Volvo V40 Foto: Euro NCAP
Volvo V40 Foto: Euro NCAPVis mer

Premium i krasj-duell

Volvo V40 imponerer i Euro NCAPs nyeste kollisjonstest. Men Audi A3 er ikke mye dårligere.

Nye Audi A3 og Volvo V40 er to direkte konkurrenter som nå begge er i ferd med å entre markedet. Interessant nok er de nå også begge testet samtidig i den siste runden av Euro NCAPs kollisjonstest, og det er derfor grunn til å ta en nærmere titt på de to sammen.

Her kan du se vår prøvekjøring av nye Audi A3

Det har vært store forventninger til Volvos nyeste modell, V40. Aldri har de pakket så mye sikkerhetsteknologi inn i én bil, og både aktiv og passiv sikkerhet burde derfor være på topp. Da er det også gledelig å se at bilen klarer seg meget godt i testen. Faktisk setter den ny rekord i sin klasse med den høyeste poengsummen noensinne.

Vi har også kjørt nye Volvo V40

Best for voksne

Totalkarakteren ble naturligvis 5 av 5 stjerner, og voksenbeskyttelsen ble vurdert til hele 98 prosent, som altså er det beste resultatet i dette segmentet noensinne. Noe mer gjennomsnittlig, eller faktisk under snittet om vi ser på resultatene de siste årene, var barnebeskyttelsen, som ble vurdert til 75 prosent. Euro NCAP har ingen spesielle bemerkninger til dette.

Volvo V40 Foto: Euro NCAP
Volvo V40 Foto: Euro NCAP
Volvo V40 Foto: Euro NCAP
Volvo V40 Foto: Euro NCAP
Volvo V40 Foto: Volvo
Volvo V40 Foto: Euro NCAP
Audi A3 Foto: Euro NCAP
Audi A3 Foto: Euro NCAP
Audi A3 Foto: Euro NCAP
Audi A3 Foto: Euro NCAP
Audi A3 Foto: Audi
Audi A3 Foto: Euro NCAP


Utvendig kollisjonspute gir ny standard

Det mest imponerende er uansett fotgjengersikkerheten. Det er først relativt nylig at dette har blitt tillagt stor vekt av Euro NCAP, og mange produsenter får en bratt læringskurve her. V40 går foran og setter ny toppnotering på dette punktet, uavhengig av klasse. Uttellingen blir 88 prosent, og spesielt fotgjengerens hode blir godt beskyttet ved en påkjørsel. Dette skyldes naturligvis den unike fotgjengerkollisjonsputen, som løfter opp panseret og beskytter i de harde områdene fotgjengerens hode gjerne treffer.

Her kan du se video av hvordan den spesielle kollisjonsputen fungerer.

V40 har også en rekke andre sikkerhetssystemer, hvorav flere inngår i den aktive sikkerheten – slik at de er beregnet på å forhindre at ulykkene skjer i det hele tatt. Disse er nærmere omtalt her. V40 får 100 prosents uttelling i kategorien sikkerhetsutstyr, som i praksis består av beltepåminnere, ESP og fartsbegrenser.

Solid Audi A3

Audi A3 oppnår også en totalscore på 5 av 5 stjerner. I disiplinen voksenbeskyttelse får den nesten like høy uttelling som V40, nærmere bestemt 95 prosent. Barnebeskyttelsen er bedre, for den blir i A3 vurdert til 87 prosent. A3 gjør det her hakket bedre på begge underkategoriene, som er barn på henholdsvis 3 år og 18 måneder.

På fotgjengerbeskyttelse er A3 som ventet dårligere enn V40, men 74 prosent er ikke ille her heller. Spesielt i den nedre delen av fronten er A3 tilpasset et sammenstøt med fotgjengere. A3 taper også noe til V40 på sikkerhetsutstyr, ettersom A3 trekkes litt for manglende fartsbegrenser.

To sikre biler

Alt i alt gjør A3 det likevel meget godt i denne testen, som ventet. Sikkerhetslederen i dette segmentet, må likevel kunne sies å være V40, ikke minst med tanke på alle de aktive systemene som foreløpig ikke belønnes i denne testen.

Detaljerte resultater for Audi A3 finner du hos Euro NCAP her.
Detaljerte resultater for Volvo V40 finner du hos Euro NCAP her.