Selv for kjøpere i denne prisklassen er 56.000 kroner i avgifts-"gave" greit å få med seg... Foto: Porsche
Selv for kjøpere i denne prisklassen er 56.000 kroner i avgifts-"gave" greit å få med seg... Foto: PorscheVis mer

Porsches desidert råeste SUV-er

Selvsagt har du sett slike titler før. Porsche lever jo av å overgå seg selv. Og nå igjen...

Nå er ikke bare den råeste Cayenne-versjonen på plass - også en ny og adskilligere heftigere diesel-versjon er på plass. Det er for øvrig sistnevnte som tar det største spranget når det gjelder ytelser. Og ikke nok med det - avgiftsendringer fører til en liten gavepakke som merkes, selv for kjøpere i disse prisklassene!

Nye rekorder

Kronen på Cayenne-verket er den reneste høstfesten fra Porsches side, og ekstra hyggelig for norske kunder er det selvsagt at de bebudede avgiftsendringene vil gjøre at nye Turbo S blir rimeligere enn den forrige - samtidig som ytelsene slår alle rekorder!

Vi har testkjørt den hittitl sportsligste Porsche Cayenne

Diesel-rakett

SOM VARMT HVETEBRØD: 235 nye eksemplarer av Porsche Cayenne ble solgt i Norge i fjor.



La oss ta for oss dieselversjonen først. Vi har lenge ansett at det trengtes en dieselversjon som var Porsche-merket verdig i fullt monn når de først hadde bestemt seg for å introdusere en dieselmotor i sin modellrekke. Ikke et vondt ord om Cayenne V6 diesel, som vi selvsagt har kjørt, men den trengte en sterkere "storebror" og særlig da vi fikk prøve konsernbroder Audis imponerende A6 3.0 TDI biturbo rett før vi kjørte Porsche-dieselen, tenkte (og skrev) vi vårt.

Porsche Cayenne S diesel vist i Paris:


En hest mer enn BMW


Nå har Porsche ordnet opp i sakene og lansert en voldsom V8-versjon av Cayenne diesel, som med det har fått den lakoniske betegnelsen S diesel. Oppskriften er 4.2 V8 biturbo og resultatet er 382 hestekrefter og hele 850 newtonmeter! De som følger godt med vil legge merke til at Porsche har tatt ut én hestekraft mer av sin motor enn BMW har i sin imponerende M550d. Tilfeldig? Tja...

Med denne banebrytende maskinen klarer diesel-SUV-en 0 til 100 på 5,7 sekunder og topphastigheten bryter såvidt 250-barrièren med 252 kilometer i timen.

Veiledende utsalgspris på Cayenne S diesel i Norge er 1.375.000 kroner.

Bensin: Spinnvill Turbo S

Porsche Cayenne Turbo Foto: Porsche
Selv for kjøpere i denne prisklassen er 56.000 kroner i avgifts-"gave" greit å få med seg... Foto: Porsche



Dette er temmelig rått - likevel presenterer altså Porsche en enda råere Cayenne som setter alle tidligere versjoner på plass. Nye Turbo S får - på samme måte som Panamera Turbo S - et kraftpåslag på 50 hestekrefter og 50 newtonmeter. Bruttotallene er med det 550 hester og 750 newtonmeter.

4,5 sekunder!

Porsche Cayenne Turbo S har Sport Chrono-pakken som standard - det inkluderer Launch Control som gir raskere akselerasjon fra stående start. Så er da også 0-100-tiden verdig en heftig sportsbil - 4,5 sekunder, hvilket skaver to tideler av tiden en Cayenne Turbo med sine 500 hester bruker. De som kan ta seg en tur på en av de stadig færre Autobahn-strekninger uten fartsgrense kan nå 283 kilometer i timen i toppfart. Og vi minner om at det dreier seg om en stor SUV som veier godt over to tonn...

"Hyggeligere" pris

Basert på de foreslåtte avgiftene anslår importøren nybilprisen på Cayenne Turbo S, som først kommer i salg på nyåret, til 2.325.000 kroner, en god nyhet for kundene i og med at prisen med dagens avgifter ville blitt 2.381.000 kroner. Selv for kjøpere i disse prisklassene er 56.000 kroner i avgifts-"gave" greit å få med seg...