<b>FIRE NYE:</b> Med nye GTS med og uten firehjulsdrift og med og uten tak, og økes antall 911-versjoner av 991-generasjonen til totalt 17, hvis vi har telt riktig: 12 Carrera-versjoner (inklusiveGTS), to Targa, Turbo, Turbo S og GT3. Foto: PORSCHE
FIRE NYE: Med nye GTS med og uten firehjulsdrift og med og uten tak, og økes antall 911-versjoner av 991-generasjonen til totalt 17, hvis vi har telt riktig: 12 Carrera-versjoner (inklusiveGTS), to Targa, Turbo, Turbo S og GT3. Foto: PORSCHEVis mer

Porsche med 4 utgaver Carrera GTS

Først kom 911 Carrera og Carrera 4, så kom S-versjonene av de samme, og her er GTS.

Fire nye versjoner av 911 er nå presentert for publikum, og dette er den sportligste utgaven uten å måtte opp på GT3-nivå. Sistnevnte med sine 475 hester og kompromissløse racing-karakter kan bli vel mye for enkelte. Vår test av GT3 kan du lese her.

Derfor kommer nå 911 Carrera GTS, som effektmessig plasserer seg mellom 911 Carrera S, med sine 400 hester (tross alt!) og nevnte GT3. GTS har for sin del hentet en toppeffekt på 430 hestekrefter ut fra boxer-sekseren på 3,8 liter.

Ytelsene er det ikke noe å si på: Med dobbelkløtsj-girkassen PDK greier kupé-versjonen 0 til 100 på 4,0 sekunder og har en toppfart på 306 kilometer i timen.

Lyst på en annerledes 911-variant? Gå for 911 Targa, som vi testet tidligere i år!

Senket

GTS kommer altså i fire varianter; det er kombinasjonen mellom firehjulsdrift eller bakhjulsdrift og kupé eller kabriolet som sørger for det. I forhold til Carrera S har de til felles at det er tatt ut mer effekt av motoren, uten at forbruk og utslipp har øket.

Ettersom GTS skal være resolutt sportslig, er bilen senket og har Porsches adaptive sportsunderstell (PASM), som standardutstyr. Sportsligheten understrekes av Sport Chrono-pakken og det såkalte sports-eskosanlegget som gir den «riktige» GTS-lyden.

Den aller råeste? Vi har kjørt 560-hesters Porsche 911 Turbo S. Sjokkerende!

MED TAK: 911 Carrera GTS Coupé Foto: PORSCHE
STILFULLT OG SPORTSLIG: GTS-interiøret. Foto: PORSCHE
UTEN TAK, MED 4x4: 911 Carrera 4 GTS Cabriolet Foto: PORSCHE
MED TAK, MED 4x4: 911 Carrera 4 GTS Coupé Foto: PORSCHE
911 Carrera 4 GTS Coupé Foto: PORSCHE
911 Carrera GTS Cabriolet Foto: PORSCHE
911 Carrera 4 GTS Cabriolet Foto: PORSCHE
911 Carrera GTS Cabriolet Foto: PORSCHE
911 Carrera GTS Coupé Foto: PORSCHE
FIRE NYE: Med nye GTS med og uten firehjulsdrift og med og uten tak, og økes antall 911-versjoner av 991-generasjonen til totalt 17, hvis vi har telt riktig: 12 Carrera-versjoner (inklusiveGTS), to Targa, Turbo, Turbo S og GT3. Foto: PORSCHE


Mer utstyr

GTS er ellers bedre utstyrt som standard enn Carrera og Carrera S. Adaptive bi-xenon hovedlys er for eksempel standard. Carrera GTS er utstyrt med sportsseter kledd i en kombinasjon av skinn og alcantara. Utvendig vil man kjenne igjen GTS på logoen, de sotede lyktene og spesielle 20-toms felger i matt sort. Dessuten har GTS bredere hjulbuer og sporvidde enn de underliggende Carrera-utgavene.

Video:


Forbruk og utslipp

  • 911 Carrera GTS Coupe: Forbruk: 0,87 l/mil, CO2-utslipp: 202 g/km
  • 911 Carrera GTS Cabriolet: Forbruk: 0,89 l/mil, CO2-utslipp: 207 g/km
  • 911 Carrera 4 GTS Coupe: Forbruk: 0,91 l/mil, CO2-utslipp: 212 g/km
  • 911 Carrera 4 GTS Cabriolet: Forbruk: 0,92 l/mil, CO2-utslipp: 214 g/km

Lansering av nye Porsche 911 Carrera GTS finner sted i Europa fra november.