Porsche 911 Carrera 4S har en anelse bredere hekk enn sitt bakhjulsdrevne opphav.   Foto: Fred Magne Skillebæk
Porsche 911 Carrera 4S har en anelse bredere hekk enn sitt bakhjulsdrevne opphav. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Porsche 911: Bedrer grepet

Carrera og Carrera S kommer nå med firehjulsdrift. Vi har prøvekjørt Carrera 4S.

Dagens Porsche 911 har nå rukket å bli snart ett år gammel, både som Carrera og Carrera S. Generasjon 991, som den heter, er utvilsomt den mest kjørbare av alle 911 som er produsert, og den er definitivt den billigste sportsbilen du får som runder 300-merket på speedometeret.

Nå er den klar med firehjulsdrift, noe som gir deg et firetall i tillegg på bakluken.

Tohjulsdrift: Nye Porsche 911 Carrera og Carrera S prøvekjørt

Etter prøvekjøringen av den bakhjulsdrevne versjonen var vi ikke i tvil. 911 er den mest finslepne sportsbilen du kan få for pengene du må ut med. Aldri før har den heller gitt et så godt kvalitetsinntrykk som den har nå. Opplevd kvalitet er strukket lenger enn langt opp på stigen. Når bilen nå kommer med firehjulsdrift, så må du likevel gjøre deg opp noen meninger om hvordan du ønsker at sportsbilen din skal være.

Les også: Nye Porsche 911 er en teknobombe

Bredere karosseri

Rent visuelt skiller det ikke mye mellom de tohjulsdrevne bilene og den nye firehjulstrekkeren. Tidligere hadde Carrera 4 en bredere sporvidde bak, som igjen skapte behov for mye bredere hjulhus. Visuelt er det mange som mener at dette gir bilen et langt mer sporty og kraftig uttrykk. Den nye Carrera 4 og 4S følger opp i samme ånd, men på den nye bilen er ikke denne breddingen av karosseriet like tydelig, selv om det er snakk om 22 millimeter på hver side.


Helautomatisk

Det er selvfølgelig Porsche Traction Management (PTM) som sørger for at 4’eren har drift på alle fire. Selv om Porsche bedyrer at systemet er 112 år gammel, og utviklet av Ferdinand Porsche selv, så er det heldigvis lite igjen av originalsystemet. Systemet er det samme som sitter i både Cayenne og Panamera, men selvfølgelig oppjustert til hver enkelt modell. Kraftfordelingen kan du overvåke i et eget display i instrumentpanelet, men det er lite du kan påvirke, annet enn å gi mer eller mindre gass.

Prøvekjørt: Porsche 911 Cabriolet

Systemene snakker sammen

Systemet styres naturligvis elektronisk, og bilen er i utgangspunktet bakhjulsdreven. Ettersom behovet melder seg kan krefter fordeles til forhjulene ved hjelp av en flerplatekløtsj, og det foregår naturligvis variabelt. Som også i enklere systemer er den elektroniske gasspedalen, styringen, og motorstyringen givere for informasjon som forteller mengden krefter som skal fordeles til hvert enkelt hjul. I tillegg jobber systemet aktivt sammen med antispinnsystemet, differensialen og PTV Plus systemet (torque vectoring).

Se bildene:

Porsche 911 Carrera 4S har en anelse bredere hekk enn sitt bakhjulsdrevne opphav. Foto: Fred Magne Skillebæk


Valgets kval

Dersom du lurer på om du skal kjøpe deg en Carrera med eller uten firehjulsdrift, så handler det hele rett og slett om kjørestil, og hva du ønsker å få ut av bilen. På en sportsbil handler dette om langt mer enn bare det å øke fremkommeligheten, men om hvor kjørbar bilen blir fra førersetet. Er det du som skal påvirke bilens oppførsel, eller er det bilens elektroniske systemer? Dette bør du ta et standpunkt til i forkant.

Lek eller sikkerhet?

Om du gjerne tar med deg bilen på bane i ny og ne, og samtidig er så habil bak rattet at du liker å styre bilen med gasspedalen i gitte situasjoner, så skal du tenke deg nøye om. Carrera 4 er nok en bil det er fullt mulig å kjøre vel så rakst med som en tohjulsdreven 911, men like leken blir den naturlig nok ikke. Nå skal det sies at balansen i både to- og firehjulsdriftversjonen er så god i nye 911 at slippgrensen sjelden nås med noen av dem uansett. Er du derimot avhengig av å kunne sende mer uerfarne sjåfører på butikken med nyervervelsen, selv på glatte vinterveier, så har du en god grunn til å velge drift på alle fire.

Den magiske grensen

Velger du firehjulsdrift, så får du fortsatt samme motorisering som i de tohjulsdrevne utgangene. Det betyr 350 hk i Carrera og 400 hk i Carrera S, uavhengig av hvor mange hjul du har drift på. I den grad det har noen betydning, så skal du likevel være klar over at det går såpass mye ut over ytelsene med firehjulsdrift at 300-merket ryker. Carrera 4S rekker akkurat ikke opp, med sine 299 km/t.

En hysterisk Porsche 911 GT3

Tenker selv

På glatte vinterveier i Østerrike fikk vi vår ilddåp med nye 911 med firehjulsdrift, og det er som forventet. Nær perfekt. Det er nesten så man skulle tro bilen tenker selv, og at den tenker likt som deg. Samtidig sitter det så godt at det nesten grenser til det kjedelige, i hvert fall om man er i et lekent humør. På tette fjellpassveier har biler med så god karakter som denne ørsmå marginer mellom himmel og helvete. Det går veldig bra helt til det ikke går bra lenger. Dit kom vi heldigvis aldri.

Tekniske illustrasjoner:


Nye 911 Carrera 4S har med andre ord tatt med seg alle de gode egenskapene fra den bakhjulsdrevne Carrera S, i tillegg til at den har fått bedre grep om moder jord. I hvert fall så lenge det er snakk om fremdrift. Når du skal stoppe igjen er det lite ved et firehjulsdriftsystem som hjelper deg. Disse fysiske lovene har heller ikke Porsche klart å knekke koden på.

Et rimelig alternativ: Porsche Boxster testet

Kode + klar

Er du rask, så kan du rekke å få hentet deg en ny firehjulsdreven 911 før nyttår, men du sparer rundt 30.000 kroner på å vente til over nyttår, da de nye avgiftene trår til. Prisene på en firehjulsdreven Porsche 911 er mer eller mindre cirka 100.000 kroner høyere enn på den tohjulsdrevne. Deretter må du ta et valg i forhold til gir, men det er de færreste som velger en ny 911 med manuelt gir.

Her er vinnerne og taperne etter avgiftsendringene ved nyttår

Det er den automatiske PDK-kassen med dobbeltkløtsj som gjelder, og mye av svaret ligger i prisen. Legg for øvrig merke til at PDK-versjonen blir billigere enn den manuelle på Carrera 4S, mens det er motsatt for Carrera 4. Dette skyldes variabler i avgiftssystemet.

2013-prisene er som følger:

Carrera 4 PDK: 1.347.000
Carrera 4 man: 1.343.000

Carrera 4S PDK: 1.573.000
Carrera 4S man: 1.575.000

Porsche 911 Carrera 4 og 4S
 Porsche Carrera 4 m/PDKPorsche Carrera 4S m/PDK
   
MotorBoxer, 6 syl.Boxer, 6 syl.
Slagvolum3.436 ccm3.800 ccm
Effekt @ o/min350 hk @ 7.400400 hk @ 7.800
Dreiemoment @ o/min390 Nm @ 5.600440 Nm @ 5.600
Maks. turtall7.800 o/min7.800 o/min
0-100 km/t4,7 sek4,3 sek
0-200 km/t16,4 sek14,4 sek
Toppfart283 km/t297 km/t
Forbruk blandet0,86 l/mil0,91 l/mil
CO2-utslipp203 g/km215 g/km
LxBxH4,49x1,85x1,34,49x1.85x1,3
Akselavstand2,45 m2,45 m
Vekt1.450 kg1.520 kg
Pris1.347.0001.573.000