Pris, økonomi og utstyr

Fra et økonomisk synspunkt fremstår Passat BlueMotion som et bedre kjøp enn sitt opphav. Vi lot oss i tillegg imponere over lavt forbruk og enorm rekkevidde.

Vårt testeksemplar var satt opp med vinterdekk av typen Continental Viking Contact 3. Disse har vunnet en rekke dekktester, blant annet som følge av svært godt sideveisgrep og gode bremseegenskaper. Ren logikk skulle dermed tilsi at disse dekkene har høy rullemotstand.

1.400 kilometer

Likevel klarte altså Passat BlueMotion å imponere med sitt lave forbruk. Etter å ha fulltanket bilen og gjennomført snaue 50 kilometer økonomisk kjøring, viste kjørecomputeren hele 1.400 kilometer forventet rekkevidde. Dette er det høyeste tallet vi så langt har hatt gleden av å se i et kjørecomputer-display.

Vis mer
«Passat Blue Motion er en av svært få biler vi ikke har trengt å tanke før den skulle leveres etter en ukes bruk.»


Ikke nok med det. Etter ytterligere 250 kilometer - og da snakker vi harde testkilometer med mye bremsing og akselerasjon - viste kjørecomputeren 880 kilometer forventet rekkevidde. Dette er en større rekkevidde enn de fleste dieselbiler (for ikke å snakke om bensinbiler) kan skilte med når tanken er nyfylt.

I Passat BlueMotion opplevde vi også at kjørecomputeren viste 0,29 liter forbruk per mil i 90 kilometer i timen på motorveien, noe som er svært lavt. Passat Blue Motion er en av svært få biler vi ikke har trengt å tanke før den skulle leveres etter en ukes bruk.

16 mil lengre rekkevidde

Passat BlueMotion er altså gjerrig også ute i virkeligheten. På papiret skal bilen, med sin 70 liter store tank og snittforbruk på 0,52 liter mil, ha en teoretisk rekkevidde på 135 mil - 16 mil mer enn sitt ordinære opphav. Det betyr ikke bare at man svært sjeldent trenger å oppsøke bensinstasjoner, men betyr selvsagt også at eieren slipper unna med beskjedne driftsutgifter. Samtidig kan eieren glede seg over å slippe ut langt mindre CO2 enn flertallet av sine medtrafikanter.

299.000 kroner

I tillegg er Passat BlueMotion rimeligere enn en ordinære Passat 1.9 TDI. Stasjonsvognutgaven av BlueMotion koster 299.000 kroner - 5.000 kroner mindre enn en Passat 1.9 TDI Trendline stasjonsvogn. BlueMotion-utgaven har i tillegg noe mer utstyr, deriblant et stort digitaldisplay med kjørecomputer og girskiftindikator, fartsholder og noen utvendige kromdetaljer.

Vis mer


Dette betyr imidlertid ikke at Volkswagen-importøren er spesielt gavmild overfor BlueMotion-kudene. Takket være det reduserte CO2-utslippet (137 vs 154 gram) slipper BlueMotion unna med 7.600 kroner lavere CO2-avgift enn den ordinære utgaven.

Sikkerhetsutstyr på plass

Som Trendline-utgavene kan også BlueMotion-utgavene skilte med antiskrens med tilhengerstabilisator (ESP), seks kollisjonsputer, aktive hodestøtter og oppvarmede frontlykt- og frontrutespylere. I tillegg kommer integrert radio og det BlueMotion-særegne utstyret fartsholder og kjørecomputer.

Unødvendig knotting

Når det gjelder kjørecomputeren nevner vi imidlertid at vi irriterte oss over at man kun får frem én funksjon av gangen. I en bil som dette vil mange av oss la det gå sport i å få til et lavest mulig forbruk. Og da er vi interessert i både løpende forbruk, snittforbruk og forventet rekkevidde. Vi brukte derfor svært mye tid og konsentrasjon på å stadig skifte mellom disse tre funksjonene, noe vi hadde sluppet hvis Volkswagen hadde utnyttet det store displayet på en litt smartere måte.

Ikke komplett

Vis mer


Det må også understrekes at utstyrspakken ikke er komplett. BlueMotion-eieren må i utgangspunktet klare seg med et halvautomatisk klimaanlegg og manuelle vindusheiser i bakdørene. Heller ikke alufelger eller rattbetjening av stereoanlegget følger med på kjøpet.

Mulighet for ekstrautstyr

I motsetning til Polo BlueMotion, som er utstyrsmessig "låst", kan imidlertid Passat BlueMotion bestilles med et stort utvalg ekstrautstyr, deriblant elektronisk klimaanlegg med to soner, elektriske vindusheiser i bakdørene, alufelger og multifunksjonsratt. Ved å legge ytterligere 5.300 kroner på bordet kan man også oppgradere med interiør-komponentene i det såkalte "Comfort" utstyrsnivået. Ved å oppgradere til Comfort får man blant annet komfortseter, elektrisk regulerbart førersete, passasjersete med høydejustering og nedfellbar rygg, elektriske vindusheiser i bakdørene, leselys foran og bak og midtarmlene i baksetet. Om ønskelig kan man i stedet oppgradere med interiørkomponentene som ligger i "Sport", noe som koster 4.000 kroner. Skinnseter er imidlertid, av en eller annen grunn, ikke mulig å bestille.

Er Passat BlueMotion et godt kjøp? Les vår konklusjon her.