Priser og konklusjon

Ansiktsløftingen har etter vårt syn gjort Volkswagen Touareg til en enda mer konkurransedyktig bil.

Touareg-prisene økes ikke i sammenheng med ansiktsløftingen. Det betyr at også den ansiktsløftede Touareg R5 vil koste 788.000 kroner med automatgir. Med tanke på at vi her snakker om en gjennomarbeidet premium-SUV med svært avansert firehjulsdrift og et brukbart utstyrsnivå, er ikke dette en avskrekkende pris.

Volvo XC90 og Toyota Landcruiser

Den som ikke er opptatt av terrengegenskaper skal imidlertid være klar over Volvo XC90 D5. Med 185-hesters dieselmotor (versus 174), syv seter (versus 5) og automatgir starter denne på 743.000 kroner.

Og den som er opptatt av terrengegenskaper, men mindre opptatt av premium-opplevelsen, må ikke glemme Toyota Landcruiser 3.0 D-4D (166 hk). Denne koster 696.000 kroner med automatgir.

V6 TDI: 924.000 kroner

Vis mer
Vis mer


Touareg V6 TDI (225 hk/500 Nm) koster 924.000 kroner, 136.000 mer enn Touareg R5. Med en såpass høy pris møter V6 TDI farlig konkurranse fra både Audi Q7, BMW X5, Mercedes-Benz ML og Range Rover Sport.

V10 TDI: 1.412.000 kroner

Touareg V10 TDI derimot, går i praksis utenpå alle konkurrenter når det kommer til ytelser. Til gjengjeld koster bilen drøye 1,4 millioner kroner.

Lite brautende, komfortabel og kompetent

Et av de største konkurransefortrinnene til Volkswagen Touareg har hele tiden vært den anonyme fremtoningen. Det finnes mange mennesker som vil ha problemer med å ha en ML, en Q7 eller en Range Rover på gårdsplassen - men som kan leve med en Touareg.

Ansiktsløftningen har etter vårt syn gjort Touareg godt. Bilen er fortsatt anonym nok til at den ikke virker brautende. Men samtidig har den blitt mer elegant enn den var.

Med luftfjæring kan Touareg måle seg med de beste når det kommer til komfort. Og når det kommer til terrengegenskaper er den blant de aller, aller beste. Kvalitetsopplevelsen er høy og utvalget av spennende ekstrautstyr høyt.

Moderat motor, moderat plass

Det som først og fremst taler mot Touareg R5 er den relativt beskjedne og ikke spesielt stillegående motoren. Touareg er heller ikke ledende når det kommer til plass.

Konklusjon

Volkswagen Race-Touareg Vis mer


Likevel mener vi Touareg opplagt bør være blant bilene som vurderes for den som er heldig nok til å kunne unne seg en høy firehjulstrekker i denne prisklassen.

De første eksemplarene av ansiktsløftede Touareg ankommer Norge i løpet av de nærmest ukene. Vi kommer tilbake med test i løpet av de nærmest ukene.

  • Store eksteriør-bilder finner du her.
  • Store interiør-bilder finner du her.
  • Priser og tekniske data finner du her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder