Også Porsche må henge med på utviklingen, for nye miljøkrav henger over bilbransjen. De gjør det på overraskende godt vis.
Også Porsche må henge med på utviklingen, for nye miljøkrav henger over bilbransjen. De gjør det på overraskende godt vis. Vis mer

Porsche med ny metode

Måler ikke forbruk, men omdreininger.

Om ikke lenge skal vi ut og teste Porsche Panamera. Testen kommer vi altså tilbake til, men teknologien bak Panameras hybridløsning er særdeles interessant. Her er noen drypp.

Ny måleform

En spennende filosofi fra Porsche er at de i første omgang ikke fokuserer på forbruket. De har faktisk gått så langt som å ignorere det til fordel for et annet viktig tema, nemlig turtallet. Måleformen har de definert til ”omdreininger per kilometer”. Ved å redusere gjennomsnitts turtall per kilometer oppnår de det alt til syvende og sist handler om, det vil si reduksjon av forbruket.

En ny 911 Turbo er på vei

Metodene

I området der Porsche holder til har selskapet laget seg en rute kalt «Stuttgart-runden». Runden inneholder alle typer kjørestiler, og blir brukt til testformål av for eksempel drivstoff-forbruk. For å finne gevinsten på de forskjellige tiltakene brukte Porsche runden til å måle nettopp gjennomsnittlig antall omdreininger i minuttet, per kilometer. Dette er resultatene:

1.
En vanlig Porsche Panamera S hadde i gjennomsnitt 1.432 omdreininger per kilometer.

2.
Deretter la de til start/stopp-funksjonen, noe som resulterte i et snitt på 1.350 omdreininger per kilometer på samme runden. Dette ga en reduksjon i forbruket på to prosent.

3.
Ved å legge til coastingfunksjonen, som stopper motoren mens bilen triller, sank dette ytterligere ned til 1.045 omdreininger per kilometer. Den samlede reduksjonen av forbruk var nå oppe i ti prosent.

Disse tilakene ble altså gjort på en bil som ikke har noen form for hybridløsning. Porsche satte så på en ordinær hybrid drivlinje (ikke plug-in), og gjorde de samme målingene. Dette ga enorme forskjeller, og besparelsen i forbruk skvatt nå opp til 23 prosent, og antall omdreininger per kilometer sank til 524 i snitt.

4.
Med en plug-in hybrid, med større batterier og elektromotor, sank dette ned til 318 omdreininger per kilometer, og det totale forbruket var nå senket med 56 prosent. Nå viste bilen et forbruk på 0,44 liter per mil på Stuttgart-sløyfen, som ikke er representabel i forhold til den nye kjøresyklusen NEDC.

5.
Porsche oppgir at det ikke ble ladet via strømnettet på denne runden. Dersom føreren har en typisk kjøretur på 23 kilometer, og deretter benytter anledningen til å lade, så vil forbruket senkes ytterligere, til rundt 0,17 liter per mil. Dette utgjør 83 prosent senking av forbruket, og et gjennomsnitt på 123 omdreininger per kilometer.

Tekniske illustrasjoner mav Panamera e-Hybrid:

Slik ser elektromotoren ut i deler.
En 3-liter V6 som leverer 333 hk.


Porsche Panamera e-Hybrid

For å ta det elementære først. I dette tilfellet har Porsche utstyrt bilen med en treliters V6 bensinmotor på 333 hestekrefter, et produkt vi kjenner igjen fra andre biler i konsernet. Denne byr på 440 Nm fra 3.000 til 5.250 omdreininger. Elektromotoren leverer 310 Nm i området 0 - 1.750 omdreininger, og en effekt på 95 hk mellom 2.200 og 2.600.

Test: En av Porsche's herligste kjøremaskiner

Maks effekt blir med dette 416 hestekrefter, som hentes ut ved 5.500 o/min, og dreiemomentet topper seg på 590 Nm i hele området 1.250 – 4.000 o/min. Dette må sies å være særdeles heftig, og jeg minner om at dette er en bil som vil få en ganske så heftig avgiftsrabatt. Porsche bedyrer selv at de med dette har laget verdens første plug-in hybrid i en luksusbil.

