Porsche lanserer et helt trekløver

Disse tre bilene er Porsches nyheter nummer fire, fem og seks hittil i år. Tidligere har vi skrevet om GT3, GT3 RS og Carrera 4S kabriolet.

Porsche 911 40 års jubileumsmodell. Vis mer

Porsche lanserer et helt trekløver

  1. Store bilder
Porsche 911 Turbo Kabriolet. Vis mer
Porsche 911 GT2. Vis mer


Porsche 911 fyller 40 år i år og vil derfor lansere en jubileumsmodell. Den vil bli produsert i 1.963 eksemplarer siden debutåret var 1963. Jubileumsmodellen vil blir mer sportslig enn en vanlig Carrera og vil kun bli produsert i GT-sølv metallic. Denne fargen har tidligere kun vært tilgjengelig på supersportsbilen Carrera GT.

Jubileumsdetaljer

I fronten har den lakkerte luftinntak som gjør at den ligner på turbomodellen. Den har også nye kanalskjørt. Bilen er utstyrt med 18-tommers blankpolerte felger. Eksosrørene er også blanke. Videre har den soltak, gassutladningslamper og en 911-logo på motorluken.

Motoren har 345 hestekrefter og har dermed 25 jubileumshester lagt på i forhold til 911 Carrera. Motoren skal være sprekere på topp i turtallområdet, og dette skal passe godt til jubileumsmodellen som også er senket 10 millileter. Akselerasjonen fra 0 til 200 kilometer er forbedret med et helt "essensielt" sekund og er nede på tallet 16,5 sekunder. Toppfarten er øket med 5 kilometert til 290 kilometer i timen. Denne jubileumsmodellen er den neste raskeste 911-modellen uten turbo. GT3 er den raskeste.

Turbo Kabriolet

Porsche har også kappet taket av sin firehjulsdrevne turbomodell. Boksersekseren med to turboladere har som kupeen 420 hestekrefter ved 6.000 omdreininger i minuttet og et dreiemoment på 560 newtonmeter mellom 2.700 og 4.600 omdreininger. Ytelsene skulle holde rikelig til kabrioletkjøring. Fra stillestående bruker du 4,3 sekunder til 100 og bruker du alt topper kabrioleten på 305 kilometer timen. Dette er mulig med manuelt gir og firehjulsdrift. Kraften fordeles via en viskositetskobling og kun fem prosent av kreftene tildeles forhjulene. Skulle det bli glatt vil opptil 40 prosent av kreftene bli flyttet fremover.

Turbo Kabriolet har vært borte fra markedet i hele 14 år. Fra 1987 til 1989 produserte Porsche modelllen 930 Turbo som den het på "huset". Den hadde en 3,3-liters boksersekser som produserte 300 hestekrefter. Akselerasjonen fra 0 til 100 var gode 5,2 sekunder og toppfarten var 260 kilometer i timen.

Enda sprekere GT2

GT2 er den 911-modellen med sprekest motor, men har ikke firehjulsdrift slik som turbomodellen har. GT2 har for all del også turbo, men bruker kun bakhjulene til fremdrift. Den nye modellen har fått ytterligere 21 hestekrefter og har nå 483 hestekrefter til rådighet. Effekten er hentet frem ved hjelp av finjustert elektronikk og det har også resultert i 20 newtonmeter ekstra. GT2 har nå 640 newtonmeter mellom 3.500 og 4.500 omdreininger. GT2 bruker kun fire sekunder til 100 kilometer i timen og 12,5 sekunder til 200. Toppfarten er 319 kilometer i timen. Dekkene er store og GT2 har dekk i dimensjonen 235/40-18 foran og 315/30-18 bak. Den har også Porsches keramiske bremser som sørger for effektiv retaradasjon.

På denne lenke finner du massse bider av alle tre bilene.

Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder