Her er noe så sensasjonelt som en Porsche stasjonsvogn. Den store doningen har fått navnet Panamera Sport Turismo Concept. Konseptbil... inntil videre, tror vi. Foto: Knut Moberg
Her er noe så sensasjonelt som en Porsche stasjonsvogn. Den store doningen har fått navnet Panamera Sport Turismo Concept. Konseptbil... inntil videre, tror vi. Foto: Knut MobergVis mer

Porsche med stasjonsvogn!

PARIS (DinSide Motor): Porsche Panamera Sport Turismo er litt av en munnfull - og litt av en sensasjon.

De mest trofaste motorleserne hos DinSide husker sikkert at vi skrev om en Porsche-stasjonsvogn for noen år tilbake. Men det var et tuningselskap som sto bak, og det ble av de fleste ansett som en dårlig spøk. En Porsche stasjonsvogn - lissom? Ha ha!

Shooting brake

Men det er visst til syvende og sist Porsche selv som ler sist - og best. I går kveld, under Volkswagen-konsernets store show i forkant av åpningen av bilutstillingen i Paris, hvor vi befinner oss nå, viste de nemlig nettopp det - en stasjonsvogn. Den er av typen Shooting Brake, altså en slags avkortet, kupé-lignende variant.

Stor som Panamera

Porsche Panamera Sport Turismo Concept heter bilen, og selv om de kaller den en konseptbil ser den ganske så produksjonsklar ut. Den er omtrent like stor som en standard Panamera, og er dermed en ganske gedigen bil. 495 centimeter i lengden, 199 i bredden og 140 i høyden gjør den en del bredere og en anelse lavere enn Panamera kombikupé. Bilen er lakkert i såkalt flytende metallblått og både front- og baklykter er LED-basert.

Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Her er noe så sensasjonelt som en Porsche stasjonsvogn. Den store doningen har fått navnet Panamera Sport Turismo Concept. Konseptbil... inntil videre, tror vi. Foto: Knut Moberg


Ladbar hybrid

Det er tydelig at Panamera Sport Turismo, når den kommer i produksjon, vil konkurrere temmelig direkte med den nylig lanserte Mercedes CLS Shooting Brake. I tråd med tidens krav er drivlinjen hybrid. Den kommer altså med en elmotor i tillegg til V6-bensinmotoren på tre liter. Litiumion-batteripakken, med en kapasitet på 9.4 kWt, kan lades under kjøring, men også fra stikkontakt - på to og en halv time, presiseres det. Det er altså en ladbar hybrid vi har med å gjøre.

Den beste ladbare hybriden til nå: Volvo D6 AWD.

Mye krefter, lavt forbruk

Og så er det jo en Porsche, så krefter er det flust med; 416 hestekrefter er oppgitt ytelse. Forbrenningsmotoren bidrar med 333, elmotoren med maksimalt 95. Som de som er gode i hoderegning vil ha skjønt, kommer ikke makseffekten fra de to motorene samtidig. Tekniske data er omtrentlige inntil videre. Toppfarten med eldrift er 130 km/t. 0-100 km/t bruker bilen under seks sekunder på og snittforbruket skal ifølge Porsche være under 0,35 liter per mil hvilket gir 82 gram CO2 per kilometer.

Ja - og så kan den brukes som elbil - riktignok i maksimalt tre mil om gangen.

Porsche bekrefter ikke i skrivende stund at bilen vil komme i produksjon. De ønsker nok å evaluere reaksjonene fra publikum først. For vår del tror vi denne bilen blir å se på veiene i en ikke uoverskuelig fremtid.