PRØVER Å LURE OSS: De vil ha oss til å tro at dette er en Cayenne, men i virkeligheten er bilen vi ser her en helt ny Porsche-modell, den vi lenge trodde skulle hete Cajun, men som offisielt skal hete Macan. Foto: Automedia
PRØVER Å LURE OSS: De vil ha oss til å tro at dette er en Cayenne, men i virkeligheten er bilen vi ser her en helt ny Porsche-modell, den vi lenge trodde skulle hete Cajun, men som offisielt skal hete Macan. Foto: AutomediaVis mer

Porsche Macan på vei

Helt ny Porsche-modell - det skjer ikke hver dag. Dette blir spennende!

Vi sitter nesten på nåler og venter på at Porsche Macan skal komme ut av sin forkledning, men inntil videre må vi nøye oss med bilder som disse, velvillig overbragt oss av våre spionfotografer i Automedia.

Men det er i det minste mer enn vi fikk forrige gang, da vi mottok en enkelt tegning i Profil:

Vi ble grundig lurt!

Jukser

Ifølge Automedia har Porsche gjort en innsats for å kamuflere bilen på bildene slik at tilskuere skal tro det er en Cyenne de ser. Falske kromlister sørger for at det ser ut som vinduer og generelt proporsjoner er annerledes enn de er og kamuflasjen gir feilaktig inntrykk av lykter både foran og bak. Dette er selvsagt helt legitimt fra produsentens side, som ønsker å bevare lengst mulig bilens utseende som en overraskelse.

For øvrig vet vi ikke stort mer enn forrige gang vi skrev om bilen, og kan dermed i hovedsak gjenta den informasjonen vi sitter på, til glede for den nye leser.

Test: Porsche Panamera - den billigste utgaven

Ser vi nærmere etter, ser vi at bilen blir mer forskjellig fra Cayenne enn det det ser ut til.Blant annet blir grillen større og lyktene får en annen fasong. Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
PRØVER Å LURE OSS: De vil ha oss til å tro at dette er en Cayenne, men i virkeligheten er bilen vi ser her en helt ny Porsche-modell, den vi lenge trodde skulle hete Cajun, men som offisielt skal hete Macan. Foto: Automedia
Foto: Automedia


Doble salget

Macan blir den femte Porsche-modellen. Den er et ledd i en ekspansjonsstrategi, kalt Strategy 2018, som på sikt skal bidra til å doble salget av Porsche i verden. Macan vil være basert på samme plattform som Audi Q5 og blir dermed relativt kompakt, men ingen småbil. Uttrykket "baby-Cayenne", som tidligere er blitt brukt, er nok overdrevet. Vi regner med at den får en posisjon i modellrekken tilsvarende den BMW X3 har i forhold til X5. Macan vil dermed passe bedre for de som synes, med rette, at Cayenne er vel stor og uhåndterlig i tettbygde strøk.

Pur Porsche-opplevelse til halv pris!

Investerer kraftig

Nye Porsche Macan skal produseres fra 2013. Til det formålet utbygges anleggene i Leipzig kraftig - en investering på en halv milliard Euro er øremerket prosjektet - og Porsche kommer dermed til å skape over 1.000 nye arbeidsplasser på såkalt mellomlang sikt.

Tiger

Hva Macan betyr? Jo, ifølge produsenten er det avledet av det indonesiske (?) ordet for tiger. Dermed mener Porsche å ha navn som passer bra for hver av sine modeller: Cayenne som er sterkt og skarpt (krydderet, altså), Cayman som er snappy (forslag til norsk fullstendig oversettelse mottas med takk), og agil, Boxster som har boksermotor og er en roadster og Panamera som er mer enn en Gran Turismo og som ville kunne vinne langdistanseracet Carrera Panamericana (sic!).

Entusiastenes Panamera