Pris og avgifter

Det koster minst like mye som det smaker. Tekst og foto: Emil Bang Larsen og Brede Lie Reime

I det lengste har vi prøvd å unngå si hva denne moroa faktisk koster dersom du skulle falle for fristelsen. Grunnprisen fra fabrikk er 215.000 euro uten skatter og avgifter, regner man eurokursen etter dagens kurs summerer det seg til i underkant av 1,8 millioner norske kroner. På italienske skilter ender prisen på den nette sum av 259.000 euro. Og når sant skal sies er det nok best å beholde de italienske skiltene og kjøpe seg et sommerhus på rivieraen. Denne bilen slipper nemlig ut 495 gram CO2 per kilometer, det vil si at den bare har Bugatti Veyron foran seg på utslippstoppen. Norske avgifter gjør derfor sitt til at du ender opp på ganske stive 3,68 millioner registrert i Norge (utregnet ved hjelp av tollvesenets importkalkulator) før du i hele tatt har begynt å krysse av for det du måtte ønske av ekstrautstyr.

Vis mer


Dessuten får du neppe så altfor mye glede av den på våre veier, ettersom du trolig ikke kommer spesielt langt før onkel politi har både deg og sertifikatet ditt i trygg forvaring. Bilen gjør 0-100 i første, og tro du oss, du kommer ikke til å gi deg der.

Ekstrautstyrslisten er i vant stil lang, og den er ikke billig. Du betaler for stort sett alt, og det blir nok levert ganske få ”standard” Murciélagoer. Du kan få bilen nøyaktig så eksklusiv som du måtte ønske, så lenge du ikke kommer med krav som Lamborghini ser på som en forringelse av deres egne krav til kvalitet og sikkerhet. ”Ad personam” kaller de dette klient programmet, og i teorien kan du sette sammen en bil som det bare vil eksistere en av i verden. Skulle det være noen som var ute etter den dyreste Murciélagoen ut fra listen, ville ekstra utstyret alene komme på totalt 542.000 kroner, og verre kan det bli med en enda særere klient.

Når det er sagt er det eneste vi vil anbefale at du faktisk krysser av for de fantastisk effektive karbonbremsene til drøye 102.000 kroner, de ekstremt gode sportssetene som vil koste 30.000 kroner, og Hemera felgene på Pirelli P-Zero dekk til 58.000 kroner.

Konklusjon og konkurrenter finner du her.