Vis mer

Porsche 911 Turbo: Raskest til nå

LISBOA/ESTORIL (DinSide Motor): Ny motor, ny girkasse og ekstreme ytelser er nøkkelordene når det kommer til denne bilen.

«Du bremser med venstrebeinet, og gir full gass med høyre. Og fra et utgangsturtall på 5.000 omdreininger skyter bilen av gårde med et brak. Dette er rakettstart i ordets rette betydning.»


Vi er i sydvest for å ta for oss den siste versjonen av Porsche 911 Turbo. Porsche har nylig jobbet seg gjennom en større ansiktsløftning, og nå har turen kommet til turbonivå. 911 Turbo har i dag en 3,6-liters motor med 480 hestekrefter og 620 newtonmeter.

Nå har effekten steget til 500 hestekrefter og 650 newtonmeter. Dreiemomentsøkningen som kommer med Sport Chrono pakke er fortsatt 50 newtonmeter for begge bilene. På den nye betyr det 700 newtonmeter med trøkk. Hvis noen skulle være tvil er det ekstremt mye for en sekssylindret bensinmotor. Dette dreiemomentsnivået er noe vi forbinder med V8-diesel.

Vanligvis når vi snakker om facelift av biler består oppgraderingen av nye lykter, grill og litt annet småtteri. På 911 Turbo er det strengt tatt under skallet oppgraderingen har foregått. Vi snakker helt ny motor utviklet fra bunnen av, ny girkasse og noen nye ”gizmoer”. Nå kan man også nyte 911 Turbo som toppmodell i 911-serien. GT2 som alltid har hatt litt mer krefter har gått ut av produksjon.

Raskere med mindre forbruk

I tillegg til muskeløkningen nevner Porsche selv 8 prosent raskere akselerasjon, 16 prosent lavere forbruk og opptil 25 kilo lavere vekt. Ytterligere 18 kilo kan spares ved å velge keramiske bremseskiver i stedet for stål.

Den nye motoren har et slagvolum på 3,8 liter og direkte innsprøytning. I tillegg er den nå utstyrt med tørrsumpsmøring. Dette sørger for full kontroll med oljekretsløpet og mulighet for å plassere motoren lavere, og dermed senke tyngdepunktet.

I tillegg er det flere nyheter. 911 Turbo kommer nå med dobbelkløtsj automatgirkasse med sju gir. Denne har nå skikkelige girhendler bak rattet. Man girer opp på høyre side og ned på venstre side. En stor forbedring fra knappene som ble brukt på den gamle automatkassa.


Tak på i opptil 50 km/t

Kalesjen på kabrioleten bruker 20 sekunder på lukking og åpning inkludert vinduer. Den kan opereres i hastigheter opp til 50 kilometer i timen. Kabrioleten kan også leveres med hardtop i aluminium.

Unike turboladere

Det er som er likt fra dagens modell er turboladere med variabel turbingeometri. Dette skal gjøre responsen ved gasspådrag bedre, og er helt vanlig på dieselbiler. Porsche er de eneste som har dette på bensinmotor. Turbinene på eksossiden er utstyrt med variable flaps som presser sammen eksosen til en tynnere og kraftigere eksosstrøm, som igjen sørger for at turbinene snurrer i gang fortere. Når eksosstrømmen øker på, åpner flapsene seg slik at presset blir mindre på turbinen. Slik får man ut fordelene av både små og store turboer i en enkelt. Variabel geometri gjør også at man ikke trenger Wastegate (ventil som slipper eksosforbi turbolader).

For sikkerhets skyld nevner vi at det er en turbo for hver sylinderrekke. Variabel turbingeometri er vanskelig, siden eksostemperaturen kan komme opp i 1000 grader på en bensinmotor. På en dieselbil er det ikke mer en 650 grader. Den variable turbingeomtrien er utviklet av Porsche sammen med Getrag, og i tillegg til å være vanskelig er det hva vi kaller svinedyrt.

Data 911 Turbo kupé og kabriolet
 911 Turbo Coupe911 Turbo Kabriolet
Motor3,8 liter3,8 liter
Effekt500 hk/6.000 o/min500 hk/6.000 o/min
Dreiemoment650 nm/1.950-5.000 o/min650 nm/1.950-5.000 o/min
Dreiemoment med Sport Chrono700 nm/2.100-4.000 o/min700 nm/2.100-4.000 o/min
Maks turtall7.000 o/min7.000 o/min
Dekk foran235/35-19235/35-19
Dekk bak305/30-19305/30-19
Vekt med manuell kasse1.570 kg1.645 kg
Vekt med PDK1.595 kg1.670 kg
Lengde4.450 mm4.450 mm
Bredde1.852 mm1.852 mm
Høyde1.300 mm1.300 mm
Bagasje foran105 liter105 liter
Bagasje bak190 liter155 liter
Tank volum67 liter67 liter
Toppfart312 km/t312 km/t
0 til 100 manuell3,7 sek3,7 sek
0 til 100 manuell Sport Chrono3,6 sek3,6 sek
0 til 100 PDK3,6 sek3,6 sek
0 til 100 PDK Sport Chrono3,4 sek3,4 sek
Forbruk blandet1,16 liter per mil1,17 liter per mil
CO2 manuell272 gram per kilometer275 gram per kilometer
CO2 PDK268 gram per kilometer270 gram per kilometer


Firehjulsdrift er fortsatt på plass. For- og bakaksel henger sammen med en flerplatekløtsj. Nytt på denne versjonen er en limited slip differensial (LSD).

Så langt på så kort tid

Alle de nye sakene resulterer en 0 til 100-sprint på 3,4 sekunder. Da trenger du også PDK dobbelkløtsj automatkasse og Sport Chrono-pakke som også gir 50 newtonmeter ekstra. Prosedyren er utføres med den svært festlige Launch Controlen. 50 ekstra newtonmeter er tilgjengelig i cirka 10 sekunder. Det vil si at vi rekker å akselerere fra stillestående og nesten til 200 kilometer i timen.

Launch Control tester vi her. Bilen skyter avgårde i et svært overbevisende tempo. Sjekk hvor for farten stiger på fartsmåleren. Fart indikeres ved hjelp av GPS.


Bokstavbonanza

Dette er det vi kan kalle ”gizmo” nummer en og to. Fra før finnes både PASM, PDK, PSM, PTM, PCCB og nå kommer jammen PTV og PADM også. Dette er nytt, og PTV står for Porsche Torque Vectoring og PADM står for Porsche Active Drivetrain Mount.

”Gizmo” 1: 911-modellene har ikke verdens beste vektbalanse, og ved førerfeil er det fort gjort å fyke ut av svingene i en skikkelig understyring. 911 Turbo med PDK er faktisk en av de bedre med en vektfordeling på cirka 60 prosent bak og 40 prosent foran. Girkassa ligger mellom bakhjula, og hele motoren er plassert bak bakakselen. Det er her PTVen skal komme deg til unnsetning. Ved å bremse litt på det indre bakhjulet i sving skal momentet øke på det ytre bakhjulet, og bilen skal styre bedre inn i svingen. Bilen har med dette systemet blitt mer forutsigbar og mindre understyrt.

”Gizmo” 2: PADM ble lanser på GT3, og siden vi allerede er på skråplanet med en del sære temaer tar vi med dette også. PADM betyr rett og slett at motoren har selvjusterende motorfester som tilpasser seg kjørestilen. Motoren er plassert i motorfester med samme egenskaper som en støtdemper. Ved rolig kjøring er motoren litt løsere festet, noe som betyr mer komfort. Ved hard kjøring stivner motorfestene og motoren sitter hardere. Mindre komfort og mer tempo. Rundetiden på Nürburgring forbedret seg med 2 sekunder på grunn av PADM. Det høres kanskje ikke så mye ut, men når Nissan ligger foran på resultatlisten på denne banen, gjelder det å ta med seg de sekundene man kan.


Rå ytelser

Det er åpenbart at denne lille bilfabrikken har penger til å gjøre ting grundig. I likhet med Panamera som vi kjørte for litt siden, er alt gjennomført på en imponerende måte. Det er vanskelig å avsløre snarveier og lettvinte løsninger. Alt er så voldsomt gjennomført, og bak rattet kan man virkelig nyte ingeniørenes innsats.

For eksempel Launch Control. Kjære gud for en funksjon. Du bremser med venstrebeinet, og gir full gass med høyre. Og fra et utgangsturtall på 5.000 omdreininger skyter bilen av gårde med et brak. Dette er rakettstart i ordets rette betydning. Knapt hjulspinn, bare ekstrem akselerasjon som vi kan holde til 200 kilometer i timen. 0 til 100 på 3,4 sekunder!

Banekjøring

Kjøringen foregikk på Formel 1-banen i Estoril. En trang bane med mye svinger og et glimrende utgangspunkt for å teste denne bilen grundig. Vi får god tid og mange runder, og selv om baner har en tendens til å kamuflere ytelser, klarte ikke Estoril det denne gangen. 911 Turbo går nå så voldsomt at vi blir direkte fascinert. Trykket i seteryggen og ikke minst lydbildet som domineres av en skralling i eksosrørene, motorbrøl og turbohyl er ikke noe annet oppsiktsvekkende.

Akselerasjonen er ekstrem ut av svingene, og her gjelder det virkelig å gasse på rett sted. Gasser du for tidlig i svingen drifter bilen ut en herlig firehjulsskrens med vekt på overstyring. Tyskerne kaller ikke det underholdning. Da sier de at bilen er ustabil?! Vi syntes det var helt fantastisk moro og får en berusende følelse av å mestre vanvittige krefter. Vi får ta det på egen regning at ikke tyskerne var helt enig akkurat denne gangen.

PSM (Porsche Stability Management/antiskrensprogram) omtales også med et annet navn og det er ”please save me” (redd meg, vær så snill). Tolkningen ”please switch me off” (Skru meg av, vær så snill) er for viderekommende.

Veigrepet er i en klasse for seg, og man kan kjøre ekstremt fort i svingene. Solid veigrep er ikke minst nødvendig siden 500 hestekrefter og 700 newtonmeter trenger godt feste.


På landeveien

Vi kjørte litt på landeveien også, men denne bilen har vel strengt tatt ikke noe å gjøre ute blant andre trafikanter. Ytelsene og bråket tiltrekker seg mye oppmerksomhet, og hjemme vil det vel kun være snakk om minutter før du står med lua i handa foran dommerskranken og får opplest hvor mye du må betale i ”ekstraskatt”, hvor lenge du er utvist til NSB og ikke minst hvor lenge du må bo på en lavsikkerhetsanstalt.

Det er for all del mulig å kjøre helt normalt med denne bilen også. Med fjæringen i normalmodus, automatkassa i D og stereoen på, er dette en komfortabel og herlig bil. Det er god plass og nok takhøyde også for oss skikkelig høyreisete. Det har vi nylig fått bevist fortsatt ikke er noen selvfølge, selv på kliss nye biler (Audi A5 Sportback).

Selv om man liker biler i en utstrakt setting, er det ikke på langt nær alle biler som er et privilegie å kjøre. Denne bilen er det. Dette er en opplevelse av de helt store, og hvis vi sammenligner ytelser per krone er det bortimot et kupp. Hvilke andre biler klarer 0 til 100 på 3,4 sekunder? Da må du doble prisen! Nylig skrev vi om den nye Lexus LFA, en betydelig mer kostbar bil, bortimot togangeren i pris, som går 0 til 100 3 tideler tregere. Lamborghinier og Ferrarier koster mye mer enn 911 Turbo. Kjøper man 911 i Norge har man i tillegg en importør å klage til hvis det er noe feil, og forhandlere i Oslo, Stavanger og snart Bergen kan hjelpe til med bilholdet. 2 års garanti. Løp og kjøp om du ikke dåner av prislisten nedenfor:

Priser på 911
 PriserAvgift
911 Turbo Coupé (Man)2.361.000983.654
911 Turbo Coupé (PDK)2.395.000978.095
911 Turbo Cabriolet (Man)2.487.0001.004.478
911 Turbo Cabriolet (PDK)2.519.000996.419
PDK: Dobbelkløtsj autmatgirkasse. Som dere ser er det ikke bare Stuttgart som skal ha penger. Statskassen skal også ha sitt.