Porsche 911 for videre-kommende

Den på mange måter råeste utgaven av Porsche 911 er nye GT3 RS. RS innbærer at komforten er ofret for å oppnå gode rundetider.

Vis mer

Porsche 911 for videre-kommende

  1. Store bilder!
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Det finnes alltid råere, raskere eller dyrere, også blant 911-serien til Porsche, men GT3 RS er nok det mest effektive redskapet rundt en asfaltbane. I grunnen er RS-utgaven en ferdig rigget bil for banebruk, men som Porsche har sørget for har nok blinklys til at den også kan godkjennes for offentlig vei.

Kroppen til Carrera 4

RS-versjonen har lånt karosseriet til firehjulstrekkeren Carrera 4, som er 44 millimeter bredere over baken enn en standard 911. For å spare inn vekt er motorluken laget av plast, det samme er bakvinduet og den ikke altfor diskré bakvingen er laget i karbonfiber.

Selv om velteburet kanskje er lettere enn baksetene det har erstattet, og fører- og passasjerstol er laget i karbon, veier RS-utgaven 1.375 kilo - kun 20 kilo mindre enn en vanlig GT3. Likevel er det nok til at den klarer 0-100 km/t tidelen raskere, RS trenger kun 4,2 sekunder på å nå norsk motorveihastighet. Til sammenlikning klarer 911 Turbo seg med 3,9 sekunder, og overraskende nok to tideler kvikkere enn det igjen med automatgirkasse.

Fire farger

Standardfargene er sort eller sølv, men du kan kreve oransje eller grønn hvis du vil skille deg ut. Felgene vil dukke opp i enten sort eller oransje. Mange av disse bilene vil gå i forskjellige løpsklasser rundt omkring i verden, og sannsynligvis er ikke oransje den rareste fargen vi får se GT3 RS med.

Motoren er den samme som i vanlig GT3, det vil si en 3,6-liter som yter 415 hestekrefter uten bruk av verken turbo eller kompressor, og maks effekt taes ut ved høye 7.600 o/min.

Porsche 911 GT3 RS vil være klar for salg i oktober.

Store bilder Porsche 911 GT3 RS.

Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder