Foto: Mitsubishi
Foto: MitsubishiVis mer

Prisene på elbiler raser videre

Prisras, garantikrangel og store verditap. Det er høyst utrygt å kjøpe elbil nå.

Vi har tidligere skrevet at elbilene raser i pris, og enden på den visa ser ut til å være veldig langt unna. I går meldte Citroën at de dropper prisen på C-Zero ytterlige, og prisen er nå nede i 193.000 kroner. Det er et skikkelig spark i leggen til de som for under et år siden betalte over 250.000 kroner for tilsvarende bil. Og det stopper ikke der.

Vil elbil-fordelene forsvinne?

40 prosent ned

De stadig synkende nybilprisene presser bruktbilprisene enda lenger ned. En ett år gammel bil av denne typen er nå verdt et sted rundt 150.000 kroner, ettersom det på bruktbiler også tilkommer omregistreringsavgift. Da tipper den brukte bilen 160.000 kroner, for en forskjell på 30.000 bør det være for at det skal være interessant å se mot brukt, kontra nytt. Det gir eierne et verditap på 40 prosent bare det første året.

IQ blir elbil

Èn vinner

Foto: Citroën Vis mer


Men er nye elbiler nå blitt så billige at dette er riktig tidspunkt å kjøpe på?

Økonomisk er svaret definitivt nei.

Prisfallet på elbil gjør at det er den som foreløpig ikke har kjøpt som er vinneren. For prisene ser ut til å være inne i en nedadgående spiral i overskuelig fremtid. Årsaken til dette er at kostnadene ved å lage elbiler vil synke dramatisk de neste årene, og nybilprisene vil følge etter.

Billigere batterier

Skoda forteller til DinSide at prisene på batterier vil falle med 50 prosent frem til 2014, og deretter til bare 25 prosent av dagens pris i 2018. Ettersom elbilene ikke er belastet med engangsavgift i Norge, så vil prisutviklingen reflekteres direkte på utsalgsprisen. Rent hypotetisk vil dette utgjøre rundt 75.000 kroner i reduksjon på en Citroën C-Zero i forhold til dagens pris, som altså er oppgitt til 193.000 kroner.

Riktig pris

Dette betyr, fortsatt helt hypotetisk, at 2018-prisen på en C-Zero vil bli under 120.000 kroner, sett med dagens rammebetingelser. Bruktprisene på elbiler vil med andre ord fortsatt presses ned av nybilprisene, som stadig vil synke, og synke. Derfor vil det fortsette å være svært dårlig butikk å kjøpe en elbil de kommende årene, med tanke på hva du får igjen ved salg.

En ypperlig flerbruks-elbil

Uklare garantier

Erik Solheim overleverte i desember elbil nummer 1.000 fra Mitsubishi til kunde. Vis mer


Det krangles også rundt garantivilkårene på elbilene.

Nissan gikk nylig ut med et tilleggsskriv som de ville kundene skulle undertegne. Dette var en form for ansvarsfraskrivelse som det ble stor blest rundt. Kunder i harnisk truet med å kansellere ordre, og Nissan måtte modifisere skrivet. Både Peugeot og Citroën har gått ut med fem års garanti på både bilene og batteriene, men ingen av dem vil garantere gjenværende rekkevidde på batteriene innenfor garantiperioden. Dette vil i prinsippet si at du må være fornøyd så lenge bilen virker, uavhengig av rekkevidde om fem år.

Skal, skal ikke

Vi skal likevel ikke påstå at de som allerede har kjøpt elbil har gjort elendige kjøp, for mange er villige til å betale prisen for å kunne kjøre i kollektivfeltet. De kan også glemme alt som heter bompenger og høye drivstoffkostnader. Mange av dem kan også parkere gratis i byene, så elbilen har sine klare fordeler. Disse fordelene er individuelle, og er vanskelige for oss å fastsette. Det blir dermed opp til hver enkelt å vurdere hvorvidt det er verdt å spise det nevnte verditapet, målt opp mot fordelene.

Elbiler er med andre ord en økonomisk risikosport man bør vurdere nøye før man kaster seg inn i.