Porsches råeste offisiell

Nye 911 GT2 er sterkere og raskere enn alle andre av dagens Porscher. Det sier ikke rent lite.

Det skal litt til for å danke ut alle de andre muskelbilene fra den tyske sportsbilprodusenten som de senere årene også har slått seg på SUV-bølgen. Men verken den høybygde firehjulstrekkeren Cayenne eller noen av de andre modellene kan vise til like imponerende effektsifre som nye GT2.

530 hester

Så har da den hittil sterkeste 911’en hele 530 hestekrefter å rutte med også. 680 newtonmeter imponerer kanskje enda mer. Til sammenligning har 911 Turbo 480 hester, men likt dreiemoment. Kraftkilden er for øvrig den samme, men enkelte modifikasjoner som blant annet større turbo, sørger for at boksersekseren på 3,6 liter sender den hekkmotoriserte sportskupeen fra 0-100 på 3,7 sekunder. Toppfarten ligger på 329 kilometer i timen og girkassen er sekstrinns og manuell. Noen automat tilbys ikke.

Lettere

Vis mer

Porsches råeste offisiell

  1. Store bilder


Mer enn den økte effekten betyr kanskje vektreduksjonen i forhold til den firehjulsdrevne og mer komfortorienterte 911 Turbo. GT2 veier 1440 kilo, 145 kilo mindre enn nevnte søsken. En omfattende slankekur har sørget for dette, og det er fraværet av firehjulsdrift som har ytt det største bidraget.

Relativt gjerrig

I tillegg har man anvendt eksklusive materialer som titan og karbon i eksosanlegg og bremser for å løfte både ytelser og kjøredynamikk til supersportsbilnivå. En hyggelig bivirkning er at forbruket også senkes. Porsche oppgir 1,25 liter per mil på blandet kjøring, et svært respektabelt tall, dersom det har rot i virkeligheten. Sammenlignet med konkurrentene er det uansett suverent.

Beste fra to verdener?

Vis mer
Vis mer


GT2 er en mellomting mellom GT-bilen 911 Turbo og den hardbarkede ”track day”-bilen GT3. Resultatet er en bil som er betydelig raskere både i svinger og rett frem enn 911 Turbo samtidig som den utfordrer GT3 også på banen.

Elektronikk

Likevel har man funnet plass til en del elektroniske hjelpemidler i nye GT2. Mer presist vil det si at man får både ESP og Porsches aktive understell PASM som standardutstyr. På interiørbildet ser vi også at både navigasjon og klimaanlegg er på plass.

I tillegg snakkes det om en slags launch control som sørger for lynraske rivstarter på banen.

Detaljer

Rent visuelt ligner GT2 mye på Turbo, men en enda dypere frontspoiler, flere lufinntak og -utslipp, samt den digre vingen på bakluken, sladrer om at dette er en virkelig versting utover det normale.

Nye GT2 skal vises på Frankfurt-utstillingen i september. Til Norge kommer den tidlig neste vår.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder