Foto: Stian Gihle
Foto: Stian GihleVis mer

Porsche Panamera 4S: Test av billigversjonen

Selv om vi fikk roet spenningen rundt Porsches nye storbil på testkjøring i München, oppdaget vi flere nye ting på kjøring her hjemme.

På testkjøringen i Tyskland hadde vi et fokus for dagen. Det var å få kjørt så fort som overhodet mulig! Porsche hadde lagt opp en rute for oss som de mente var godt egnet for kjøringen, og det var den også.

Her hjemme må man av velkjente årsaker finne en annen vinkling på en testkjøring av en såpass heftig bil. Vi har hverken trafikkregler eller veier som egner seg for det samme opplegget.

Billigversjon

Forrige gang kjørte vi i hovedsak Turbo-versjonen. Dette er selvsagt den raskeste, men de fleste vil nok i likhet med oss oppfatte en 4S som svært rask. Testbilen hadde ikke utstyrspakka som også inneholder Launch Control, men en 4S klarer likevel 0 til 100 på 5 sekunder blank. I det daglige er det egentlig helt ok. En helt vanlig kick-down leverer en hefting og rasende akselerasjon, og 4S oppleves ikke på noen måte som slapp.

Prisen for en 4S starter på 1.775.000. Mye penger, men i forhold til Turbo som starter på 2.365.000 er dette et betydelig skritt ned. For å være litt praktiske her er ikke åtte tideler på øvelsen 0 til 100 verdt 590.000 kroner! Men dette markedet er nok ikke så rasjonelt som de mer prispressede segmentene lenger nede, så Turbo-versjonen vil nok stå for noe volum den også.

Porsche nekter for at det kommer dieselversjon av Panamera, men hybridbil. Det kommer helt sikkert. Den er ikke langt frem i tid heller.

Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle


Lav

Panamera flytter nå inn i et segment de ikke har operert i før. Cayenne var et stort volumløft for merket, men premium-SUV er ganske nytt for alle de tyske merkene. Det er bare Range Rover som har en lang tradisjon med premium-SUV, og X5, ML, Q7 og Cayenne må fortsatt ansees som ferske i faget i forhold til Range Rover.

Nå skal Porsche inn i en ny klasse igjen, og det blir spennende å se hvordan Panamera kommer ut i forhold til svært etablerte modeller som Mercedes S-klasse og BMW 7-serie. Audi A8 er nyere, og selv om Audi V8 ble produsert før A8 kom i 1994, var det A8 som virkelig løftet Audi inn i det gode selskap. Snart kan Panamera også se frem til å hanskes med både Mercedes CLS (som kommer i ny versjon), Aston Martin Rapide, og etter hvert Audi A7.

4S

Foreløpig bunnmotorisering har modellene som heter S eller 4S, avhenging av om bilen har firehjulsdrift eller ikke. Vi har kjørt 4S som kun finnes med dobbelkløtsj automatgirkasse, og som har en selvpustende V8-motor med 4,8 liters slagvolum. Hvor effektiv denne automatkassa er, kan man se på S-modellen som også kan leveres med manuell girkasse. S med manuell slipper ut 293 gram CO2 per kilometer og S med automatgirkasse slipper ut 253 gram. Med andre ord 40 gram reduksjon i utslipp med automatgir!

Motoren yter 400 hestekrefter ved 6.500 omdreininger, og dreiemomentet er 500 newtonmeter fra 3.500 til 5.000 omdreininger. Akselerasjonen fra 0 til 100 går unna på 5 sekunder og toppfarten er oppgitt til 282 kilometer i timen. Dette fungerer fint. Vi har kjørt for full fart i utlandet.

Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 1,11 liter per mil. Det er ikke så ille med tanke på hva slags motor dette er. Resultatet er et CO2 utslipp på forholdsvis gode 260 gram per kilometer. En BMW 750i 4x4 (407 hk) slipper ut 278 gram og en Mercedes S500 4x4 (388 hk) slipper ut 264 gram CO2 per kilometer.

 Panamera S PDKPanamera 4S PDKPanamera Turbo PDK
Effekt400 hk ved 6.500 omdr400 hk ved 6.500 omdr500 hk ved 6.000 omdr
Dreiemoment500 nm fra 3.500 - 5.000 omdr500 nm fra 3.500 - 5.000 omdr700 (770) nm fra 2.250 - 4.500 omdr
Maksimalt turtall6.700 omdr6.700 omdr6.700 omdr
Girkasse7 gir dobbelkløtsj automatkasse7 gir dobbelkløtsj automatkasse7 gir dobbelkløtsj automatkasse
Dekk f/b245/50-18/275/45-18245/50-18/275/45-18255/45-19-285/40-19
Vekt1.770 kg1.860 kg1.970 kg
Lengde4.970 mm4.970 mm4.970 mm
Bredde1.931 mm1.931 mm1.931 mm
Høyde1.418 mm1.418 mm1.418 mm
Bagasjerom445 liter445 liter432 liter
Tankvolum80 liter100 liter100 liter
Toppfart283 km/t282 km/t303 km/t
Akselerasjon 0-1005,4 sek (5,2 med launch control)5,0 sek (4,8 med launch control)4,2 sek (4,0 med launch control)
Forbruk1,08 liter per mil1,1 liter per mil1,22 liter per mil
CO2253 g/km260 g/km286 g/km
Pris1.695.000 kroner1.775.000 kroner2.365.000 kroner


Porsche har klart det kunststykket å utvikle start/stop-teknologi på begge motorene i Panamera. På samme tid som Ford, Volkswagen og Toyota jobber med å få dette plass i småbiler som burde hatt dette for lenge siden.

Købil nummer 1

Panamera blir på grunn av dette ikke bare en bil med mindre utslipp. Det blir også en kongebil å stå rolig med, for eksempel på rødt lys. Nå er det bare å lure, men forklaringene er enkel. Når man kjører rundt lager jo en V8-er en lun og herlig romling, men denne bilen har også stereoanlegg fra en produsent som heter Burmester. Kjennermerket Burmester har laget to bilstereoer i løpet av sin eksistens. Det første systemet ble levert til Bugatti Veyron, en bil i det øvre segment det også kan man si, og det andre finnes i testbilen.

På vei inn mot lyskryss eller andre situasjoner med full stans, stopper motoren av seg selv og stereoanlegget fra Burmester kan vibrere uten forstyrrelser. Som sagt i forrige sak om Panamera er ikke stereoanlegg noe vi kan uttale oss veldig skarpt om, men det hersker liten tvil om at vårt tvilsomme utvalg på iPoden låt vakkert. Selv AC/DC låter pent på denne stereoen. Anlegget leverer alt fra krystallklar klang til gedigen bass som drønner så hele kupéen rister. Burmester sier at høyttalermembranene har et totalt areal på 2,4 kvadratmeter, 16 forsterkerkanaler på 1.000 watt, inkludert en aktiv basshøytaler med en egen forsterker på 300 watt. Opplegget koster 48.500 kroner som ekstrautstyr.

På veien

Som mange har skjønt etter forrige kjøring av Panamera er dette en bil som virker etter intensjonene. Vi har problemer med å finne de helt store blunderne. Mange har hengt seg opp i utseendet, men som dere ser av bildet øverst i saken er ikke dette så galt egentlig. Panamera er dessuten en bil som ser bedre ut i virkeligheten. Dette er i alle fall en bil som tiltrekker seg svært mange lange blikk.

Størrelsen kan være en utfordring. Den er nemlig bred. Inn i parkeringshus og inn i vaskemaskiner skal man sikte skikkelig. Oppskraping av 20-tommers felger som vi kjørte på, eller karosserideler, er ikke billig. Gode parkeringssensorer er viktig, men når det lyser rødt i alle hjørner, og piper med en jevn lyd i garasjen, kjenner man blodtrykket komme.

Med litt mer luft rundt seg kommer bilen virkelig til sin rett. V8-motoren har en hissig gassrespons og draget er godt. Det er også fordeler med uladete motorer. Den berusende økningen i effekt oppover i turtallsregisteret er eksklusiv og sjelden nå til dags.

Girkassa sjalter kjapt og umerkbart og akselerasjonen går sømløst gjennom girene (fordel med dobbelkløtsj automatkasse, kontra vanlig automatkasse). Man kan la kassa gire selv, eller bruke spaken i manuell funksjon. Det finnes også noen ubrukelige girknapper på rattet. De kan du bare glemme. Ta skrutrekkeren og brekk disse av slik som mange gjør med den mest ubrukelige knappen på tastaturet, nemlig caps lock.

Testbilen hadde en rekke punkter med ekstrautstyr som forbedrer kjøreegenskapene. Justerbart understell og antikrengesystem for eksempel. Testbilen kostet dermed ikke 1.775.000, men over 2.200.000 kroner. Det skal man ha i bakhodet.

Vi hadde en rekke knapper i midtkonsollen som både regulerer dempere, bakkeklaring og generell sportslighet. Man kan velge enten en veldig komfortabel tur eller man kan stramme opp og kjøre hardt. Bilen oppfører seg svært bra, og de som tør kan nyte en herlig og velbalansert bil som virkelig honorerer førerens handlinger. Den ligger godt gjennom svingne og selv om vår bil hadde vinterdekk, noe som kan gjøre selv en sportslig farkost til en svamp, fungerer godt. Veigrepet på sleip høstasfalt er imponerende.

Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland


Fireseter

På førerplass sitter man dypt i bilen med dashbord og midtkonsoll som innpakning. Midtkonsollen er høy og lager en fint skille mellom forsetene. Vi må innrømme at interiøret her er lekkert og at det virker veldig gjennomført.

Det er litt "jungelpreg" på knappene rundt berøringsskjermen med kart og annen informasjon, men etter noen turer sitter det mer og mer i fingrene. Kjørefunksjoner sitter i sin helhet rundt girspaken. En av instrumenteringene er også en informasjonsskjerm. Her kan man velge å se kart, låtvalg, kjørecomputer eller andre ting.

Panamera har også noe så sjeldent som fire gode seter. Det betyr at fire voksne sitter helt suverent, og man slipper å krøke seg sammen for å få plass selv om man er godt fysisk voksen. Bagasjerommet lider litt under kupéfasongen, men det rommer 445 liter.

Konklusjon

Det er mye deilig i denne prisklassen, men det er få biler som er så komplette som Panamera. Vi mener toppmodellene fra Audi, Mercedes og BMW nå virkelig har fått seg en kaldusj midt i trynet. Det er ingen andre merker i dag som besitter en så gjennomarbeidet bil som Panamera, og som kombinerer plass, komfort, kjøreegenskaper, motor, girkasse, firehjulsdrift start/stop og Burmester stereo i en og samme pakke.

Mer om fartstreningen med Panamera finner du her.