Pris og konklusjon

En av faktorene bak Skodas suksess er de gunstige prisene. Octavia Scout er den første Skoda-modellen som etter vårt syn ikke har lav pris som kjøpsargument.

Octavia Scout 2.0 TDI koster 370.000 kroner (FSI-utgaven koster 20.000 kroner mer). Dette er ikke voldsomt dyrt, for eksempel koster Audi A4 rundt 50.000 kroner mer med samme motor og firehjulsdrift.

Mitsubishi Outlander

Men Skoda er ikke Audi - og bør derfor heller holdes opp mot japanske, koreanske og de mer folkelige blant de europeiske merkene. Og i dette perspektiver er faktisk ikke Octavia Scout spesielt billig. Den nye folke-SUVen Mitsubishi Outlander (464x180 cm), som er en noe større bil enn Scout (458x178), koster for eksempel 375.000 kroner i utstyrsnivå Intense. Under Outlander-panseret finner vi nøyaktig samme motor som i Scout og Mitsubishi kan friste med fem år nybilgaranti. Vi kommer forøvrig tilbake med test av Outlander i løpet av de nærmeste dagene.

Toyota RAV4

Vis mer


Det er også verdt å merke seg at populære Toyota RAV4 2.2 D-4D Sport (136 hk) faktisk koster nøyaktig det samme som Scout - 370.000 kroner. RAV4 er riktignok en mindre bil (431x182) og har et betydelig mindre bagasjerom. Men når det kommer til bakseteplass, som er et viktig poeng for barnefamilier, går faktisk den mye kortere RAV4 av med seieren.

Ingen opplagte konkurrenter

Men hvorfor sammenligne Scout med folke-SUVer? Jo, fordi disse er de mest naturlige konkurrentene. Det finnes riktignok andre bilprodusenter som har satset på "offroadifisering" av stasjonsvogner, for eksempel Audi med A6 Allroad og Volvo med XC70. Men disse er langt dyrere enn Scout. Scout er derfor one of a kind i sin prisklasse.

Volkswagen Passat 4Motion

Selv om den mangler offroad-styling, nevner vi imidlertid en annen farlig Scout-konkurrent - Volkswagen Passat. Passat 2.0 TDI 4Motion Sportline, som har samme motor og samme firehjulsdrift-system som Scout, koster 391.000 kroner. Mange vil mene at den betydelig større Passat (477x182) forsvarer en prisforskjell på 21.000 kroner - selv om den har mindre hjul og lavere bakkeklaring.

For stort påslag

Vis mer


Octavia Scout kan skilte med et tøft utseende, god fremkommelighet, en god motor, høy komfort, et stort lasterom og en høy kvalitetsopplevelse. Likevel mener vi Skoda denne gangen har vært for grådige. Vi tippet i forkant at Scout ville koste mellom 5.000 og 15.000 mer enn en Octavia 4x4. I stedet ble pristillegget 24.000 kroner. Isolert sett virker kanskje ikke 24.000 kroner så avskrekkende. Man får jo 17-toms felger, økt bakkeklaring, forsterket bunnplate, styling, sikkerhetsnett, bakkestartassistent og følg-meg-hjem-lys. Men sammenlignet med den særdeles omfattende L&K-pakken, som altså koster 25.000 kroner, virker Scout-pakken kostbar.

Hovedproblemet er imidlertid at påslaget resulterer i en prislapp pålydende 370.000 kroner - og at Scout dermed må finne seg i å bli holdt opp mot en rekke farlige konkurrenter.

Konklusjon

Vi mener at Octavia Scout er en svært god bil - og har ingen problemer med å anbefale den. Men prismessig fremstår ikke Scout som noe røverkjøp.

  • Store Scout-bilder finner du her.
  • Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder