og koster 454.000 kroner.

Full oversikt over samtlige priser finner du her.

I andre land opererer Toyota med utstyrsnivåene Verso, Luna, Sol og Premium. Den norske Toyota-importøren har imidlertid valgt å bruke betegnelsene Comfort, Advance, Executive og Premium, forøvrig de samme som i nye Avensis.

Comfort

Grunnutgaven Comfort er utrustet med integrert, rattbetjent stereoanlegg, manuelt klimaanlegg, elektriske vindusheiser i fordørene, baksetespeil og stålfelger.

Advance

Vis mer


Det mest interessante nivået blir derfor Advance, som forøvrig er innstegsnivået for syvseters-versjonene. Advance kan blant annet skilte med elektronisk klimaanlegg med to soner, rattbetjent Bluetooth og skinntrukket ratt. Advance har også et "midtarmlene" foran, nedkjølt øvre hanskerom, skuff under fremre passasjersete og tåkelykter.

Ved å legge til 10.000 kroner får man en slags Advance pluss-versjon, som har panoramatak, fartsholder og 16-toms alufelger.

Executive

Neste trinn på stigen heter Executive og koster 11.000 kroner mer enn Advance. Executive-utgavene får nøkkelfri adgang og start, fartsholder, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, innstegsbelysning under sidespeilene, integrerte persienner i bakdørene og 16-toms alufelger.

Vis mer


I tillegg kommer et ryggekamera koblet til en lekker liten skjerm i bakspeilet og et panoramaglasstak. Det er imidlertid viktig å være klar over at panoramaglasstaket ikke lar seg kombinere med takskinner. Det betyr at man må bruke et langt mindre praktisk takstativ.

Premium

Øverste nivå, Premium, leveres også med xenonlykter (ikke bixenon), navigasjon og 17-toms alufelger.

Navigasjon kan forøvrig kjøpes som ekstrautstyr til både Advance og Executive-utgavene.

Les mer om svakheter og konkurrenter ved å klikke på lenken under.