Den er produsert siden 2. september 1957, lengre enn noen annen bil.  Foto: Produsenten
Den er produsert siden 2. september 1957, lengre enn noen annen bil. Foto: ProdusentenVis mer

Populær VW fortsatt i produksjon

Trodde du den populære bussen var død? Neida, ikke riktig ennå.

Det populære skapet fra VW, som har kommet i mang en konfigurasjon, er nemlig fortsatt i produksjon - i Brasil.

Helt siden 2. september i 1957, til sammen 56 år, har den trillet ut fra samlebåndet, så snart er det storstilt feiring på gang. I hele denne tiden har bilen dekket et marked for de som trenger en praktisk og rimelig folkefrakter, og nå har VW laget en slags siste utgave med det enkle navnet 56-edition.

VW Westfalia er tilbake

Garantert populær

Det er lett å anta at det er flere enn brasilianerne som kommer til å gå mann av huse for å få seg et eksemplar. Både i Europa og USA har bilen fått en enorm kultstatus, og er du så heldig å ha en av de tidlige sambabussene, sitter du på en fremtidig gullgruve. Å finne en slik i dag til priser under sekssifret nivå er i grunnen bare å glemme.

Kun 600 biler skal det produseres av denne utgaven, så enkel blir den antagelig ikke å få kloa i. Med disse siste 600 bilene ute av huset er det satt en stopper for den bilen som har vært lengst i serieproduksjon noensinne. Den slår også Bobla og Golf I, som også var lenge i produksjon, også i Mexico og Sør-Afrika.

Siste skrik i familien: VW Rockton

Fra før i tiden

Det offisielle navnet på bilen i Brasil er Kombi Last Edition, og bilen henter frem flere elementer som er benyttet på bilen opp gjennom tidene. Den kommer lakkert i en tofarget kombinasjon, med hvitt helt øverst, og ellers lys blå.

Innvendig er det benyttet et stoff som skal stå i stil til eksteriøret, så fargen er hentet igjen fra utsiden til innsiden. Gardiner er en selvfølge på disse bilene, så også her.

Se flere bilder utvendig:

Den er produsert siden 2. september 1957, lengre enn noen annen bil. Foto: Produsenten


Langs siden på bilen blir det en egen dekor som forteller alle at dette er ”56 anos – Kombi Last Edition”. Hver bil får også et produksjonsnummer i form av et skilt som blir satt på dashbordet, nummerert fra 1 til 600. Dashbordet er for øvrig noe de fleste voksne vil nikke gjenkjennende til. Det er opprettholdt i kjent stil fra en av de senere versjonene av bussen.

Anno 2005: Vi testet Multivan

Riktige detaljer

For å gi bilen en ekstra smak av fortiden, har dekkene fått hvite sider, og de blanke hjulkapslene er selvfølgelig også på plass, og bare så det er sagt. Hver eneste bil kommer med en ekthetsgaranti i form av en plansje.

Motoren er en 1,4-liter på 78 hk, dersom du forer den med bensin. Gir du den ethanol, så yter den hele 80 hestekrefter. Det eneste vi mener de burde spart seg for i denne nostalgiske bilen er stereosystemet. Det består blant annet av en MP3-spiller med røde LED-lamper og bling-bling. Den kan vi anta enkelte kjøpere rett og slett vil rive ut.

Bilder innvendig:


Mange historier

For de som liker å skrive bøker, så kunne det blitt litt av en oppgave å samle historier om hva folk har opplevd i en slik buss gjennom tidene. Det være seg fra generasjon T1, T2, eller senere.

Har du noen historier du vil fortelle, så del de gjerne i debattfeltet. Vi leser det mer enn gjerne.

.