Priser og motoralternativer

Med et bredt motorprogram, som blant annet inneholder fine dieselmotorer, og priser omtrent som Audi A4, skal 9-3 SportCombi konkurrere om kundene som er villig til å betale litt ekstra.


Og prisene ligger over den litt mindre Volvo V50. Billigste bensinbil er som nevnt 1,8-literen til 315.000 kroner, mens billigste dieselversjon er en 1,9-liter med 120 hestekrefter til 353.000 kroner. Den spreke bilen du ser på bildene, og eneste bil vi fikk prøve under lanseringen, er en 9-3 SportCombi Aero 2,8 TS til 645.000 kroner.

To dieselalternativer

Mellom 1,9 Tid og 1,9 Tids skiller det en s i modellbetegnelsen og 30 hestekrefter. Førstnevnte er en 120-hester som leverer 280 Nm fra 2.000 o/min. Den sterkeste utgaven stiller med 150 hestekrefter og 320 Nm fra 2.000. Begge kommer standard med sekstrinns manuell girkasse, og den kraftigste kan også leveres med en automatgirkasse med like mange trinn. Partikkelfilter er standard på begge motorene.

Begynner uten

På toppen av bensinmotorutvalget troner den nye 2,8-liters V6 turbomotoren. Rekken av bensinmotorer begynner uten turbo, 1,8-literen på 122 hestekrefter er innstegsmodellen. De tre midterste alternativene er forskjellige versjoner av en 2-liters motor, alle med turbo. Modellbetegnelsene er litt forvirrende, men den som heter 1.8t er en versjon med 150 hestekrefter. 2.0t leverer 175 hestekrefter, og 2.0T er den gamle Aero-motoren på 210 hestekrefter. Alle de tre turbomotorene leverer dreiemoment over gjennomsnittet.

Koster litt ekstra

Saab har valgt en pris- og utstyrprofil der de legger seg litt over de vanlige mellomklassebilene. Prisene er sammenliknbare med Audi, men de er begge billigere enn alternativene til BMW og Mercedes-Benz. Prisforskjellen til sedanutgaven av 9-3 varierer mellom 10-20.000 kroner.


Saaben er med 465 centimeter syv centimeter lengre enn Audi A4 Avant, men har litt mindre bagasjerom med plass til 419 liter lastet opp til vinduene. I praksis vil denne størrelsen kombinert med den ekstra takhøyden i en stasjonsvogn være nok for de fleste. Baksetepassasjerene har ikke fått bedre plass til bena i forhold til sedanen.

Saab 9-3 SportCombi dukker opp i Norge i september.

Store bilder av Saab 9-3 SportCombi.


 HestekrefterDreiemomentGirkassePris fra
Bensin:    
1.8i122 hk ved 5.800 o/min167 Nm ved 3.800 o/min5-trinns 314.900 kr
1.8t, 2-liter150 hk ved 5.500 o/min240 Nm fra 2.000 o/min5-trinns (el. 5-trinns automat)361.400 kr
2.0t, 2-liter175 hk ved 5.500 o/min265 Nm fra 2.500 o/min5-trinns (el. 5-trinns automat)391.400 kr
2.0T, 2-liter210 hk ved 5.300 o/min300 Nm fra 2.500 o/min6-trinns (el. 5-trinns automat)459.400 kr
2.8 V6 Turbo250 hk ved 5.500 o/min350 Nm fra 2.000 o/min6-trinns (el. 6-trinns automat)628.100 kr
     
Diesel:    
1.9 Tid120 hk ved 4.000 o/min280 Nm fra 2.000 o/min6-trinns353.400 kr
1.9 Tids150 hk ved 4.000 o/min320 Nm fra 2.000 o/min6-trinns (el. 6-trinns automat)387.400 kr


Her finner du mer Saab-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder