Porsche 911 Targa prøvekjørt

Porsche har allerede kupé- og kabriolet-utgaver av 911. Hva er da vitsen med Porsche 911 Targa? Vi reiste til Portugal for å lete etter svar.

Vis mer

Porsche 911 Targa prøvekjørt

  1. Store bilder


FARO (DinSide Motor): 911 Targa er foreløpig siste skudd på 997-stammen, som etter hvert har fått mange grener. Det startet med Carrera Coupé sommeren 2004, etterfulgt av Carrera Cabriolet våren 2005. GT3 kom i mai 2006, mens 911 Turbo var på plass måneden etter. Og i inneværende måned kom den femte varianten, ekstrembilen GT3 RS.

Sjette modellvariant

911 Targa blir altså den sjette varianten av den såkalte 997-generasjonen, som siden sommeren 2004 sakte men sikkert har erstattet 996-generasjonen. Når Targa-utgaven lanseres i november er det kun én 996-variant igjen - GT2.

40 år gammel tradisjon

Vis mer


Første generasjon 911 Targa kom allerede i 1966 og var nærmest en cabriolet med en kraftig veltebøyle. 40 år senere er det ikke så mye ved 911 Targa som minner om kabriolet. Tvert i mot - den som velger en kritisk innfallsvinkel vil kunne avfeie Targa-utgaven som en 911 med stor takluke.

1,5 kvadratmeter glass

Så enkelt er det imidlertid ikke. For det første er det ikke en vanlig takluke vi her snakker om, men et stort glasstak. Glasstaket strekker seg hele veien fra tverrligger til bakrute, og slipper dermed mye lys inn i Targa-kupeen. I tillegg er bakruten større og flatere enn den vi finner i Carrera Coupé. Sammen utgjør glasstaket og bakruten hele 1,5 kvadratmeter.

Større enn ordinære takluker

Vis mer


Om ønskelig kan det store glasstaket åpnes, noe som selvsagt utføres ved hjelp av elektromotorer. Ved å dytte på tak-knappen skyves glasstaket bakover og inn under bakruten. Resultatet er en 0,45 kvadratmeter stor åpning. Det betyr at Targa kan skilte med en langt større åpning enn en Carrera Coupé med ordinært soltak.

For å unngå at bilen skal bli en stekeovn på varme dager, har Porsche selvsagt ustyrt bilen med en solgardin. Også denne betjenes elektrisk, via den samme tak-knappen.

Frihetsfølelse uteblir

Vi lot oss imidlertid ikke imponere over Targa-taket. For det første er tverrliggeren svært kraftig, noe som betyr at fremre del av åpningen etter vårt syn havner for langt bak i bilen. Førere med normal sitteposisjon må dermed lene hodet svært langt bakover for å kunne nyte synet av blå himmel.

Kraftige tverrliggere er dessverre en problemstilling som også gjelder mange kabrioleter. I kabrioletene slipper man imidlertid unna takbjelkene, slik at man i det minste får fri sikt ut til sidene. I 911 hindres utsikten av kraftige takbjelker, noe som betyr at den store frihetsopplevelsen uteblir.

Hindrer sikt bakover

Vis mer


Det som imidlertid er mer alvorlig, er at takløsningen ikke er skikkelig gjennomtenkt fra et sikkerhets-perspektiv. Med glasstaket i bakre stilling svekkes nemlig sikten i nedre del av bakruten. Da vi åpnet glasstaket på fullt gap så vi kun øvre del av høye biler i bakspeilet. 911en som kjørt bak oss forsvant som dugg for solen i blindsonen som skapes av glasstakets bakre del.

Bakrute som kan åpnes

Er 911 Targa dermed en uinteressant 911-variant? Nei, 911 Targa har faktisk et par kort i ermet. For det første kan den store bakruten åpnes, noe som gir greiere adgang til bagasjerommet - eller "baksetene" som Porsche velger å kalle området bak forsetene. Den ordinære Carrera Coupé har i stedet en fastmontert bakrute, noe som betyr at forseteryggene må vippes frem og at all inn- og utlasting må foregå gjennom sidedørene.

Lekre eksteriør-detaljer

Vis mer


I tillegg kan 911 Targa skilte med et par designmessige lekkerbiskener som etter vårt gjør Targa til den vakreste 911-varianten. Den som kikker nærmere på de bakre siderutene vil nemlig legge merke til at disse har en skarp og spiss avslutning. Dette i motsetning til de ordinære 911-sidevinduene, som avsluttes på en myk og avrundet måte.

911 Targa har også blitt utrustet med to lekre aluminiums-lister som strekker seg fra sidespeilene til nedre del av C-stolpene. Dette, sammen med det spesielle glasstaket og den store, flate bakruten gir 911 Targa en egen, linjelekker og moderne identitet.

Kun firehjulsdrift

Mens 911 Carrera Coupé- og Cabriolet-kunder kan velge mellom bakhjuls- og firehjulsdrift, vil 911 Targa kun bli levert med drift på alle fire. Dette i motsetning til tidligere Targa-generasjoner, som alltid har vært bakhjulsdrevne.

Som Porsche-kjennere vil være klar over, har de firehjulsdrevne 911-variantene ekstra brede bakskjermer. 911 Targa 4 er intet unntak fra denne regelen, noe som betyr at den har like brede bakskjermer som 911 Carrera 4, 911 Carrera Cabriolet 4 og 911 Turbo. Dette i motsetning til 911 Carrera 2, 911 Cabriolet 2 og 911 GT3, som må klare seg med 44 millimeter smalere baskjermer.

325 eller 355 hester

Vis mer


I likhet med 911 Carrera og 911 Carrera Cabriolet får også 911 Targa to motoralternativer. Rimeligste alternativ - Targa 4 - har en 3,6-liters boxser-sekser under motorlokket. Denne yter 325 hestekrefter ved 6.800 omdreininger og 370 Nm ved 4.250.

Det friskeste alternativet er 911 Targa 4S, som har en 3,8-liters motor. 3,8-literen yter 355 hestekrefter ved 6.600 o/min og 400 Nm ved 4.600.

60 kilo tyngre

Targa 4 er oppgitt å bruke 5,3 sekunder på øvelsen 0 til 100, noe som betyr at den er 0,2 sekunder tregere enn Carrera Coupé 4. Den noe svakere akselerasjonstiden har først og fremst sammenheng med at Targa-utgavene veier 60 kilo mer enn tilsvarende Coupé-utgaver.

Targa 4S, som altså har 30 hestekrefter og 30 Nm mer enn grunnutgaven, skal klare 0 til 100 på 4,9 sekunder. Det betyr at Targa 4S kun er 0,1 sekund tregere enn Carrera Coupé 4S.

Fra 1,25 millioner kroner

Vis mer


Porsche 911 Targa 4 koster 1.250.000 kroner. Det betyr at den prismessig plasserer seg midt mellom Coupé- (1.200.000) og Cabriolet-utgavene (1.300.000).

Targa 4S koster 1.400.000 kroner, 150.000 kroner mer enn "lillebror". I tillegg til en større og kraftigere motor kan 4S blant annet skilte med kraftigere bremser, rødlakkerte kalipere, fire runde eksosrør og 19-toms felger. Dette i motsetning til Targa 4 som leveres med mindre fremtredende kalipere, to ovale eksosrør og 18-tommere. Targa 4S leveres i tillegg med PASM (Porsche Active Suspension Management). PASM er en forkortelse for elektronisk styrte støtdempere og innebærer blant annet at føreren kan velge mellom et normalt og et mer sportslig demperoppsett.

Mot et pristillegg på 29.000 kroner kan begge Targa-varianter leveres med en femtrinns automatgirkasse. Med automatkasse svekkes 0 til 100-tiden med 0,5 sekunder for begge motoriseringers vedkommende.

Manuell girkasse å foretrekke

Vis mer


Vi var heldige nok til å få stiftet bekjentskap med begge motorene og begge girkassealternativene. Prøvekjøringen var dessverre ikke omfattende nok til at vi fikk kjent skikkelig på forskjellene mellom de to motor-alternativene. Det vi imidlertid kan si, er at grunnmotoren er mer en kraftig nok til at 911 Targa 4 oppleves som en skikkelig motorisert sportsbil.

I tillegg fikk vi nok en gang bekreftet at Porsche 911 skal ha manuell girkasse. Den herlige sekstrinnskassen gir en helt annen kjøreopplevelse enn automatkassen, som rett og slett går på bekostning av kjøregleden. Det å betale 29.000 kroner for sistnevnte er derfor etter vårt syn en svært dårlig investering.

Velfungerende firehjulsdrift

911 Targa kan altså skilte med drift på alle fire. Kraftoverføringen til forhjulene skjer via en såkalt silikonkløtsj, også kalt viskositetskløtsj. Denne teknologien er ikke kjent for å være den mest avanserte formen for firehjulsdrift, men fungerer overraskende bra i 911.

Silikonkløtsjen sørger for at minimum fem prosent av motorkraften til enhver tid overføres til forhjulene. Når det oppstår hastighetsforskjell mellom for- og bakhjul, vil inntil 40 prosent av momentet overføres til fremre hjulpar. Løsningen fungerer godt og arbeider raskt nok til at bilen oppleves som om den har kontinuerlig firehjulsdrift.

Tryggere

Vis mer


Vi satte stor pris på firehjulsdriften, som etter vårt syn gjør 911 mer lettkjørt og mindre skummel. Porsche er nemlig en av svært få biler som har hekkmontert motor. Hekkmotor og bakhjulsdrift er en svært spesiell konfigurasjon og gir Porsche 911 helt spesielle egenskaper - på godt og vondt. Med krefter også på forhjulene minsker faren for at uerfarne 911-førere opplever dramatisk - og i verste fall ukontrollerbar - bakhjulsskrens.

Sivilisert

Når det er sagt må det understrekes at dagens Porsche 911 er en langt tryggere og mer sivilisert bil enn tidligere generasjoner. Blant annet er PSM (Porsche Stability Management) å finne blant standardutstyret. PSM er Porsches forkortelse for elektronisk antiskrensprogram (ESP) og antispinn. Med PSM aktivert er Porsche 911 Targa 4 overraskende lettkjørt og forutsigbar. Det er imidlertid fullt mulig å koble ut PSM for den som måtte ønske det.

Svakt utstyrtsnivå

Vis mer


Når vi først er inne på utstyr kan det nevnes at 911 Targa leveres med elektrisk justerbare skinnseter, alarm, elektronisk klimaanlegg og integrert stereoanlegg med ni høyttalere. I tillegg kommer seks kollisjonsputer, en stor LCD-skjerm, kjørecomputer og alufelger. Med tanke på prisnivået vi her snakker om, er det imidlertid skuffende at utstyr som ryggesensor, xenonlykter, fartsholder, regnsensor og automatisk avblendbart bakspeil står på ekstrautstyrslisten. Sistnevnte er forøvrig omfattende. Den som har god råd kan for eksempel utruste bilen med keramiske bremser, som koster 69.000 kroner.

Konklusjon

Porsche 911 Targa gir ingen kabriolet-opplevelse. Du som er på jakt etter frihetsfølelse bør derfor velge 911 Carrera Cabriolet. 911 Targa er imidlertid et interessant alternativ for deg som synes Carrera Coupé blir litt for snill, rund og gammelmodig i formene. Muligheten for å åpne bakruten er også et viktig attributt for deg som planlegger å bruke bilen i det daglige.

Porsche 911 Targa introduseres i Norge 4. november.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder