<b>ANPR:</b> Med kameraer i rutene koblet til en server bak setet og skjerm ved rattet, holder politibilene oppsikt med bilistene, uten at bilistene merker det. Hver dag kontrolleres over 14.000 nummerskilt. Foto: ERIK INDERHAUG/POLITIFORUM
ANPR: Med kameraer i rutene koblet til en server bak setet og skjerm ved rattet, holder politibilene oppsikt med bilistene, uten at bilistene merker det. Hver dag kontrolleres over 14.000 nummerskilt. Foto: ERIK INDERHAUG/POLITIFORUMVis mer

Politiets superkamera virker

Systemet som gjør UP fem ganger så effektive.

ANPR står for Automatic Number Plate Recognition og er et kamerasystem montert i bilen, som registrer skiltnumrene på passerende biler. Deretter kan registreringsnumrene løpende sjekkes opp mot politiets registre av over 230.000 kjennemerker. Og alt skjer i patruljebilen.

På denne måten kan politiet effektivt fange opp og stoppe etterlyste kjøretøyer, stjålne eller tapte kjennemerker, bilister som kan mistenkes for å kjøre uten gyldig førerkort, og også ruspåvirkede sjåfører.

Se også hvordan lignende systemer brukes av Statens vegvesen

Hvordan fungerer det?

ANPR-systemet inkluderer en server som er skrudd fast bak baksetet i bilen. Den sørger for at bildene fra kameraer i frontruta og sidevinduet tolkes, registreres og sammenlignes med numrene i politiets database.

INFORMASJON: Et utsnitt av bildet over, viser her hva slags informasjon som kommer opp på skjermen. Foto: ERIK INDERHAUG/POLITIFORUM Vis mer


Avlesningene ender opp som en liste med registreringsnumre på en trykkskjerm på dashbordet.

Dersom nummeret som skannes er registrert i politiets database, vil det pipe i en alarm.

I løpet av en dag ute på veien kan systemet hjelpe politiet å sjekke i overkant av 14.500 nummerskilt på landbasis, skriver Politiforum.

Hittil i år har har politiet kontrollert godt over 1,3 millioner kjøretøy, noe som ikke ville latt seg gjøre uten systemet.

Tall fra Storbritannia viser at patruljer med ANPR installert, pågriper i snitt fem ganger så mange kriminelle som patruljer uten. Og ANPR-patruljene har i snitt tre ganger så mange saker i retten som de som ikke har systemet i bilen.

Lagringsbegrensninger


I dag kontrollerer britisk politi rundt 13 milliarder britiske biler årlig, gjennom bruk av både mobile og fastmonterte ANPR-enheter over hele landet. Men politiet i England jobber annerledes enn det norske politiet.

I Norge brukes ikke kapasiteten i ANPR fullt ut. I systemet ligger for eksempel muligheten til å «geotagge» registreringer, slik at politiet kan vite både hvor og når de møtte konkrete biler. Det brukes ikke i Norge i dag.

Datatilsynet legger begrensninger på bruk av dataene, og hva og hvor lenge data om kontrollerte biler kan lagres.

SJEKKER IKKE ALLE: Selv om alarmen går, så vurderer patruljen i hvert tilfelle om bilisten skal sjekkes. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Likevel, også norsk politis bruk av ANPR er under utvikling. Gjennom samarbeid med Politiets IT-tjenester (PIT), er det nå lagt inn automatiske, daglige uttrekk av informasjon fra relevante politisystemer, inn i ANPR-systemet. På denne måten er patruljene sikret oppdaterte data – hver dag.

Hvorfor bruker svensk politi skiboks på taket?

Én av 112

Gjennomsnittlig utløses alarmen på én av 112 biler, ifølge tall fra Politiforum. ANPR plukker for eksempel opp notoriske ruskjørere gjennom registreringsnummeret på bilen. Og dersom et skiltnummer som er registrert på en sjåfør uten gyldig førerkort plukkes opp, kan bilen stoppes.

Selv om ANPR effektiviserer politiets arbeid, er det likevel viktig med gode rutiner. Dette er ikke et bevisinstrument. At bilen er registrert på tidligere domfelte, er ikke ensbetydende med at de som kjører bilen nå gjør noe galt.

Når alarmen går, må derfor patruljen foreta en vurdering. Det er ikke alle registreringer som er saker. ANPR er ment som en teknologistøtte for å jobbe målrettet og kunnskapsbasert.

Fra neste år skal politiet begynne med ordentlig registrering av saker. Dette vil gi nøyaktige norske tall.

Sjekk også Tollvesenets antismugle-våpen

Fremtidens løsning

Under terrortrusselen i sommer skannet politiet ifølge Politiforum alle bilene på Gardermoen på under en time. Dette viser hvor effektivt systemet kan være, også på andre felt en ren trafikksikkerhet.

POLITIBIL: ANPR-utstyret finnes fastmontert i både uniformerte og sivile politibiler. Foto: UTRYKNINGSPOLITIET PÅ FACEBOOK Vis mer


Neste skritt er en løsning hvor operasjonssentralen og desken på Kripos kan legge inn data direkte i ANPR-systemet, slik at patruljene raskt er oppdatert på eventuelle etterlyste biler.

- Patruljene som i dag har ANPR har vært rundt på operasjonssentralene og fortalt om mulighetene som ligger i systemet, dersom det for eksempel er et kjøretøy knyttet til en konkret hendelse politiet ønsker å stoppe. I dag kan de legge inn hele eller deler av registreringsnumre lokalt. Målet er at dette skal være et sugerør inn i alle systemer. Det er ikke helt fullautomatisk enda, sier Politioverbetjent Espen Andreassen til Politiforum.

37 enheter

Per i dag er det kun UP-distriktene, to patruljer i Oslo politidistrikt og en patrulje ved Egersund politistasjon som har tilgang til systemet. UP eier totalt 37 ANPR-enheter – en solid utvidelse siden oppstart av pilotprosjekt med ANPR i fem politidistrikter i 2010.

Fastmonterte ANPR-enheter i bilene, kom i 2013, samtidig med slutten på pilotprosjektet. De innkjøpte enhetene er fortsatt i bruk. Prisen er omlag 70.000 kroner for enhet, kamera og skjerm.