<b>NESTE PANAMERA:</b> Designen er en heldig blanding av 918, 911 turbo, Panamera og Rolls-Royce Phantom.  Foto: PORSCHE
NESTE PANAMERA: Designen er en heldig blanding av 918, 911 turbo, Panamera og Rolls-Royce Phantom. Foto: PORSCHEVis mer

Porsche Mission E

600 hester, 50 mil rekkevidde og ladetid på et kvarter. Porsches første helelektriske sportsbil imponerer - i hvert fall på papiret.

Mission E er den første helelektriske fireseters sportsbil i Porsches historie. Riktignok var Ferdinand Porsche pionér innen elbiler og det står en bil med elektriske motorer i hjulnavene på Porschemuseet, men den kan vel knapt kalles en sportsbil.

Designet er helt nytt og ligner ingen ting annet vi har sett tidligere.

Allikevel er det liten tvil om at det er en Porsche. Fronten kan minne om tidlige prototyper av 918, selvfølgelig utstyrt med siste skrik av LED Matrix og den nye Porsche-signaturen med fire separate lyspunkter på hvert av frontlysene.

AKTIVE SETER: Utpreget fireseters design med seter som følger g-kreftene. Mangel av B-stolper gjør at setebeltene hentes fra innsiden. Foto: PORSCHE
INGEN STOLPER: Takket være total mangel på stolper, sammensatt dørhåndtak og skikkelig avslutning, ser den nesten ut som en todørs coupé. Foto: PORSCHE
BREDE HOFTER: Muskuløs fra alle vinkler. Foto: PORSCHE


Den ekstremt lave fronten fører tankene til klassikeren 911, og racerbilene opp gjennom tidene. Luftinntak, utslipp, spoilere og diffusere gir drøye hint til racing og vil nok tones ned i en eventuell produksjonsmodell.

Det mest oppsiktsvekkende er allikevel at bilen mangler B-stolpe, og i stedet har lignende oppbygning som BMW i3 med bakhengslede bakdører.

Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK


Det er lledelig for en luksus-sedan, spesielt foran casinoet i Monaco ... Den heldekkende lysrampen har vært et klart kjennetegn helt siden 70-tallet. Nå lyses den opp innefra av en tredimensjonal Porschelogo.

For noen ytelser!

Vi snakker om en firedørs, fireseters sportsbil med 600 hestekrefter, firehjulsdrift og firehjulsstyring. Null til 100 km/t. skal gjøres under 3,5 sekunder.

Det er riktignok dårligere enn hva Tesla oppgir med P85 D, men Porsche knuser alt og alle på ladetid: Kun 15 minutter opp til 80 prosent av batterikapasiteten.

STRØMSKAP: Strømskapet finnes bak panelet mellom forhjul og dør. Hjemme lader du trådløst ved å kjøre over en plate i garasjen. Foto: PORSCHE Vis mer


Ved å doble antall volt får man fordeler som kortere ladetid og lavere vekt, fordi man kan bruke tynnere kabler for energitransport.

Merk deg også at bilen mangler ladelokk!

Man skyver i stedet fram hele seksjonen mellom fremdør og forhjul. Der åpenbarer det seg flere kontakter og lademuligheter. Hjemme lades den superenkelt og trådløs på et ordinært 400 volts nett via en plate som legges på garasjegulvet, der du bare kjører bilen over.

En idé som snarest burde blitt tilgjengelig på alle dagens el- og hybridbiler.

Masse kameraer

Speilene er byttet ut mot kameraer, noe som gir flere fordeler. Den gir renere linjer, men også mulighet for at du sitter igjen med masse filmmateriale etter endt dag på banen.

Bilen har en rekke parkeringskameraer, samt kameraer for nødbremsesystemene og aktiv cruicecontrol. Den lagrer film fra alle sammen, i tillegg til fart, G-krefter og kart.

Bilen skal i tillegg skanne ansiktet ditt, for å finne ut hva slags humør du er i... Resultatet skal så vises med emoticon både i instrumentpanelet og på tidslinjen. Da er det bare å klippe og redigere det du ønsker å se.

Programmer og oppdater fra sofaen

Du trenger heller ikke å sitte i bilen for å konfigurere den: Alt kan fjernstyres, slik at du kan sitte hjemme i sofaen og bestemme utseendet via Porsche Car Connect.

Alt fra musikken du ønsker å spille, til bilens oppsett og utseende på instrumentpanelet.

Perfekt vektfordeling

Bilen er selvsagt tung, men i det minste får den vekta på mest gunstig sted, noe 911 aldri har hatt.

Battteripakka ligger i gulvet mellom akselen. Karosseriet er bygget opp i en miks av stål aluminium og karbonfiber. Til og med hjulene er laget i karbon, 21 tommer foran, 22 bak.

Nesten knappefritt

Vi skal slippe å trykke på knapper i fremtiden, noe som er stikk i strid med Porsches filosofi i dag der midtkonsollen er pepret med knapper.

Instrumentene i Mission E blir nemlig styrt med øynene og bestemte bevegelser med hendene som i nye BMW 7-serie. Noen også via tredimensjonale hologrammer som kommer ut av dashbordet mot førereren.

Hvor bra dette faktisk fungerer i praksis må vi naturlig nok komme tilbake til ...

ØYESTYRT:Få knapper, men svært avnasert. Hele instrumentpanelet er flytende og følger øynene. Det kommer opp hologrammer fra skjermen på midtkonsollen. Foto: PORSCHE Vis mer


Flytende instrumentpanel

Ellers kjenner vi igjen Porsches hovedprinsipper. Fem runde målere, der hovedinformasjonen finnes i midten. Tidligere har turtallet vært i midten, men nå blir det naturlig nok endret.

Disse er i OLED-teknologi og blir totalt programmerbare. Ikke nok med det. De er ikke faste, men beveger seg i instrumentpanelet etter hvor hodet ditt er i bilen. På den måten vil aldri rattet skygge for instrumentene.

HITECH:Du bestemmer og programmerer det meste selv, men den har fortsatt ratt... heldigvis. Foto: PORSCHE Vis mer


I praksis skal kameraer skanne øynene dine, og vite hvilket instrument du ser på. Ved å trykke på en knapp på rattet, får du opp forskjellige menyvalg for det aktuelle instrumentet og kan programmere det slik du ønsker det.

Luftig

Frafall av mellomakseltunnel gjør det mulig med luftig design. Alle fire separate stoler er aktive og klyper deg fast når svingkombinasjonene kommer. Selvfølgelig assistert av kartet som forteller når svingen kommer.

To motorer

Fremdriften skjer via to motorer. En foran og en bak. I tillegg er de utstyrt med Porsche Torque Vectoring system som sender kreftene til de hjulene som kan nyttegjøre seg av dem best.

Motorene er allerede testet i under året Le Mans i Porsche 919: Bilene kom inn som nummer 1 og 2, og motorene ble brukt under akselerasjon og strømmen ble hentet fra bremseenergi.

0-200 skal forøvrig gå unna på 12 sekunder.

Til forskjell fra dagens elektriske biler, hevder Porsche at Mission E skal takle harde akselerasjoner gang på gang med samme effekt, noe som er viktig dersom eieren vil bruke den på bane. At dette naturlig nok vil tappe batteriet raskt, sies det imidlertid lite om ...