Porsche 911 Targa er tilbake

911 Targa forsvant fra Porsches modell-palett i 1997, men er nå tilbake. Nye 911 Targa er imidlertid ikke like åpen som sin forgjenger.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mens forrige generasjon Targa var helt åpen mellom front- og bakrute, har Porsche denne gangen nøyd seg med å installere et ekstra stort soltak. Soltaket skyves bakover ved hjelp av to elektromotorer, og legger seg under bakruten. Med den store takluken helt åpen skal føreren kunne se himmelen gjennom 0,45 kvadratmeter åpent tak.

Golf-luke

I praksis er det kun pengesterke personer som har muligheten til å kjøpe seg en ny Porsche. Og som kjent er det stadig flere mennesker i dette inntekts-skiktet som utøver golf-sporten. Derfor har Porsche utviklet en bakrute som lar seg åpne, og som dermed blir en slags bakluke. Det blir med andre ord enkelt å laste inn golf-bagen etter endt dyst.

Spiss bakrute

Fordi A- og C-stolpen er forbundet med en ståldrager, ser 911 Targa i praksis ut som en kupé. Bakruten har imidlertid en spiss avslutning, noe som gjør det mulig å skille Targa fra en vanlig 911 kupé. Den ordinære 911-bakruten har nemlig en buet avslutning.

320 hestekrefter

911 Targa blir utrustet med en den samme 3,6-liters vannkjølte boksermotoren som sitter i kupé-utgaven. Denne motoren ble først introdusert med Porsche 911 GT3 i 1999 og ble siden utrustet med turbo og plassert i 911 Turbo i 2000. Uten turbo yter motoren 320 hestekrefter og 370 newtonmeter.

911 Targa veier 70 kilo mer enn kupé-utgaven, og er derfor ikke like rask. Bilen greier imidlertid øvelsen 0-100 på 5,2 sekunder. 911 Targa blir dermed like rask som cabrioleten og kun 0,2 sekunder tregere enn kupé-utgaven. Toppfarten er det heller ikke noe å si på - bilen skal klare 285 kilometer i timen.

1,2 millioner kroner

Porsche-importør Autozentrum Sport opplyser at det første eksemplaret vil være på plass i Norge ved årsskiftet. Prisen er satt til nøyaktig 1,2 millioner kroner, noe som nok sørger for at et svært begrenset antall 911 Targa blir å se på norske veier.

  • Her finner du flere Porsche-nyheter
  • Her finner du våre Porsche-tester