Priser, motorer og drivverk

A4 Avant starter på 372.000 kroner. Når modellprogrammet blir komplett i løpet av året vil den kunne fås i fem bensinvarianter og fem dieselvarianter.

Audi A4 Avant lanseres altså i Norge i mai. Den lanseres i begynnelsen med fem motorvarianter; to bensin og tre diesel.

Bensin

På bensinsiden har man de to ekstremene - rekkefireren 1.8 TFSI med 160 hk og 250 Nm på den ene siden (men hvilken motor!), og V6-aggregatet 3.2 FSI som yter 265 hester og 330 Nm på den andre. Vi fikk som nevnt kjøre bilen med en 2.0 TFSI-motor på 211 hestekrefter; denne vil etterhvert også bli tilgjengelig. Med denne motoren er A4 fabelaktig morsom å kjøre; den har et dreiemoment på 350 newtonmeter mellom 1.500 og 4.200 omdreininger, gjør unna 0 til 100 på 6,7 sekunder med firehjulsdrift og har et fabelaktig skyv over et bredt register. Med denne motoren og forhjulsdrift kommer imidlertid forstillingen tidvis til kort ved svært høy belastning.

Diesel

Vis mer

Ny og bedre A4 Avant

  1. Store bilder!
  2. Priser, motorer og drivverk


Ønsker man diesel kan man velge mellom to varianter av toliteren - en på 143 hester og en som yter 170. Dreiemomentet er 320 newtonmeter på førstnevnte og 350 på 170-hesteren. Eller man kan - hvis budsjettet tillater det - gå for den imponerende treliters V6-dieselen som produserer 240 hestekrefter og 500 newtonmeter. Disse kreftene bruker de fire hjulene for å drive frem bilen. Etterhvert vil det også komme en 120-hesters versjon av 2.0 TDI-motoren, hvilket vil gi en rimeligere innstegspris på dieselsiden.

Fra 372.000 kr

Foreløpig har vi bare prisene på de versjonene som blir lansert i mai. Når det gjelder prisene på de andre kombinasjonene (nederste tabell), vil vi komme tilbake med dem så snart de blir fastsatt.

Prisene ved lansering
VersjonPris (i kroner)
1.8 TFSI 160 hk 6-trinns manuell372 000
1.8 TFSI 160 hk multitronic405 000
3.2 FSI 265 hk quattro 6-trinns manuell746 000
3.2 FSI 265 hk quattro tiptronic 779 000
  
2.0 TDI 143 hk 6-trinns manuell373 000
2.0 TDI 143 hk multitronic407 000
2.0 TDI 170 hk 6-trinns manuell 405 000
3.0 TDI V6 240 hk quattro 6-trinns manuell669 000
DinSide har avrundet prisene til nærmeste tusen kroner for bedre lesbarhet.


Diesel? Bensin? Forhjulsdrift? Quattro? S tronic, Tiptronic, Multitronic...?

Kombinasjonene er ganske kompliserte; for å finne ut om en gitt motor er tilgjengelig med automat og/eller firehjulsdrift - se etter i tabellen. Og hvilken automat? A4 kommer med tre forskjellige varianter: Klassisk sekstrinns automat med mulighet for manuell sjalting (Tiptronic), dobbeltkløtsj-girkasse med seks trinn, automatmodus og manuell modus (S tronic - DSG hos VW) og trinnløs - kontinuerlig variabel eller CVT -automat med åtte innprogramerte trinn (Multitronic).

Kombinasjon motor/girkasse/drevne hjul
MotorHKGirkasseDrevne hjul
1.8 TFSI120manuellF
 120multitronicF
1.8 TFSI160manuellF
 160multitronicF
 160manuellQ
2.0 TFSI180 (ny)manuellF
 180multitronicF
2.0 TFSI211manuellF
 211manuellQ
 211S tronicQ
    
2.0 TDI120manuellF
2.0 TDI143manuellF
 143multitronicF
2.0 TDI170manuellF
 170manuellQ
2.7 TDI V6190manuellF
 190multitronicF
3.0 TDI V6240manuellQ
 240tiptronicQ
F = Forhjulsdrevet, Q = Quattro (firehjulsdrevet)


  • Se de store bildene fra lanseringen her!
  • Lanseringen av A4 sedan
  • Test av A4 2.0 TDI
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder