Politisk ukorrekte nyheter fra Brabus

Brabus boltrer seg med allerede spreke og eksklusive Mercedes-modeller. Etter en omgang i verkstedhallens hos Brabus kommer det ut ekstrembiler i andre enden det ikke finnes maken til.

Politisk ukorrekte nyheter fra Brabus

  1. Store bilder


Barabus E V12 havnet i Guinnes rekordbok i 1996 med en toppfart på 330 kilometer i timen. Den ble da regnet som den raskeste sedanen i verden.

Verre enn verst

I ettertid har Mercedes utviklet en ny V12 motor med to turboladere. Dette var rene gavepakken til Brabus som sporenstreks kastet seg over godbiten. Det opprinnelige slagvolumet på 5,5 liter er øket til 6,3 liter og en rekke deler inni motoren er byttet ut. Den har ny veivaksel, den har større stempler på grunn av at borringen på motoren er øket, nye råder, kamaksler, nytt eksosanelgg med to enderør på hver side og til slutt ny motorprogrammering.

Flåklypaytelser

Motoren finnes egentlig ikke i E-klasse, men det er tydeligvis mulig å få V12'eren ned i E-klassen likevel. Etter litt "filing" her og der kommer effekten opp i 640 hestekrefter og 1.026 newtonmeter. Akselerasjonen blir dermed god og 100 kilometer i timen oppnås på 4,2 sekunder, og 200 passeres etter 12,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 340 kilometer i timen.

Den samme motoren finnes også i SL og burde klare å heve hårfestet med flere centimeter.

Hjul og bremser

Vi lurer litt på hvordan det er mulig å få all denne effekten omdannet til fart, og bakhjulene i dimensjonen 285/30-19 har garantert mer enn nok å gjøre når gasspedalen ligger i gulvet. Forhjulene har dimensjonen 255/35-19. Luftfjæringen er senket 20 millimeter i forhold til en vanlig E-klasse.

Bremsene er også nye. Mercedes' egne elektrohydrauliske bremser (SBC) brukes, men foran er bilen utstyrt med 12-stemplede kalipere foran og 6-stemplede kalipere bak. Foran er det keramiske bremseskiver som også er gjennomborret for ekstra lufting. Bak er det ventilerte stålskiver som også er gjennomborret.

Ekstreme ytelser også for CLK

CLK leveres ikke i dag med kompressormotor, me det virker ikke som det er noe problem for de med det rette verktøyet. CLK K8 har en 5,5 liters V8 med kompressor basert på motoren som blant annet sitter i SL 55 AMG. I CLK K8 yter motoren 550 hestekrefter og 780 newtonmeter er tilgjengelig fra 3.000 omdreininger i minuttet. 0 til 100 klarer den på 4,1 sekunder og skal du helt til 200 er det mulig på 12,6 sekunder. Toppfarten blir 325 kilometer i timen.

Dekkene er i dimensjonen 235/35-19 foran og 265/30-19 og bilen er også utstyrt med avansert fjæring. Bakkeklaringen kan varieres med opptil 45 millimeter og du kan justere både kompresjonsdemping og returdemping. Dette er begreper som MC-entusiaster kaster rundt seg og betyr rett og slett at du kan justere hvor raskt demperene kan trykkes sammen og strekkes ut igjen.

Prisen på Brabus E V12 starter på 298.000 Euro og Brabus CLK K8 starter på 178.000 Euro. Norske avgifter kommer i tillegg.

Store bilder av begge bilene finner du her.