Vis mer

Porsche viser Panamera Turbo S

Nå blir Turbo S et faktum for Panamera.

Samtidig som Porsche og VW sjalter og valter med eierskapet i Porsche, så kommer det en herlig gladmelding fra Porsches hovedkontor. Til sommeren blir Panamera Turbo S endelig en realitet. En bil som mener alvor både i fart og pris.

Høy toppfart

Sist vi rattet Panamera var det i en ren Turbo versjon. Det gikk ikke dårligere enn at det toppet seg på 318 km/t. S blir et par knekk heftigere, og lite tyder på at den skal duge mindre som en GT-vogn enn det som nå blir lillebror, Panamera Turbo.

Marginalt sterkere

I forhold til Panamera Turbo er effekten dratt opp til 550 hk, og dreiemomentet er økt fra 700 til 750 Nm. I tillegg har den en funksjon med overboost i korte øyeblikk, blant annet ved nedgiringer. Da kan den levere 800 Nm, og det er rett og slett ikke småtterier. Det krever sin vei, og det krever sin mann for å følge opp. I forhold til en Panamera Turbo kommer antagelig ikke dette til å revolusjonere ytelsene.

Se bildene:

Porsche Panamera har funnet veien til 11 nye garasjer i Norge i januar.


Kjappere enn M5

Vi har tidligere skrevet om den nye M5 som dukker opp, og dens antagelige toppfart på 303 km/t. Porsche opplyser at nye Turbo S skal klare 306 km/t. Det er rett over på papiret, men vi vet bedre. Den knuser disse 306 i virkeligheten, som også den vanlige Panamera Turbo gjorde. Sprinten til 100 km/t er oppgitt til å gå unna på knappe 3,8 sekunder, hvilket er imponerende med tanke på at Panamera er en stor doning, og dens tunge vekt. Bare den 4,8 liters store maskinen under panseret veier sin vekt.

Er dette verdens heftigste sedan?

Forbruk?

Vis mer


Forbruket på en sportsbil som dette bør man vel ikke snakke om, men for ordens skyld. Det er oppgitt til 1,15 liter per mil, men kan reduseres til 1,13 dersom du velger et sett spesiallagde dekk fra Michelin, med lavere rullemotstand. På veien har du nytte av Porsche sitt PDCC, Porsche Dynamic Chassis Control. Dette lar deg sette opp chassiset etter ønsket kjørestil, og skulle du glemme å justere det, så gjør bilen det for deg. Utover dette kan det nevnes at bilen er utstyrt med PTV Plus (torque vectoring), og hastighetsavhengig servo, pluss mye mer.

Vi har tidligere kalt denne for verdens beste bil

Kalkulator i sjokk

Det skal selvfølgelig synes at du kjører en Panamera Turbo S. Porsche har gitt den et særegent utseende med hjelp av 20” Turbo II felger, økt sporvidde bak, og sideskjørt fra Porsche Exclusive. I tillegg er denne fargekombinasjonen sort, med beige interiør en løsning du bare finner på Panamera Turbo S. Om du lurer på prisen, så må du fortsatt lure litt til. I Tyskland er den imidlertid satt til i overkant av 167.000 euro. Det får bli en ledetråd frem til den norske kalkulatoren har fått tilbake sans og samling. I juni skal bilen være klar på gata.

OPPDATERING:
Prisen i Norge er nå klar. Panamera Turbo S skal koste kr. 2.698.000. Av dette er 1.226.495 kroner engangsavgift til statskassa.