Resultatet

Det vil være å strekke strikken veldig langt å si at Porsche har laget hybridbiler siden år 1900, men de lagde uansett deres første allerede den gang, med Lohner Porsche. Den gang brukte de ikke navnet hybrid, men ”mixte”.

Porsche med stasjonsvogn

At de nå har lykkes med Panamera e-Hybrid blir det vanskelig å argumentere mot, for når vi vet bilens oppgitte ytelser når det gjelder krefter, så blir det ikke mindre imponerende å se forbrukstallene. Med den nye kjøresyklusen som måleform har Porsche et oppgitt forbruk på 0,31 l/mil, hvilket gir et utslipp på 71 g/km. Til sammenligning byr Toyota Prius plug-in hybrid på 136 hk og et forbruk på 0,21 l/mil. Da kan du selv velge hva du syns er mest imponerende.

Du kjenner igjen en e-Hybrid fra Porsche på de gulgrønne bremsekaliperne. Foto: Porsche Vis mer


Formålet

Ett av målene Porsche definerte med deres nye e-Hybrid var at bilene med dette systemet kan kjøres elektrisk på mange hverdagens kjøreturer. I Panamera er derfor den elektriske rekkevidden oppgitt til 36 km. Porsche er derimot så ærlige og forteller at rekkevidden for den nye kjøresyklusen ikke er veldig representativ, men at du kan regne med et sted mellom 18 og 36 kilometer. Dette høres kanskje ikke mye ut, men det skal legges til at det elektriske systemet også tillater en toppfart på 135 km/t. Dette for at bilen også skal kunne kjøres elektrisk på motorveiene.

Denne hybrid-SUV'en kommer i år

Ikke samtidig

Prøv bare ikke å benytte godene av alle kreftene samtidig som du ønsker det lave forbruket. Det lar seg naturligvis ikke gjøre. Derimot forteller Porsche at selv med sporty kjørestil vil ikke den store luksusbilen kreve mer drivstoff enn en vanlig kompaktbil. Eller du kan snu det rundt, med de to drivlinjene har den samlet like mye krefter som en V8. Det blir med andre ord vinn-vinn uansett.

Dobbelt så sterk

Elektromotoren i e-Hybrid systemet yter som sagt 95 hestekrefter, noe som er dobbelt så mye som i en vanlig Panamera Hybrid. Batteriet er et Lithium-ion med 104 celler. Spenningen er samlet på 384 volt, og totalkapasiteten er på 9,4 kWt. Arbeidsspenningen Porsche benytter varierer mellom 150 – 430 Volt, og strømstyrken er til tider så høy som 450 ampére. Temperaturen på pakken styres med vannkjøling for å holde optimal driftstemperatur.

En SUV du ikke vil tro er sann, en dag som hybrid?

Instrumenteringen

I en plug-in hybrid blir instrumenteringen noe forskjellig enn ellers. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Tradisjonen tro har Porsche holdt fast på de fem runde instrumentene som er satt inntil hverandre, men naturlig nok har de måttet endre informasjonen. Nå deler turtelleren og speedometeret det midterste instrumentet, og hastigheten vises digitalt. Til venstre for dette har du det vi kan kalle et effektmeter, som viser enten forbruk eller ladesituasjon. Dette er ditt viktigste redskap når du skal kjøre så økonomisk som mulig.

Til høyre finner du et instrument du kan konfigurere selv, avhengig av hva du er mest opptatt av. Her kan du få alt fra forbruk og energiflyt eller navigasjonssystemet om du vil. De to ytterste på hver side er mer standardting, som drivstoffnivå, temeperatur, også videre.

8-trinns Tiptronic S

Sammen med de to drivlinjene har Porsche valgt å sette inn en ordinær 8-trinns Tiptronic S. Denne er effektiv, og er ypperlig til formålet om å holde omdreininger per kilometer så lavt som mulig. Denne har naturligvis start/stopp-funksjon, noe som er selvskrevent i et hybridsystem. Hele styringen til kassa er derimot fullstendig endret for å ta imot denne type drivlinjer.

Om to uker kan du lese full test av Porsche Panamera e-Hybrid her på DinSide., og det er bare å spare penger, for bilen er i landet om ikke alt for lenge.