Priser og motorer

Ingen diesel, men tre spreke bensinmotorer. Innstegsprisen blir 268.000 kroner.

I likhet med den ordinære ståltak-Minien, har også kabriolet-utgaven fått helt nye motorer. Men i motsetning til den ordinære utgaven, vil foreløpig ikke de to rimeligste motoralternativene - 1,4 bensin (95 hk) og 1,6 diesel (110 hk) - bli å finne i kabriolet-utgaven.

Cooper Cabrio: 120 hk

Rimeligste variant blir derfor Mini Cooper Cabrio, som kan skilte med en avansert bensinmotor med 1,6 liter slagvolum. Kraftkilden har blant annet variable ventiltider og -løft på innsugsiden og variable tider på utblåsingen.

BMW har ikke valgt å hente ut mer enn 120 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og 160 Nm ved 4.250 o/min. Til gjengjeld har de klart å oppnå imponerende lave forbrukstall. BMW oppgir i hvert fall at Mini Cooper Cabrio skal klare seg med 0,57 liter bensin per mil, noe som resulterer i utslipp av bare 137 gram CO2 per kilometer. Vi kjenner ikke til noen annen fireseters kabriolet med bensinmotor som kan skilte med bedre tall enn dette. Ja, selv blant de dieselmotoriserte kabrioletene er svært få som kan skilte med så lave CO2-tall.

Smart teknologi

Vis mer
«BMW oppgir i hvert fall at Mini Cooper Cabrio skal klare seg med 0,57 liter bensin per mil, noe som resulterer i utslipp av bare 137 gram CO2 per kilometer. Vi kjenner ikke til noen annen fireseters kabriolet med bensinmotor som kan skilte med bedre tall enn dette.»
Vis mer


Mens forrige generasjon Mini Cooper slurpet i seg 0,73 liter drivstoff (182 g/CO2), klarer altså arvtakeren seg med 0,57 liter. Det betyr at vi snakker om mer enn 20 prosent lavere forbruk. Hvordan har BMW klart dette?

Jo, ved å ta i bruk Efficient Dynamics-teknologien, som trofaste DinSide-lesere vil kjenne fra diverse BMW-modeller. Det betyr at Mini Cooper Cabrio blant annet regenererer sin bremseenergi (Brake Energy Regeneration). Dette foregår ved at dynamo/generator i utgangspunktet frikobles så lenge motoren skaper fremdrift. Når føreren lar bilen trille i nedoverbakker eller trykker inn bremsepedalen, kobles generatoren inn og genererer strøm til batteriet.

Også kjølevannspumpen og oljepumpen styres aktivt, slik at de ikke stjeler mer krefter fra motoren enn nødvendig. Mini har også stopp-start-funksjon, noe som innebærer at motoren kutter når føreren setter girspaken i fri og slipper kløjtspedalen. Så snart kløtsjpedalen trykkes inn, starter motoren igjen. I tillegg kommer en girskiftindikator, som skal hjelpe føreren med å oppnå et lavest mulig forbruk.

9,8 sekunder

Vi fikk dessverre ikke prøvekjørt Mini Cooper Cabrio, som blir innstegsutgaven og som vil starte på 268.000 kroner. BMW oppgir imidlertid at den skal klare 0 til 100 på 9,8 sekunder - hele 1,4 sekunder raskere enn sin forgjenger (11,2).

Cooper S Cabrio: 175 hk

Vis mer


Til gjengjeld fikk vi kjørt mange mil i storebror Mini Cooper S Cabrio, som også har en 1,6 liter stor motor under panseret. I stedet for superavansert ventilstyring er denne utrustet med direkte bensininnsprøytning og en twin scroll turbolader. Denne teknologien sørger for at motoren yter hele 175 hestekrefter ved 5.500 og 220 Nm helt fra 1.600 til 5.500 omdreininger (kortvarig overboost-funksjon gir inntil 240 Nm).

0 til 100 skal gå unna på bare 7,4 sekunder og samtidig kan også denne Mini-varinten skilte med et svært lavt forbruk; 0,64 liter og 153 gram CO2. Også her snakker vi drøye 20 prosent reduksjon sammenlignet med forgjengeren (0,74 l/mil, 199 gram).

Fin girkasse

Begge motoralternativer kan leveres med en sekstrinns automatgirkasse, noe som koster henholdsvis 36.000 (Cooper) og 31.000 kroner (Cooper S) som ekstrautstyr. Vi testet imidlertid bilen med den originale, manuelle sekstrinnskassen. Denne fungerer utmerket og sørger for at Mini Cooper S Cabrio blir en rask bil.

Vis mer


Med tanke på at bilen har en såpass heftig motor og en egenvekt på kun 1.230 kilo (100 kilo mer enn ståltak-versjonen), hadde vi imidlertid forventet at den skulle gå enda litt bedre. Den lille 1,6-literen produserer imidlertid en fin lyd og eksosanlegget frembringer tidvis inspirerende brumlelyder.

Mini Cooper S Cabrio vil starte på 354.000 kroner og koster dermed 86.000 kroner mer enn lillebror.

Cooper Works Cabrio: 211 hk

Den som virkelig har tenkt å slå på stortromma kan imidlertid velge Mini Cooper Works Cabrio. Denne kan skilte med hele 211 hestekrefter fra en 1,6-liter (132 hk per liter slagvolum) og 0 til 100 på 6,9 sekunder. Til gjengjeld vil prislappen starte på 479.000 kroner.

50 år

Vis mer


Mini feirer i år 50-årsjubileum. Men første generasjon av nye Mini kom først i 2001. Tre år etter, i 2004, kom Mini Cabrio, eller Convertible, som den kalles i USA. Denne fikk leve til august 2008 og i løpet av denne perioden ble det solgt 164.000 eksemplarer av den lille kabrioleten.

Så, sommeren 2007, kom Mini II. Mot slutten av samme år kom "stasjonsvogn-utgaven", Mini Clubman.

Mini Cabrio, som blir den tredje karosseriversjonen, vil altså bli lansert 28. mars i år.

Konkurrenter

Blant de mest aktuelle konkurrentene er Nissan Micra C+C, Peugeot 207 CC, Renault Megane, Volkswagen New Beetle samt toseterne Mazda MX-5, Opel Tigra og Smart ForTwo. Litt høyere opp i prisklassene finner vi Audi A3 Cabriolet, BMW 1-serie Cabriolet, Ford Focus CC, Opel Astra TwinTop og Volkswagen Eos.

Store bilder finner du her.

Mini ordinær/Clubman/Cabrio: Priser
 OrdinærClubmanCabrio
One192.000xx
m. automatgir228.000xx
    
Cooper220.000240.000268.000
m. automatgir255.000277.000304.000
    
Cooper S310.000333.000354.000
m. automatgir340.000365.000385.000
    
Cooper Works439.000460.000479.000
    
Cooper D215.000237.000x
m. automatgir251.000273.000x
    
Priser avrundet til nærmeste tusen. x=ikke tilgjengelig


Redaksjonen gjør oppmerksom på at reise og opphold for test av denne bilen ble dekket av importøren.