Vis mer

Porsche 911: Verre enn verst

Man skal huske på at dette ikke er en eksotisk superbil, men en bruksbil som kan brukes hver dag hele året. Da blir det imponerende.

911 Turbo dukket opp som produksjonsbil i 1974 og hadde den gang 260 hestekrefter og 343 newtonmeter fra en treliters motor. 0 til 100 gikk unna på 5,5 sekunder. Dette var freshe saker i 1974. Neste variant kom i 1977 med 300 hestekrefter og 3,3-liters slagvolum. I 1993 ble den siste varianten av 911 Turbo med bakhjulsdrift lansert, den såkaldte 964-plattformen. Denne hadde 360 hestekrefter fra en 3,6-liters motor. I 1995 kom den siste versjonen med luftkjølt motor. Nytt på denne plattformen, som heter 993, var firehjulsdrift og to turboladere. Dette gjorde bilen betydelig enklere å kjøre og leveringen av krefter ble mye mer harmonisk. Motoren i 993 yter 408 hestekrefter fra et slagvolum på 3,6 liter. I 2000 kom 996-varianten av 911 Turbo. Dette var den første turbomodellen med vannavkjølt motor og mulighet for automatgir. Denne ble også kun levert med firehjulsdrift og effekten var 420 hestekrefter i Turbo, og 450 hestekrefter i Turbo S.

Dagens modell baserer seg på siste generasjon som kalles 997. Den har fortsatt 3,6-liters slagvolum og variabel turbingeomteri - som er best kjent fra dieselbiler. Den har også to turboladere og effekten er høyere enn noen gang - 480 hestekrefter - og dreiemomentet topper på hele 680 newtonmeter.

Facelift av denne bilen blir vist på bilutstillingen i Frankfurt i midten av september. De største nyhetene er at effekten har gått betydelig opp og at forbruket har gått ned. Den har også fått direkte innsprøytning og slagvolumet har økt til 3,8 liter. Til slutt er den nå også utstyrt med dobbelkløtsj girkasse som i høyeste grad er med på å senke forbruket samtidig som ytelsene går opp.


Motor

Motoren har fått litt mer slagvolum. 3,8 liter er volumet nå og effekten er tatt helt opp til 500 hestekrefter. De velger med andre ord å legge seg godt under GT2 som har 530 hestekrefter. Nytt på motoren er direkte innsprøytning som Porsche allerede har innført på de uladete motorene, og i likhet med dagens modell har denne også variabel turbingeometri. Dette er den eneste bensinbilen som har denne turboteknologien.

Turbo kan nå også leveres med syvtrinns dobbelkløtsjkasse, som vi regner med er en av hovedårsakene til at 0 til 100 leveres på 3,4 sekunder. Toppfarten er 312 kilometer i timen.

Velger man Sport Chrono-pakkka får man også med Launch Control som normalt senker 0 til 100 med to tideler.

Nå har Porsche også tatt til vett og byttet ut girknappene som har vært plasert på rattet. Nå får den skikkelige girhendler bak rattet hvor man girer opp med høyre hendel og ned med venstre hendel.

Forbruket ned

Til sammen gir den nye teknologien en solid forbruksgevinst. Forbruket går ned med 18 prosent. Forbruket ligger på 1,14 til 1,17 liter per mil avhengig av modell.

Så var dette dette med "timing" da. I 1974 da 911 Turbo kom første gang var oljekrisen ett år gammel. I 1993 da 964 Turbo kom fikk Norge av alle ting gjeldsordningsloven. I 2000 når 996 Turbo kom sprakk IT-boblen året etter, og nå er det verre enn noen gang. Nå må syklusen brytes snart!

Vi prøvekjører i oktober og bilen er i Norge mot slutten av året.