Vis mer

Porsche-mekka

Porsche har akkurat åpnet sitt nye museum. Utstillingen innholder 80 biler, men vil i noen grad rullere.

Stuttgart-Zuffenhausen (DinSide Motor): Porsches nye museum ligger i Zuffenhausen, rett vet fabrikken, og er nylig åpnet for publikum. Museet rommer litt over 80 biler, men har tilgang til over 400 biler. Mange av bilene er klenodier og lånes ut og brukes også i andre sammenhenger. For at publikum skal ha lyst til å komme tilbake er det også et poeng å forandre litt på utstillingen i blant.

Alt innvendig i ustillingslokalet er hvitt. Hvitt er valgt for at bilene skal komme best mulig frem.

Museet er et resultat av en arkitektkonkurranse hvor mer enn 170 arkitekter deltok. Til slutt ble det et firma fra Wien i Østerrike, Delugan Meissl, som stakk av med oppdraget. Byggingen startet i 2005 og i november 2007 var "skroget" til bygget klart. 8. desember 2008 tok Porsche over det ferdige bygget.

Både bygget og prisen er relativ spektakulær: Arealet er på 5.600 kvadratmeter og selve utstillingshallen hviler på kun tre ben. Prisen på bygningen ble 100 millioner Euro.

Foto: Roland Halbe


Alle typer og årganger

Selvsagt er det også mye biler på plass. Porsche bruker mye plass på å vise sin historie og vier også mye rom til motorsport, men her kan du også se en god del gatebiler.

Ferry Porsche, Ferdinands sønn, designet og konstruerte den første Porschen. Den heter nummer 1 og står på museet. Den er opphavet til Boxster, en åpen bil med midtmontert motor. Nummer 1 hadde en firesylindret boksermotor med 1,1-liters slagvolum og 35 hestekrefter. Toppfarten var 135 kilometer i timen. En ganske heftig bil i 1948.


En annen milepæl for Porsche var Bobla. Hitler ville ha en folkebil og Ferdinand Porsche konstruerte. Det ble til og med opprettet en by, Autostadt, hvor produksjonen av av bobla skulle foregå. Denne byen heter i dag Wolfsburg og er hjembyen til Volkswagen.

I neste fotoalbum finner man en rundtur i museet med mye av dets herligheter.

Porsche traktor. Fra 1956 til 1963 ble det bygd 120.000 stykker. Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Porsche 356 C. Politibil utstyrt med 1,6-liters motor med 95 hestekrefter. Foto: Stian Gihle
Det er tradisjon å gi Porschesjefen, i dette tilfellet Ferry Porsche, en spesialbygd bil. Her i form av en 928 stasjonsvogn. Foto: Stian Gihle
Elektrisk motor med 2,5 hestekrefter montert i navet. Ferdinand Porsche lanserte dette konseptet i år 1900. Produktet heter Radnabe. Foto: Stian Gihle
Porsche 356 America Roadster. Den er ustyrt med en 1,5-liters motor med 70 hestekrefter. Foto: Stian Gihle
Flymotor fra 1912. En rekkesekser med 120 hestekrefter. Foto: Stian Gihle
Ferdinand Porsche fikk i oppdrag fra Hitler å konstruere en folkebil. Den skulle ha plass til to voksne og tre barn og ha en toppfart på 100 kilometer i timen. Ferdinand Porsche satt 20 måneder i fengsel etter krigen på grunn av sine tett bånd til Hitler før og under krigen. Foto: Stian Gihle
Racingbil fra 1947. Porsche Typ 360 Cisitalia. Den er utstyrt med en 1,5-liters 12-sylindret motor med kompressor. Den yter 385 hestekrefter og toppfarten var 300 kilometer i timen. Foto: Stian Gihle
Porsche nummer 1. Foto: Stian Gihle
Båtmotor med to turboladere basert på Porsche 928. 750 hestekreftter. Foto: Stian Gihle
Flymotor basert på 911. Seksylindret boksermotor med 212 hestekrefter. Foto: Stian Gihle
Formel 1-motor fra 1985. 1,5-liters V6 turbomotor med 800 hestekrefter. På det meste ytet den 1.045 hestekrefter. Foto: Stian Gihle
V10-motoren som sitter i Carrera GT. 612 hestekrefter. Foto: Stian Gihle
Porsche Typ 597 Jagdwagen. Amfibiebil fra 1956. Foto: Stian Gihle
Porsche 917. Foto: Stian Gihle