<b>HYGGELIG PRIS:</b> Lexus NX 300h starter på 511.000 kroner. Det er med en besparelse i engangsavgift på 60.000 kroner takket være den hybride drivlinjen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
HYGGELIG PRIS: Lexus NX 300h starter på 511.000 kroner. Det er med en besparelse i engangsavgift på 60.000 kroner takket være den hybride drivlinjen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Prisen på Lexus NX er klar

Lexus var tidlig ute med sin hybrid-SUV, RX. Nå kommer en mye rimeligere en.

Allerede i 2005 kom Lexus med sin RX 400h, som imponerte oss veldig den gangen. Siden har Lexus fulgt opp med hybrider i flere klasser og annen generasjon RX - RX 450 h kom allerede i 2009.

Men RX er dessverre i dyreste laget for de fleste av oss, og har derfor ikke solgt i de helt store volumene, selv om importøren fikk avsetning for 73 stykker i fjor.

Stor interesse

Men nå kommer altså den mer kompakte Lexus NX, med en startpris på 511.000 kroner, som inkluderer ganske ganske mye utstyr. Med øverste nivå (Luxury) og alt tilgjengelig tilleggsutstyr, kommer den på cirka 700.000 kroner hvilket er en bra pris tatt i betraktning hva man får.

Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
OPTIMISTISK IMPORTØR: Jan Christian Holm leder den norske Lexus-importøren og regner med mer enn å doble salget i Norge med den nye modellen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
HYGGELIG PRIS: Lexus NX 300h starter på 511.000 kroner. Det er med en besparelse i engangsavgift på 60.000 kroner takket være den hybride drivlinjen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
MER NØKTERNT: Interiøret i NX er typisk høyverdig Lexus. Foto: LEXUS


– Sjelden har interessen for en ny Lexus-modell vært så stor som foran lanseringen av nye NX. Dette er vår første modell i det viktige markedet for mellomstore SUV-er, og mange kunder foretrekker denne type bil fremfor en tradisjonell stasjonsvogn, sier Jan Christian Holm, leder for Lexus i Norge, i en pressemelding. Han fortsetter:

– Med særpreget design, god plass, firehjulsdrift og hybridteknologi er denne bilen som skapt for norske forhold.

– Forhåndssalget starter i disse dager, og vi har mer enn 300 kunder som er klare for å bestille bil allerede. Så langt er vi lovet ca 150 biler for levering i år, så her blir det ventelister, avslutter Holm.

Kun som hybrid 4x4

I Norge satses det utelukkende på hybridutgaven NX 300h med firehjulsdrift og 197 hestekrefter.

Automatgir, i form av en planetgirbasert trinnløs transmisjon, er som alltid standard på biler med Lexus Hybrid Drive. Denne er for øvrig, takket være blitt bedre enn tidligere, som vi konstaterte da vi testet Lexus GS 450h F-Sport.

OPTIMISTISK IMPORTØR: Jan Christian Holm leder den norske Lexus-importøren og regner med mer enn å doble salget i Norge med den nye modellen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Salgsmålet for et helt kalenderår er ca 750 biler. Hvis Lexus når det målet, betyr det at Lexus mer enn dobler sitt salg i Norge med den nye modellen på plass. Lexus solgte i fjor 525 biler alt i alt - fordelt på 266 CT 200h, 171 IS, 73 RX, 10 GS og 5 LS.

Prisene, fordelt på utstyrsnivå:

  • Comfort til kr. 511.600.-
  • Business til kr. 550.500.-
  • Executive til kr. 580.000.-
  • F Sport til kr. 610.000.-
  • Luxury til kr. 670.000.-
Det tilbys utstyrspakker etter byggestensprinsippet på hvert nivå, og Lexus navigasjon og metallic lakk er tilvalg uansett nivå. Pakke 1 (8.900 kroner på Comfort-nivå), er uansett anbefalelsesverdig - den inkluderer kollisjonsvern ("Pre-Crash") og adaptiv fartsholder.

For å få prisene levert Oslo, legg til frakt og klargjøring, som for tiden er 11.900 kroner.

Mye F-Sport

Da vi snakket med Jan Christian Holm under før-presentasjonen av bilen i april, sa han at Lexus regner med at F Sport-versjonen vil bli ganske populær - kanskje rundt halvparten av salget som på IS-serien. Den har en litt mer maskulin og sporty design og er utstyrt med et mer sportslig understell, mer sidestøtte i setene, sort taktrekk innvendig og aluminiumspedaler.

Du kan lese vår test av Lexus IS 300h her.

De første kundene av NX vil få bilene levert i månedsskiftet september/oktober.

MER NØKTERNT: Interiøret i NX er typisk høyverdig Lexus. Foto: LEXUS Vis mer