STASJONSVOGN? Vel, det er å strekke begrepet (eller kanskje egentlig omvendt...), og en del bilprodusenter har dristet seg til å kalle denne typen profil «shooting brake», selv om det egentlig ikke er det heller. Foto: Porsche
STASJONSVOGN? Vel, det er å strekke begrepet (eller kanskje egentlig omvendt...), og en del bilprodusenter har dristet seg til å kalle denne typen profil «shooting brake», selv om det egentlig ikke er det heller. Foto: PorscheVis mer

Porsche med Panamera stasjonsvogn - her er Sport Turismo

Porsches stasjonsvogn heter Sport Turismo

Den ble vist som konseptbil for lenge siden - her er omsider produksjonsversjonen klappet og klar for bilmesse i Genève.

Det ble sett på som en vits da vi for tolv år siden viste en slags stasjonsvogn-versjon av Porsche 911. Det var den på sett og vis også selv om Protoscar faktisk lagde den, men det har ulmet under overflaten helt siden da, og da første generasjon Panamera - som vi kåret til verdens beste bil - ble lansert i 2009, bød muligheten seg.

Den ble ikke grepet med en gang, men Porsche viste Panamera stasjonsvogn som konseptbil i 2012. Da var tanken å evaluere publikums reaksjoner for å avgjøre om bilen faktisk skulle settes i produksjon. I 2016 kom så annen generasjon Panamera, og da skjedde det: En stasjonsvogn-utgave for produksjon ble klekket ut under utviklingsprosessen.

Og her er den.

VERDENSPREMIERE: Panamera Sport Turismo er noe helt nytt fra Porsche. Den er annerledes enn Panamera fra B-stolpen bakover. Foto: Porsche Vis mer

Verken Estate eller Wagon

Bilen har fått navn og profil som konseptbilen minus «Concept», og heter dermed Panamera Sport Turismo.

Snarere enn som en stasjonsvogn (begrepet brukes ikke i Porsches egen kommunikasjon), presenterer produsenten bilen som en mer praktisk versjon av den vanlige Panamera.

Men stor er den: Lengden er 505 centimeter, høyden bare 143 og bredden hele 194 centimeter. Lang akselavstand deler den med vanlig Panamera: 295 centimeter.

MED STIKKONTAKT: Økonomisk gunstig - relativt sett - vil den ladbare hybriden bli her i landet. Med batteripakke, elmotor og en samlet effekt på 462 hestekrefter koster kraftpakken med lavt normert forbruk en million kroner i Tyskland. Foto: Porsche Vis mer

Også som ladbar

Sport Turismo kommer i fem versjoner, som vises i Genève: 4, 4S, 4S Diesel, 4 E-Hybrid og Turbo. Annet enn den tydelige visuelle forandringen, består endringen i hovedsak i mer praktiske egenskaper: Et større bagasjerom med relativt lav lasteterskel (63 centimeter) og - for første gang i en Panamera - tre sitteplasser bak.

Bagasjevolumet er oppgitt til 520 liter (425 liter i den ladbare hybriden) med setene i bruk og 1390 liter (respektive 1295) med seteryggene nedfelt. Bakseteryggen kan felles ned i tre adskilte deler i forholdet 40/20/40.

CLEAN: Tekno-luksus i førermiljøet, som Sport Turismo i all hovedsak deler med vanlige Panamera, heldigvis. Foto: Porsche Vis mer

Avansert teknologi

Som enhver Panamera kommer Sport Turismo med kraftfulle motorer og avanserte assistansesystemer som inkluderer dynamisk chassiskontroll, bakhjulsstyring, elektronisk krengningskontroll og lignende. Standard på alle Panamera Sport Turismo er Porsche Traction Management (PTM) som er et aktivt firehjulsdriftssystem med elektronisk kontrollert flerplatekløtsj. Fra og med S-versjonene er adaptivt 3-kammers luftfjæring standard.

En adaptiv spoiler over bakluken gir ekstra marktrykk ved behov, og trår også til for å redusere vindstøy når panoramataket er åpent.

PRAKTISK: Lasteterskel 63 centimeter over bakken og tredelt baksetet gjør Sport Turismo mer fleksibel. Bagasjerommet på 520 liter rommer imidlertid bare 20 liter mer enn Panamera. Foto: Porsche Vis mer

Fra 330 til 550 hester

Motoriseringen starter på 330 hestekrefter i Panamera 4 Sport Turismo. Den ladbare 4 E-Hybrid disponerer samlet 462 hester mens 4S har 440 og Panamera Turbo Sport Turismo er flaggskipet med sine 550 hestekrefter. Dieselutgaven har 422 hester.

Porsche Panamera Sport Turismo kommer på markedet høsten 2017 og prisene er foreløpig kjent i Tyskland - der starter den på rett under 98.000 Euro (cirka 870.000 kroner i skrivende stund).

Les også:

NYTT: For første gang tilbys en midtseteplass i en Panamera. Foto: Porsche Vis mer