Porsche med enda råere Cayenne

Porsche setter effektrekord i SUV-klassen med nye Cayenne Turbo S.

«Det er i så fall ganske artig, at folk ikke er fornøyd med 500 hester og 700 newtonmeter.»


Det er effekt som står i fokus med denne bilen. For rent utseendemessig er det kun marginale endringer som skiller den fra en vanlig Turbo. Skal du imponere kompisene ved å spotte en Turbo S kan du se på de nye 21 tommer store felgene, det nye eksosanlegget med fire enderører, samt grill og hjulbuer i samme farge som resten av karosseriet. Ja, også emblemet på bakluka, da.

550

Vis mer

Porsche med enda råere Cayenne

  1. Store bilder


Motoren er også ganske lik, fortsatt med 4,8 liters slagvolum fordelt på 8 sylindere. Men effekten har hoppet opp fra 500 til 550 hestekrefter og dreiemomentet har steget fra 700 til 750 newtonmeter. Porsche hevder at bilen kommer som et resultat av etterspørsel i markedet. Det er i så fall ganske artig, at folk ikke er fornøyd med 500 hester og 700 newtonmeter. 550 hester er for øvrig 29 mer enn forrige Cayenne Turbo S hadde.

4,8

Effektøkningen er ikke dramatisk, og stoppeklokken skal brukes med ganske stor presisjon for å spore forskjellen i forhold til en vanlig Turbo. Sistnevnte gjør 0-100 på 5,1 sekunder og nye Turbo S klarer samme øvelse på imponerende 4,8 sekunder med automatgir som er standardutstyr på denne modellen.

358 gram CO2

Forbruket har ikke økt, men så er da også 1,49 liter per mil en del å boltre seg på. 358 gram CO2 per kilometer høres ikke spesielt pent ut i disse miljøtider.

Stabil

Vis mer


Luftfjæring er standard i likhet med både PASM som regulerer støtdemperne og PDCC som er betegnelsen på de aktive krengningsstabilisatorene. Dermed blir krengningen redusert til et svært lavt nivå.

Keramikk

En morsom nyhet med denne bilen er at den kan bestilles med keramiske komposittbremser. De fremre skivene måler saftige 410 millimeter i diameter. De ekstra varmebestandige bremsene kan nå også bestilles til andre Cayenne-modeller, men du må ha minimum 20 tommer store felger.

2,5 millioner

Cayenne Turbo S kommer i salg en gang etter sommerferien. Den norske prisen kommer trolig til å lande på rundt 2,5 millioner kroner.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder