<b>INGEN STORE ENDRINGER:</b> Visuelt har det ikke skjedd mye. Endringene ligger på det tekniske.  Foto: Frank Ratering
INGEN STORE ENDRINGER: Visuelt har det ikke skjedd mye. Endringene ligger på det tekniske. Foto: Frank RateringVis mer

Porsche 911 blir ny

Porsche lanserer nå en heftig oppgradering av 911. Den mest interessante endringen er turbo på alle modeller.

Porshe kommer nå med en oppgradert 911, men gjør kanskje en av de mest oppsiktsvekkende endringene noensinne.

De billigste Carrera-modellene får mindre slagvolum, men med egen turbolader og ladeluftkjøler for hver sylinderrekke. Det betyr høyere dreiemoment, mer effekt, bedre ytelser, og lavere forbruk.

Den selvaspirerende 3,8-literen er med andre ord en saga blott, og en 3-liters bi-turbo vil fra nå av være selve hjertet i Carrera-modellene.

Hvorfor?

Svaret er enkelt. Effektivisering. Sportsbiler slipper ikke unna kravene om redusering av forbruk og reduksjon av utslipp, men kravet fra forbrukerne om progresjon i ytelse viker ikke av den grunn. Men med turbo trenger de heller ikke frykte for det.

Den nye motoren gir de nye Carrera og Carrera S helt flate momentkurver fra 1.700 omdreininger, og hele veien opp til 5.000. I tillegg stopper ikke turtallet før du når 7.500 omdreininger.

Vis mer


Dreiemomentet er nå økt med 60 Nm på begge modeller, og begge kan skilte med 20 hestekrefter ekstra, sammenlignet med den utgående 3,8-literen. Det betyr at du har 370, henholdsvis 420 hk å rutte med, på Carrera og Carrera S.

Mer krefter gir også bedre ytelser, og sprinten til 100 km/t er nå senket med 0,2 sekunder for begge to. Resultatet blir nå 4,4 og 4,1 sekunder for bilene med PDK-gir.

Nytt er det også at du nå kan få firehjulsstyring på alle modeller som tilbehør, noe som tidligere bare var å få på GT3-versjonen.

Og lyden?

En av de mest spennende elementene er hva dette har gjort med lyden, for lite blir riktig med en Porsche dersom lyden er feil. Dette er naturligvis de hvitkledde ingeniører fra Stuttgart klar over, og har derfor lagt mye jobb ned i nettopp dette.

Det er naturligvis vanskelig å overgå en 3,8-liter som suger i seg mengder av luft samtidig som den slurper i seg bensin når den blir pisket som verst.

Men Porsche har kompensert med å trimme eksossystemet ytterligere, og naturligvis i den retning kundene ønsker å ha det.

Ingen journalister har foreløpig fått kjøre bilen, men vi har sittet på noen runder på bane. Turboladerne i seg selv er knapt hørbare, så den typiske hviningen er knapt å høre. Jeg savner dessverre litt mer resonans i innsuget, slik vi får det servert på forgjengeren. Dette er til dels kompensert gjennom en lydsymposer som transporterer mer av den riktige lyden inn i kupéen, men tross dette er lyden litt mer feminin enn hos forgjengeren, som heiv etter luft når den ble presset.

Porsche overlater nå mye av valget til kunden, for de har to forskjellige eksossystemer å by på. En standardversjon, og et sportseksos.

PASM blir standard

Porsche Active Suspension Management (PASM) blir nå standard på alle Carrera-modeller.

Dette betyr at du med et tastetrykk kan endre bilens karakter, og demperoppsett. Dette er tydeligvis et steg som Porsche velger å gi nye 911.2 som et ledd i hele tiden å gi kunden enda mer og bedre kjøreegenskaper.

En av evolusjonene er også nye dempere med et bredere arbeidsområde for på den måten å kunne yte enda bedre på komfortnivået også. Ikke bare i egenskapene som peker i den sportslige retningen.

Det du ser

Utvendig er det mer snakk om en mild evolusjon enn en revolusjon, noe som ville vært farlig i Porsche-verdenen. Spesielt i 911-kretser.

Foran har bilen fått to kraftige luftinntak i frontfangeren, og hovedlyktene har nå fått de fire signaturlampene som etter hvert kjennetegner en Porsche.

Også bak har lyktene blitt nye. Porsche kaller det 3D-design. På siden har dørpanelene fått pressede hulrom for dørhåndtakene, i stedet for innmonterte løsninger.

Bak er det et helt nytt luftinntak i motorluken, som nå skal sørge for nok luft til de to turboladerne. Løsningen med inntak rett fremfor bakhjulet er med andre ord ikke videreført fra den store turbo-utgaven som har eksistert frem til nå. De vil antagelig fortsette å være et kjennetegn for nettopp modellen som også får navnet Porsche 911 Turbo.

Det svært trente øyet vil se at bilen også er en smule lavere enn tidligere. Dermed har Porsche innsett at det er nødvendig med manuelt styrt heving på fremakselen når man skal over fortauskanter eller fartsdumper.

Det indre teller

Vis mer

Innvendig har det skjedd forandringer, og de fleste er til det bedre. Ikke alt er synlig umiddelbart, men når tingene tas i bruk vil det merkes.

Blant annet er rattet helt nytt, med inspirasjon hentet fra 918 Spyder. Det positive er også at du har to forskjellige størrelser å velge mellom.



Den store nyheten innvendig er likevel infotainment-systemet, eller PCM-systemet som Porsche kaller det (Porsche Communication Management). Fra nå er dette helt nytt, og det virker som om bilbransjen lærer av mobilbransjen.

Smartere betjening kan vel sies å være den beste definisjonen på det nye. I tillegg er skjermen ny, brukergrensesnittet er nytt, og alt er orientert gjennom applikasjoner, som på en mobiltelefon.

Skal du navigere, så skriv inn hva du er ute etter. Adressen er nå overflødig. Er du i Drammen og taster inn ”The Thief”, så ruter den deg automatisk dit. Eller til Maxbo, om du ønsker. Finnes det flere alternativer, så får du opp valgene, og det er bare å trykke på det riktige.

Nytt er det også at systemet støtter håndskrift, altså ingen knapper, dersom du finner dette enklere.

Dersom du likevel ikke finner frem, så støtter systemet Google Maps og Street View. Det betyr at den kan vise deg veien helt frem til døra på bygningen du skal til.

Vis mer


Styres med en app

PCC er nok en ny forkortelse fra Porsche. Det dreier seg enkelt fortalt om å kontrollere visse funksjoner av bilen gjennom en applikasjon på mobile din.

Du kan sjekke status for de mest nødvendige funksjoner, og du kan operere enkelte funksjoner.

Dette hjelper deg også dersom du trenger veiassistanse eller lignende. Lokasjonen forteller hjelperne hvor du er, og hva som trengs. Har du parkert bilen, og ikke finner veien tilbake, så hjelper den med dette også.

Nye muligheter?

Helt siden Porsche gikk bort fra luftkjøling har det vært stor etterspørsel etter de luftkjølte modellene på bruktmarkedet.

Nå vil det antagelig åpne seg et nytt marked for de som vil ha en fremtidig klassiker, en av de selvaspirerende modellene – uten turbo. Hvilken bør du velge?

Når vi ser tilbake de luftkjølte versjonene, så er det utvilsomt 993 som først viste vei. Den har egentlig aldri falt i pris, men nå har også de eldre modellene steget kraftig i verdi. Dersom vi skal følge det samme resonnementet med tanke på turbo eller ikke, så blir det altså 991 som vil bli den mest populære til å begynne med, men at 997 og 996 kommer etter med tid og stunder.

Den første serieproduserte 911 Turbo ble vist som en konseptbil under bilutstillingen i Frankfurt i 1973. I 1974 ble den satt i produksjon, og har siden vært toppmodellen i 911 rekken. Nå, over 40 år senere, blir turbo altså standard på selv de billigste modellene. Det er nok en endring som er kommet for å bli.

Tekniske data: Porsche 911
 Carrera (m/PDK gir)Carrera S (m/PDK gir)
   
Motor6 syl. Boxer6 syl. Boxer
Slagvolum2.981 ccm2.981 ccm
Effekt @ o/min370 hk @ 6.500420 hk @ 6.500
Dreiemoment @ o/min450 Nm @ 1700-5000500 Nm @ 1700-5000
Maks turtall7.500 o/min7.500 o/min
0-100 km/t4,4 sek4,1 sek
0-200km/t14,8 sek13,2 sek
Toppfart293 km/t306 km/t
Forbruk blandet0,74 l/mil0,77 l/mil
CO2-utslipp169 g/km174 g/km
Hjuldimmensjon foran235/40 ZR19245/35 ZR20
Hjuldimmensjon bak295/35 ZR19305/30 ZR20
Akselavstand:245 cm245 cm
Sporvidde foran:154 cm154 cm
Sporvidde bak:152 cm152 cm
LxBxH (cm)445x180x130445x180x130
Vekt:1.450 kg1.460 kg
   
Pris kupé1.398.0001.611.000
Pris kabriolet1.543.0001.759.000