Vis mer

Porsche 911 for teknofreaker

Hvor mye kan en Porsche 911 endres før den ikke lenger er en 911?

Kalenderen sier i skrivende 9/11, så da passer det vel bra å snakke litt om den nye Porsche 911, som snart skal prøvekjøres. Overraskelsene kan vel ikke være så store, for man tukler ikke ustraffet med Porsche 911. Det har Porsche selv fått erfare, etter å ha fiklet med bilens DNA på enkelte modeller. Heldigvis er Porsche en dynamisk organisasjon som på neste modell alltid har klart å luke bort "feila fra i går".

Om litt over en uke skal vi prøvekjøre den helt nye 911 i Los Angeles. Den er naturlig nok den mest tekniske 911 noensinne.

Modellnummer 991

Den nye modellen har serienummer 991, og bilen får lide av tiden vi lever i: For mens det stadig må implementeres mer og mer sikkerhetsutstyr i form av aktive og passive systemer, skal en sportsbil også holde seg så slank som mulig for at det ikke skal gå utover de dynamiske kjøreegenskapene.

Nye 911 har vokst i alle retninger, unntatt høyden. Likevel er den lettere enn forgjengeren, og har nå ytelser som nærmer seg en GT3. Vis mer

Vekt var derfor et svært viktig tema mens bilen fortsatt lå på tegnebrettet. Navnet 911 forplikter, tross alt.

Mer utstyr, mindre vekt

I motsetning til forgjengeren er det 58 kg mer sikkerhetsutstyr i 991 enn i 997. Likevel er bilens totalvekt lettet 45 kg til tross for at den også er blitt større og stivere. Akselavstanden er nemlig økt med 10 cm, mens sporvidden er økt med 4,6 cm. Plattformen i nye 911 er helt ny, og over halvparten av bilens struktur er i aluminium. Dette gjør at det er hel 80 kg lettere enn tidligere.

Billig Porsche med heftige ytelser

Mengder aluminium

Det samme gjelder for øvrig også store deler av karosseriet. I likhet med eksempelvis Audi A6, så er store deler av selve buret og de ytre karosseriplatene nå i aluminium. Porsche kommer enklere til kunnskapen når den finnes i eget hus. Eksosanlegget har fått mindre motstand, og de viktigste chassisdelene er i aluminium.

Legg dessuten merke til plasseringen av bremsekaliperne bak. De er satt så langt ned som mulig, og totalt er tyngdepunktet i bilen senket med 5 millimeter.

Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Dette er en ny 911. Den er noe lavere enn forgjengeren, samtidig er akselavstanden blitt økt med hele ti centimeter, noe som borger for bedre innvendig plass. Foto: Porsche
Foto: Porsche

Se bildene:

Snillere utslipp

Et neste område sportsbiler sliter med er CO2-utslipp. Porsche har derfor brukt enormt med tid og ressurser på å senke forbruket, men også her er det vektkontroll som er det store temaet. Eksempelvis er kjøleviftene nå børsteløse. Bare dette utgjør så mye som en hel kilo i vektbesparelse.

Dekkene er spesialprodusert for 911, og har langt lavere rullemotstand enn på forgjengeren.

Med rumpa godt plassert i en elektrisk Porsche

Stor luke

For første gang får 911 et elektrisk styrt glide/tilt soltak som ekstrautstyr. Dette går helt fra takbøylen på den ene siden til den andre, så størrelsen er det lite å si noe på. I praksis utgjør luken så godt som hele takplaten. Mekanismene er i en kombinasjon av stål, aluminium og plast. Vekten er med andre ord holdt nede her også.

Som vanlig er også en vanlig 911 Carrera blitt utstyrt med spoiler av den motoriserte typen. Den går automatisk opp ved 120 km/t, og ned i 80 km/t, og er nå blitt 113,7 cm bred, mot tidligere 89,8.

Porsche får terningkast 6

Downsizing i praksis

Slagvolumet har nå gått ned fra 3,6 liter til 3,4. Turtallet er økt med inntil 300 omdreininger, og effekten er gått opp. Vis mer

Det er mye ”for første gang” i den nye 911. Blant annet er dette første gangen at Porsche endrer til mindre slagvolum på en motor. Bare ikke gå i fella ved å tro at det er et steg tilbake å gå ned fra 3,6-liter til 3,4- liter. Ytelsene viser det motsatte, og i en 991 Carrera S trenger hver hestekraft å dra på kun 3,5 kg. For å kunne bedre ytelsene er blant annet maksimalt turtall økt med 300 omdreininger. Dette gjør også litt med lydbildet fra den ellers vellydende maskinen.

Sparebøsse

Det er mange veier som leder inn i himmelen med tanke på effekt og forbruk. Indre friksjon er et av elementene. Regenerering av bremsekraft er et annet. Den nevnte motstanden i eksosanlegget er også med og bidrar. Ikke minst er det syvende giret i den manuelle kassen med på å dra lasset i forbruksreduksjonen. Og når vi i tillegg vet at bilen er utstyrt med start/stopp-system så er det lett å forstå at Porsche mener alvor når det kommer til besparelsene.

I versjonen med PDK-giret er det nå en ny funksjon kalt ”Coasting”. Denne påvirker virkemåte på alt fra bremser til gasspedal. Den gir alle kommandoer på en måte som er mest mulig sparsommelig.

En Porsche på diesel?

7:40

Tross alle sparemetoder er nye 911 den mest sporty av dem alle. Målestokken heter selvfølgelig Nürburgring, og en ordinær Carrera kan nå rattes rundt Nordsløyfa på 7 minutter og 40 sekunder, hvilket er 14 sekunder raskere enn forgjengeren. Det er lett å la seg forlede til å tro at dette ikke er så mye på litt i overkant av 2 mil, men på tider som dette er hvert sekund en bragd.

Elektriske hjelpemidler

Mesteparten av chassiset er i aluminium. Vis mer


Nye 911 er utstyrt med torque-vectoring system, et system som har en full differensiallås, kombinert med en elektronisk kraftfordeling. Inntreden av denne type utstyr hjelper kraftig når det kommer til det å kjøre aktivt. Grensen for når en bil under- eller overstyrer strekkes kraftig, noe vi har merket i praksis på andre modeller med tilsvarende systemer. I tillegg er 911 991 også utstyrt med PDCC-systemet (Porsche Dynamic Chassis Control) som også gjør sitt utslag.

Med V6 i Panamera

Kreftene virker

Det er derimot ikke bare på bane ytelsene er bedret. En 911 Carrera i generasjon 991 har en toppfart på 289 km/t, og den freser fra stillestående til 100 km/t på 4,6 sekunder. Og det er da det er deilig å kunne informere om at dette er i basisversjonen. Tradisjonen tro vet vi jo at Porsche skal lansere en hel mengde forskjellige raskere modeller etter hvert, men først skal vi altså ut og kjøre den aller siste 911. Følg med her på DinSide Motor, og du får rapporten så snart bilen er kjørt.