Porsche Cayenne for tøffinger: CLR 400 GT

Vi har ikke for vane å bruke mye plass på tunede versjoner av kjente modeller, men vi gjør innimellom unntak når resultatet peker seg ut med gjennomført helhet. Lumma synes standard Cayenne er for snill og ordinær i formgivningen, og de har gjort noe med det.

Vis mer

Porsche Cayenne for tøffinger: CLR 400 GT

  1. Store bilder
Vis mer


Brødrene Lumma, basert i Winterlingen syd i Tyskland, har ønsket å tilby en meget spesiell Porsche Cayenne til de kundene som synes bilen har de sportslige egenskapene de er ute etter samt et nyttig SUV-grunnlag, men som synes at Porsches egen tolkning av SUV-temaet er for nært konkurrentenes (ofte billigere og "simplere" biler) og for "elegant"

Uttrykt råskap

Horst og Andreas Lumma, som forøvrig har mer erfaring med BMW-tuning, har nå utviklet en tunet/trimmet versjon av Cayenne S, som de har kalt CLR 400 GT. De mener at en Porsche bør se råere ut enn "standard"-Cayenne gjør. Resultatet ser vi - delvis - på disse bildene. Delvis, fordi Lumma tilbyr sin ombygging hovedsaklig i tre trinn: Første trinn innebærer den optiske forvandlingen, altså hovedsaklig på karosseriet. Neste trinn inneholder de spesielle hjulene og et senket understell mens tredje trinn foregår under panseret og medfører, via en jobb på kompressoren, en kraftig økning i ytelser. (470 hestekrefter i stedet for 340 som er standard).

Vis mer


Ekstreme hjul

I første omgang er det altså utseendemessig at en Cayenne S forvandles til en CLR 400 GT. Lumma-brødrene lover å gjøre jobben på to til tre uker. Prisen er cirka 160.000 kroner og inkluderer en kraftig støtfanger med integrert skliplate og doble tåkelys. Utvidede skjermer og diffuser bak hører med. I tillegg finner vi en markant hekkspoiler, beskyttende sideskjørt, panser med luftinntak og spesiell fasong på frontlyktene. For godt og vel 80.000 kroner mer utstyres bilen med høydejusterbart understell og de tøffe hjulene som har dimensjonene 295/30-22 rund baut. Når vi ser godt etter i Lummas meny finner vi til og med muligheten for å utstyre bilen med 315/25-23-dekk (pris ukjent), men vi stiller oss tvilende til hvor kjørbart dette blir i praksis.

For effektøkningen, det tredje trinn, må man påregne ytterligere 150.000 kroner ekstra, og oppå bilens totalpris i Tyskland tilkommer naturligvis de vanlige avgiftene ved innførsel til Norge, hvis noen skulle ha det mentale oppsettet til å finne på noe slikt...

  • Store bilder av Cayenne CLR 400 GT finner du her.
  • Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder