Vis mer

Porsche Boxster E, helt elektrisk

Nå skal Porsche ta en Tesla. Med Boxster E viser de en fullblods E-roadster.

Høres det helt skrullete ut med en elektrisk Porsche? Vel, Porsche har redefinert sin egen fremtid, og nå er Porsche Boxster E vist frem. Allerede for nesten et år siden fortalte vi om prosjektet, men nå har vi endelig fått plantet baken i den for å se hvordan Porsche ser for seg en elektrisk sportsbil for fremtiden. Sannheten er nemlig at Porsche ikke er helt sikre selv. Derfor har de laget to versjoner av den elektriske Boxsteren, og det skal i rettferdighetens navn sies at begge i høyeste grad er prototyper.

En eller to?

Begge versjonene er basert på karosseriet til en helt vanlig Boxster. Deretter har de i den ene bilen plantet inn en elektromotor på bakhjulene på 90 kW, med et dreiemoment på 270 Nm. Batteriet er et LiFeP04 med en kapasitet på 29 kWt, og en maksimal kraftleveranse på 240 kW. Lithium-Eisen-Fosfat er en videreutvikling av Li-Ion batterier.
I den andre bilen er pakken den samme, bortsett fra at de har satt inn ytterligere en elektromotor av samme slaget på fremhjulene i tillegg. Resultatet? Det er enkelt og greit dobbelt så mye effekt, og dobbelt så høyt dreiemoment (180 kW / 540 Nm).

Se bilder av el-Boxster:

Batteripakken er midtplasser, mens elmotorene sitter over hver aksel. Vektfordelingen blir nær optimal.


Samme rekkevidden

Selv om tilgjengelig effekt og dreiemoment dobles, så er rekkevidden oppgitt til de samme 17 milene. Dette til tross for at batteriet ikke er endret. Årsaken til at rekkevidden forblir den samme er rett og slett fordi forbrukssyklusen, eller testruten om du vil, er den samme. Bilen er kjørt gjennom de samme hastighetene, i det samme mønsteret, i den samme testen. Kraftuttaket er med andre ord ikke høyere selv om bilen har mer tilgjengelig kraft. Det er bare fordelt på to motorer, som dermed bare må levere halvparten hver, som i sum blir det samme som om en motor må levere alt. Derfor blir også resultatet helt likt. Skulle du derimot dra ut på en skikkelig heisatur, og faktisk benytte de tilgjengelige kreftene til fulle - eksempelvis ved banekjøring - så blir resultatet et helt annet. Da rekker du antagelig bare halvveis i versjonen med to motorer.

Et rimelig og bensindrevet alternativ

Avgiftsvidunder

Hva da med ytelsene i en elektrisk sportsbil? Det letteste er å se hva Tesla har fått til med sin roadster. For meg er det merkelig at Porsche ikke har gitt Tesla svar på tiltale for lenge siden. Nå er det mulig de er i ferd med å svare et eller annet. De må bare bestemme seg for hva. Boxster med singel motor gjør 0-100 km/t på 9,8 sekunder, mens den med to motorer gjør jobben unna på 5,5 sekunder. Toppfarten er henholdsvis 150 km/t og 200 km/t. Det ville vært behagelig for oss nordmenn om bilene kom på markedet mens det enda var avgiftsfritak for elektriske biler i Norge. Da vil prisforskjellen på disse to utgjøre kun materialkostnaden og litt til, uten en eneste krone i påslag for den ekstra effekten bilen med to motorer har. Den har dessuten firehjulsdrift i tillegg, ettersom motorene er plassert på hver sin aksel.

Porsche overrasker med Panamera diesel

Hva med lyden?

Vis mer


Foreløpig er det lite som tilsier at du på tomotorsversjonen kan koble ut den fremre motoren for å få deg litt bakhjulsdreven moro, om det skulle være ønskelig. Det Porsche derimot har forsket litt på er lydbildet. Med et knappetrykk for vi et innslag av ekte Porsche-lyd, sånn vi kjenner det igjen fra de herlige 3,6-literne. Lyden øker i takt med turtallet, og er faktisk utrolig virkelighetstro. Lydbildet distribueres både innvendig og utvendig gjennom egne høyttalere, og Porsche regner med at det på sikt blir et påbud om å ha dette under 25 km/t. De tror også at lyden gjennom reglementet vil bli begrenset i styrke oppad. Vil du ha full stillhet på landeveien, så er det bare å skru lyden av igjen.

Prøvekjørt: Tesla Roadster

Undervurdert

Bilen vi fikk kloa i var utstyrt med kun den ene elektromotoren, men det er forunderlig hvor rask den er i seg selv. Det umiddelbare dreiemomentet er med på at bilen kjennes raskere ut enn den egentlig er. I løpet av den tiden vi var hos Porsche fikk vi til og med se bilen i full drift, og det med bare èn elektromotor på 90 kW. Boxster er i seg selv en undervurdert Porsche, og som elbil frykter jeg at mange kommer til å trykke den ytterligere ned på rangstigen. Så feil kan man ta, for dette var rett og slett en morsom opplevelse. En fullverdig test får vente til vi kan ratte den gjennom en lengre test.

Batteripakken er midtplasser, mens elmotorene sitter over hver aksel. Vektfordelingen blir nær optimal. Vis mer


Se og bli sett

Et av årets aller mest spennende hendelser i bilverdenen er isenesatt av Michelin. Under Michelin Bibendum Challenge utfordres de forskjellige produsentene til å vise sine fremtidsvyer. Det var naturligvis mye rart å se, men Porsche sitt bidrag med Boxster E var særdeles spennende. Den ligger ikke langt frem i tid, og kan rett og slett bli en slager i elbillandet Norge, om den noen gang skulle komme på markedet. Til nå i år er det solgt nær 1000 elbiler i Norge. Dette er i særklasse i Europa, spesielt om vi tar populasjonen med i betraktningen. Kanskje vi også blir et foregangsland for Porsche sin elbilsatsning?

Porsche Boxster E
 Boxster E 2WDBoxster E 4WD
   
Vekt:1.520 kg1.690 kg
Effekt:90 kW180 kW
Dreiemoment:270 Nm540 Nm
   
Batteri:LiFePO4LiFePO4
Kapasitet:29 kWt29 kWt
Max. effekt:240 kW240 kW
Batterivekt:341 kg341 kg
   
0-100 km/t:9,8 sek.5,5 sek,
Toppfart:150 km/t200 km/t
Rekkevidde:ca. 170 kmca. 170 km