Vis mer

Porsche oppgraderer innstegsmodell

Porsches billigste modeller får nå også sterkere og gjerrigere motorer, samt dobbelkløtsjkasse.

Det er ikke lenge siden legendariske 911 fikk en midtlivsoppdatering med motorer med direkteinnsprøytning og dobbelkløtsjet girkasse som de kanskje viktigste endringene. Nå skjer det samme også med lillebrødrene Boxster og Cayman.

Boxster og Cayman er i utgangspunktet i stor grad samme bil, men Boxster er en åpen roadster og Cayman en klassisk sportskupé. Begge har for øvrig midtmotor og selvsagt bakhjulsdrift.

Billigste modell

Prismessig ligger de en del lavere enn 911 ikke minst fordi de kommer med mindre motorer. Den minste boksersekseren måler nå 2,9 liter mot 2,7 liter tidligere. Det gir en forsiktig effektøkning. Boxster får 255 hester og Cayman 265 hestekrefter. 3,4-literen gir nå 310 hester i Boxster S og 320 i Cayman S. Det er en effektøkning på henholdsvis 15 og 25 hestekrefter.

Resultatet er at 0-100 går på mellom 4,9 og 5,9 sekunder, avhengig av modell, motor og girkasse.


Forholdsvis gjerrig

Like imponerende er kanskje forbruksreduksjonen man har oppnådd. Med dobbelkløtsjkassen PDK skal Boxster og Cayman klare én mil med blandet kjøring på 0,89 liter per mil. For S-variantene er tilsvarende tall 0,92, ikke verst for en sportsbil i denne ytelsesklassen.

Små justeringer

Øvrige endringer består i litt annerledes lykter og luftinntak både foran og bak. Felgene er også nye. Vel så betydningsfullt er det at man også har optimert chassiset. Informasjonssentralen i midtkonsollen som styrer underholdning og diverse kontrollfunksjoner er også ny.

De oppdaterte utgavene av Boxster og Cayman vises i disse dager på en bilutstilling i Los Angeles. I butikkene kommer den tidlig på vårparten. Noen store prisendringer regner vi ikke med. Det vil si at den billigste Porschen fortsatt vil ligge på et sted rundt 730.000 kroner.

Vi testet for ikke lenge siden Porsche 911 med dobbeltkløtsjkassen. Les testen her!