Her er omsider den offisielle og ferdige Porsche 918 Spyder. Ytelsene er helt hinsides: 2,8 sekunder fra 0 til 100 sier sitt. Foto: Newspress
Her er omsider den offisielle og ferdige Porsche 918 Spyder. Ytelsene er helt hinsides: 2,8 sekunder fra 0 til 100 sier sitt. Foto: NewspressVis mer

Porsche 918 Spyder offisiell

Porsche 918 Spyder er etterfølgeren til Carrera GT - Porsches forrige supersportsbil.

For en lansering! Idet Porsche 918 Spyder vises for første gang offisielt i endelig utførelse, setter den ny rekord for gate-legale biler med den fantastiske tiden 6:57 på "Ringen" - Nürburgrings Nordsløyfe.

Prisen på herligheten i Norge? Nesten 7 millioner. Temmelig nøyaktig 6.823.000 kroner, faktisk - en pris vi fikk annonsert av Christian Stenbo, Porsches kommunikasjonssjef, allerede i mars. Imidlertid har spesifikasjonene vi fikk oppgitt da, endret seg noe - uten at det slår kraftig ut på noen måte.

Raskere enn Turbo S

Porsche har fraværende fra den midtmotoriserte superbilkategorien siden Porsche Carrera GT gikk ut av produksjon for noen år siden. Riktignok kan vi skrive under på at Porsche 911 Turbo S har ytelser som overgår mange såkalte supersportbiler, men hekkmotoriserte 911 er og blir 911 - den utgjør nesten en kategori i seg selv...

Og 918 har lagt listen enda høyere!

Les vår test av nye Porsche 911 Turbo S

Foto: worldwide unlimited
Foto: worldwide unlimited
Foto: Newspress
Her er omsider den offisielle og ferdige Porsche 918 Spyder. Ytelsene er helt hinsides: 2,8 sekunder fra 0 til 100 sier sitt. Foto: Newspress
Foto: worldwide unlimited


2,8 sekunder!

Nå kommer imidlertid den lenge annonserte og allerede mye omtalte 918 Spyder, og dette er virkelig seriøse saker. Eller hva sies om tre motorer, 880 hestekrefter og 0-100 på 2,8 sekunder? Da minner vi om at den vanvittig raske 911 Turbo S ga oss bakoversveis med sine 3,1 sekunder. Og Supersportsbilen Carrera GT brukte 3,9 - altså den reneste sneglen i sammenligning ...

Les vår test av Porsche Carrera GT her

Hva slags spesifikasjoner gjør så denne typen ytelser mulig?

For det første er 918 Spyder en ladbar hybrid, og den kan til og med brukes som elbil over kortere avstander (cirka 15 til 30 kilometer avhengig av kjørestil). Dette er jo positivt for nærmiljøet i byene. Den er utstyrt med en forbrenningsmotor og to elektromotorer.

TEST: Porsche Cayman gir mest sportsbil for pengene

Heftig V8

Bilen har en bensinmotor montert bak setene. Dette er en skikkelig V8 på 4,6 liter som yter 608 hestekrefter - altså spesifikk ytelse på 132 hester per liter - hvilket er imponerende for en selvpustende motor. Så skal det sies at den har et voldsomt turtallsregister - dette kulminerer først ved 9.150 omdreininger per minutt.

Dertil kommer en kombinert effekt fra de to elektromotorene på opptil 286 hestekrefter og den kombinerte totaleffekten oppgis nå til hele 887 hestekrefter.

22 sekunder til 300

0 til 100 går altså på 2, 8 sekunder og toppfarten er 345 kilometer i timen. Toppfart i el-modus er 150 kilometer i timen. 0 til 200 går unna på like imponerende 7,7 sekunder og 918 Spyder trenger faktisk ikke mer enn 22 sekunder for å nå 300!

Normforbruket - hvis man velger å kjøre i hybrid modus (og glemmer ytelsene vi har nevnt ovenfor) er oppgitt til oppsiktsvekkende 0,3 liter per mil med derav resulterende utslipp på lave 70 gram per kilometer (best case) til 79 (worst case).

Nye Porsche 918 Spyder kan bestilles fra nå og det gjelder å være raskt ute, for produksjonen skal visstnok være begrenset til ... 918 eksemplarer.

Bli med på rekordrunden på Nürburgring: