HELT NY: Her vises nye Audi Q5 på bilutstillingen i Paris i oktober i år. Foto: Jamieson Pothecary
HELT NY: Her vises nye Audi Q5 på bilutstillingen i Paris i oktober i år. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Dette koster nye Audi Q5

Prisene på den nye Audi-SUV-en er klare

Etter å ha vist nye Q5 i Paris, har Audi nå fått det første eksemplaret til Norge. Bilen kan bestilles fra og med nå for levering til våren.

Det er allerede fire år siden vi sist kjørte Audi Q5 i anledning av at første generasjon fikk sin midtlivsoppdatering. Tidligere i høst kunne vi annonsere at en helt ny Audi Q5 var klar da den ble avduket på bilutstillingen i Paris.

SUV- og Allroad-rekken til Audi er dermed komplettert, med Q2, Q3, Q5 og Q7 pluss A4 allroad og A6 allroad.

Fra 600.000

Audi annonserer i dag at salget av Q5 nå starter opp og prisen starter på 602.100 kroner. Samtidig med at prisene ble klare ankom den første utgaven norsk jord. Den skal ut på en landsomfattende turné og vises frem hos samtlige norske Audi-forhandlere.

- Ambisjonene for generasjon to av en så viktig modell for Audi er at den skal sette standarden i klassen. Vi gleder oss til å introdusere den for det norske markedet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge, i en pressemelding.

TYPISK AUDI: Med generasjonsskiftet følger også den nyeste Audi-teknologien som Virtual Cockpit med digitalt instrumentpanel, kjent fra Audi TT, A4 og Q7. Foto: Audi Vis mer

Tøff konkurranse

Bilen går, som forgjengeren, inn i den mellomstore delen av premium-SUV-segmentet der den særlig vil konkurrere mot BMW X3 og Mercedes GLC, men også mot Lexus-hybriden NX 300h og den aldrende Volvo XC60.

Q5 er 4,66 meter lang, 189 centimeter bred, 166 centimeter høy og akselavstanden er 282 centimeter. Vekten har ifølge produsenten blitt redusert med inntil 90 kilo i forhold til forrige modell, avhengig av motorisering. Innvendig byr nye Q5 på mer plass enn forgjengeren.

EVOLUSJON: Som så mange ganger før, er Audi ekstremt forsiktige på designfronten når de lanserer en ny modell - at dette er en Audi, er det ingen tvil om. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Skal få lavere forbruk

Audi lover mer effektive motorer i nye Audi Q5. I tillegg er den tilgjengelig med det nylig innførte quattro-systemet med ultra-teknologi, som vi beskrev i testen av nye A4 allroad, tidligere i år. Adaptiv luftfjæring introduseres dessuten for første gang i dette segmentet fra Audi, samt selvsagt et utvalg assistentsystemer og underholdnings- og kommunikasjonsteknologi («infotainment»).

Audi annonserer prisene for de to følgende motorvariantene:

• Dieselversjonen 2,0 TDI quattro S tronic med 190 hestekrefter koster fra 602.100 kroner

• 2,0 TFSI quattro S tronic med 252 hestekrefter koster fra 739.900 kroner

Ultra-quattro

Begge disse alternativene vil være tilgjengelige i kombinasjon med quattro med ultra-teknologi. Den fungerer slik at den kobler fra bakakselen når denne ikke er nødvendig, for å redusere drivstofforbruket. Systemet lynraskt kobler akselen inn igjen allerede før den behøves, og på denne måten vil verken kjøreegenskaper eller fremkommelighet bli svekket.

Bilene kan bestilles nå, og de første kundebilene ankommer forhandlere våren 2017. Audis mål er å selge et firesifret antall Q5 i året i det norske markedet.

Les også: