<b>MER SPORT:</b> Her ser vi nye Porsche Cayman GTS i fint driv på bane. Hvis målet er å knpe tideler på 0-100-sprinten er dette rett versjon. 4,6 sekunder er tiden det tar. Men viktigere for de fleste er nok anelsen mer kjøreglede krafttilskuddet antagelig gir. Foto: PORSCHE
MER SPORT: Her ser vi nye Porsche Cayman GTS i fint driv på bane. Hvis målet er å knpe tideler på 0-100-sprinten er dette rett versjon. 4,6 sekunder er tiden det tar. Men viktigere for de fleste er nok anelsen mer kjøreglede krafttilskuddet antagelig gir. Foto: PORSCHEVis mer

Porsche med Cayman OG Boxster GTS

Merket Porsche er et gullegg for VW-konsernet, noe de bestreber seg på å utnytte til fulle.

Selv om mange Porsche 911-entusiaster nekter å godta det, er de toeggede tvillingene Porsche Boxster og Cayman blitt biler som er like morsomme å kjøre, og som gir mer sportsbil for pengene enn den eldre storebroren.

Mini-918...?

For den som har råd til å kjøpe syv eksemplarer av Boxster eller Cayman, og som har litt peiling på bilkjøring, kan supersportsbilen 918, som nylig imponerte oss i senk da vi testet den, være alternativet. For hva skal man egentlig med så mange...?

En tredje utgave

I motsetning til 911 er de to midtmotorisert og til nå har S-versjonene vært de heftigste. Begge presterer i norgesutgave 211 hester - hvilket gjør den nærmest til et røverkjøp for denne typen bil takket være avgiftsfordelen. Ellers er standard-ytelsene for Boxster 265 hestekrefter og for Boxster S 315, mens Cayman-versjonene overbyr disse med 10 hester: 275 for Cayman og 325 for Cayman S. Og nå kommer en tredje variant.

Mange ventet nemlig på GTS-utgave av disse bilene og nå er de på plass. GTS står for Gran Turismo Sport og stammer fra 904-raceren fra tidlig 60-tall, som også kom i en versjon som var registrerbar for bruk på vei. I nyere tid finnes GTS-versjoner av både Panamera og Cayenne.

Det kommer sikkert også en slik motorisering på den nye mellomstore SUV-en Porsche Macan, som vi nylig testet.

MER SPORT: Her ser vi nye Porsche Cayman GTS i fint driv på bane. Hvis målet er å knpe tideler på 0-100-sprinten er dette rett versjon. 4,6 sekunder er tiden det tar. Men viktigere for de fleste er nok anelsen mer kjøreglede krafttilskuddet antagelig gir. Foto: PORSCHE


Høyere bud

GTS-versjonene drar strikken enda litt lenger. De tar utgangspunkt i boxermotoren på 3,4 liter fra S-utgavene, og forsyner dem med 15 hestekrefter ekstra, altså til 330 hester i Boxster GTS og 340 i Cayman GTS. Også dreiemomentet har lagt på seg: Med 10 newtonmeter mer ender vi opp på henholdsvis 370 og 380 newtonmeter. I seg selv kanskje ikke voldsomt imponerende tall, men vi skal huske på at det dreier seg om kompakte og forholdsvis lette sportsbiler.

Sport Chrono standard

GTS byr på ytterligere en fordel: Den såkalte Sport Chrono-pakken er standard i disse versjonene. Det er også Porsches aktive understell - PASM - som gjør det mulig å variere oppsettet etter ønsket kjørestil. Dette betyr at i kombinasjon med PDK-girkassen (Porsches bedre versjon av DSG), og Sport Plus-knappen klarer Boxster GTS 0-100-sprinten på bare 4,7 sekunder, mens Cayman GTS oppnår 4,6. Begge biler klarer over 280 kilometer i timen i toppfart.

For den det måtte interessere er forbrukstallene slett ikke så verst: 0,82 liter på milen med dobbeltkløtsj-girkasse.

Annen interessant informasjon er at hjuldimensjonene er 235/35-20 foran og 265/35-20 bak. Dessuten er både sportsseter og skinn/alcantara-interiør standard.