Beklager Martini-reklamen, men her er altså 918-prototypen på vei rundt Nürburgrings nordsløyfe. Bestetid så langt: 7'14"! Foto: Porsche
Beklager Martini-reklamen, men her er altså 918-prototypen på vei rundt Nürburgrings nordsløyfe. Bestetid så langt: 7'14"! Foto: PorscheVis mer

Porsche 918: Hybrid til nesten 7 millioner

918 Spyder er en sensasjonell bil på mange måter. Mest iøynefallene er forholdet ytelser/forbruk.

6.823.000 kroner. Det er prislappen på Porsches nye modell, som lanseres rett over sommerferien. Da den ble vist første gang våren 2010, som konseptbil, nølte vi ikke med å trekke frem superlativene. Sensasjon fra Porsche, skrev vi da.

Karbon-targa

Denne bilen er uten tvil historisk og utgjør en markant milepæl i Porsches historie, fortsatte vi. Det kan vi med god samvittighet gjenta nå - og nå er det produksjonsbilen det dreier seg om. Selve bilen er for øvrig en toseters monocoque-konstruksjon med karosseri/chassis i karbonfiberforsterket polymer (CFRP) og todelt targa-tak.

Billigste vei til 300 km/t

Foto: Porsche
En rimeligere løsning er Porsche 911 Turbo S 918 Spyder Edition, som vi ser her. Foto: worldwide unlimited
Porsche 911 Turbo S 918 Spyder Edition - her i sort cab-utførelse Foto: worldwide unlimited
Porsche 911 Turbo S 918 Spyder Edition
Porsche 911 Turbo S 918 Spyder Edition Foto: worldwide unlimited
Beklager Martini-reklamen, men her er altså 918-prototypen på vei rundt Nürburgrings nordsløyfe. Bestetid så langt: 7'14"! Foto: Porsche


Tekno-vidunder

Porsche 918 har vi allerede tidligere karakterisert som en teknologibombe - og siden det er spesifikasjonene blitt ytterligere oppgradert. Bilen er en ladbar (såkalt plug-in) hybrid og den har to separate elektromotorer som jobber i kombinasjon med en 4,6-liters V8 som for sin del kan yte 570 hestekrefter alene.

Batteripakken har en kapasitet på 6,8 kWt og maksimal effekt 202 kilowatt. Lading kan skje fra vanlig stikkontakt.

Se Porsches nye stasjonsvogn!

Ytelsene totalt havner på omtrent 770 hestekrefter, men det skal også være mulig å kunne kjøre bilen på under 0,3 liter per mil. Kreftene skal være nok til å flytte 918 fra stillestående til 100 km/t på cirka 3 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 325 kilometer i timen. På bare strøm skal bilen klare 150 km/t. Enda mer imponerende i seg selv enn disse tallene er rundetiden som er blitt oppnådd av 918 prototype på Nürburgring Nordschleife: 7'14".

918 banker på så å si alle områder Porsches forrige supersportsbil, Carrera GT, ettertrykkelig. Vår test av Carrera GT kan du lese her.

Les om Jaguar C-X75, også den en sensasjonell hybrid!

Porsche 918 Spyder Concept i Genève, 2010:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Drives og styres på fire

Attpå til skal dette vidunderet kunne kjøres utslippsfritt i bytrafikken - til beste for lokalmiljøet. Den har nemlig en rekkevidde på bare strøm som er oppgitt til minst 25 kilometer. Porsche 918 Spyder har også firehjulsdrift, men den har også firehjulsstyring, noe som snodig nok fortsatt er svært lite utbredt. Sist vi kjørte en slik bil var da vi testet Lexus GS 450h F-Sport, for øvrig en hybrid den også.

Rosinen i pølsen er selvsagt de lave forbrukstallene Porsche kan skilte med. De oppnås imidlertid (selvsagt) ikke hvis man virkelig utnytter bilens potensial. Ikke desto mindre - med det norske avgiftsnivået er det hyggelig å kunne vise til under 0,3 liter per mil og de dertil hørende lave utslippstallene - cirka 70 gram CO2 per kilometer.

TEST: Porsche Cayman gir mest sportsbil for pengene

918... eksemplarer

Prisen vi oppga innledningsvis er bekreftet av den norske Porsche-importøren og denne "eksklusive blant de eksklusive" superbilen skal produseres i... 918 eksemplarer fra slutten av sommeren av. Det betyr at det antakelig kan lønne seg å melde sin interesse ganske snart hvis man har tilstrekkelig med millioner som brenner hull i lommene - eller bankboksene...